• Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-12 20:54:36 följande:
    Det kom ju upp efter att han sagt att hon är singel så svarade hon att hon ville bli självstående förälder genom en klinik. Hon hade väl antagligen inte sagt detta om inte han börjat säga att hon är singel. 
    nja ser inget skäl till att man redogör för detaljer bara för att man inte har någon partner
    Folk lägger sig i allt. Bästa sättet är att inte lämna ut sig allt för mycket.
  • Anonym (Socialt)
    Anonym skrev 2024-11-12 21:08:05 följande:
    nja ser inget skäl till att man redogör för detaljer bara för att man inte har någon partner
    Folk lägger sig i allt. Bästa sättet är att inte lämna ut sig allt för mycket.
    Så nu är det plötsligt privat? Är det lika att säga att man gärna skulle vilja ha barn med sin partner också? Typ man köper hus och hund och säger att nu är det bara bebisen som saknas. 
  • EpicF

Ingen har rätt och ingen har fel, eftersom det inte finns rätt eller fel i den fråga. Ni alla hade era egan åsikter som är rätt för er. 

• EpicF
    Anonym (Z) skrev 2024-11-12 14:35:40 följande:

Han gjorde fel. Givetvis. Ingen bad om hans åsikt och det är helt fel tillfälle att lufta sådana åsikter, om man nu prompt ens ska lufta dem alls. Det är inte hans ensak.

Ingen bad om tjejens åsikt eller åsikt heller. 

Alla tre har rätt att uttrycka sina åsikter (vi har yttrandefrihet i Sverige). Däremot kan man vara lite socialt smidig och inte säga åsikter som kan tas illa upp av andra. Det tänkte dock inte killen på, men har fortfarande inte fel. 
  • Anonym (Pappa)

Alla har sina åsikter. Ingen gjorde fel. Däremot tycker jag det är egoistiskt mot barnet att skaffa barn på egen hand och inte låta barnet få en pappa. 

• felicityporter

Var och en har ju rätt till sina egna åsikter och ingen gjorde fel. Man måste få lov att uttrycka sin åsikt i frågan. Att stämningen sedan blir tryckt är en annan grej, kanske ska man inte yppa sina åsikter högt om man inte kan tåla att någon har en annan åsikt.

• Anonym (D)
    Anonym (Sommar) skrev 2024-11-12 15:32:57 följande:
    Då får man också vara beredd på att inte bli inbjuden mer. 
    Absolut. Så är det.
  • Anonym (Toker)
    felicityporter skrev 2024-11-13 02:48:11 följande:

Var och en har ju rätt till sina egna åsikter och ingen gjorde fel. Man måste få lov att uttrycka sin åsikt i frågan. Att stämningen sedan blir tryckt är en annan grej, kanske ska man inte yppa sina åsikter högt om man inte kan tåla att någon har en annan åsikt.

Problemet är ofta att den som yppar inte har det problemet. Men att omgivningen har det. Som att snacka om gamla erövringar och orgier du haft tillsammans med brudgummen under studietiden som högtidstal på bröllop. Ditt tal blir ihågkommet. Och du slipper gå på fler bröllop.

Det finns en rätt, och en fel plats för att uttrycka olika typer av information. Även om det inte är olagligt i sig.
  • EpicF
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-12 15:31:12 följande:
    Ett barn behöver en mamma och en pappa. Så det skadar barnet .
    Ett barn behöver föräldrar (oavsett om det är två mammor, två pappor eller mamma och pappa) eller en förälder (mamma eller pappa) som bryr sig om barnet och älskar barnet. 

Det behöver nödvändigtvis inte traditionellt en mamma och en pappa. 

Barn som är uppväxta med två föräldrar av samma kön eller en ensam förälder blir inte skadade pga det. 
  • Anonym (D)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-13 06:15:26 följande:
    Problemet är ofta att den som yppar inte har det problemet. Men att omgivningen har det. Som att snacka om gamla erövringar och orgier du haft tillsammans med brudgummen under studietiden som högtidstal på bröllop. Ditt tal blir ihågkommet. Och du slipper gå på fler bröllop.

Det finns en rätt, och en fel plats för att uttrycka olika typer av information. Även om det inte är olagligt i sig.
    Fast i fallet med bröllopstalet så brukar talaren inte inse att han tar risken att bli utesluten ur vänkretsen. 

Det är skillnad på att trampa i klaveret, i tron att man är rolig, och att säga vad man tycker fastän man vet att det inte kommer att tas väl emot.

Om killen ville fortsätta vara kompis med tjejerna så gjorde han fel. Men om han tyckte att det var viktigare att de fick höra hans åsikt så är det ett val som han hade all rätt att göra, så länge han accepterar konsekvenserna.
Svar på tråden Vem gjorde fel?