• Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym (Sima)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-12 15:02:31 följande:
    Du missförstod mig.

Det hon vill göra är lagligt och accepterat av de flesta, hon vill skaffa barn på egen hand. Han har en avvikande åsikt, vilket är helt okej. Men han bör i sammanhanget hålla käft om saken.

Det är som när någon kommer dragandes med en dreglande, ful sak som luktar illa. Man nickar och säger, fin hund. Sen klappar man kräket. Man behöver inte säga vad man tycker. Man kan låta bli att skaffa en själv bara.
    Precis så.
  • Lönnsirap

Att det blev tryckt stämning behöver ju inte betyda att någon per automatik gjorde helt fel, utan att det faktiskt framkom en konflikt som inte mer behövde diskuteras.

Folk får ju lov att tycka saker i sitt privatliv och om man funderar på att bli förälder får man faktiskt ta att människor har åsikter om både det ena och andra i privatlivet, såsom grannar, släktingar och vänner.

Naturligtvis blir det mysigare om ingen gör något andra stör sig på, men man kan knappast säga att någon gjort ett fel genom att uttrycka sunkiga åsikter.

• Egon den stora

Kan man inte ens diskutera en fråga utan drama bör man inte träffa folk.  Båda hav uttryck för en åsikt och ingen gjorde fel. 

• Anonym (Yvve B)
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-12 14:18:09 följande:
    Att barn behöver två föräldrar och att det ska vara en mamma och en pappa? Det är inte så att någon planerar ett mord eller typ jag ska kontakta en surrogat i Indien. 

vem skadar det att hon gör en insemination i Sverige eller Danmark?
    Ett barn behöver en mamma och en pappa. Så det skadar barnet .
  • Anonym (Sommar)
    Anonym (D) skrev 2024-11-12 14:10:44 följande:
    Jag tycker att det är en rätt stor skillnad att kommentera vad någon gjort jämfört med att kommentera vad någon funderar på att göra. I det senare fallet så har man en möjlighet att påverka vad som kommer att ske, och det finns då en mycket större poäng med att säga vad man tycker.

I sakfrågan håller jag med er andra, men jag kan ändå förstå att man kan känna att en fråga är så pass viktig att man tycker att det är värt det att förstöra stämningen genom uttrycka sin åsikt.
    Då får man också vara beredd på att inte bli inbjuden mer. 
  • Anonym (Betta)
    Anonym (Sommar) skrev 2024-11-12 15:32:57 följande:
    Då får man också vara beredd på att inte bli inbjuden mer. 

Ja och det priset kanske man är beredd att riskera betala om det handlar om en fråga som är tillräckligt viktig för en.

Lika barn leka bäst kan man ju tycka dessutom

• Anonym

Båda var klumpiga

Det är ok att säga att man längtar efter barn när man ser en baby. Men att gå in mer detaljerat på hur denna unge ska göras, varifrån man ska få sperman osv är för mycket information. 

• Anonym (messerschmitt)
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-12 12:17:22 följande:
    Det var ingen debatt. En tjej ser två söta bebisar och delar sin barnlängtan och att hon också vill ha barn snart. Behöver han uttrycka att hon borde ha en partner då? 
    Ja, en man behöver alltid uttrycka sina rövigaste åsikter, för han vet alltid bättre än alla andra i rummet.
  • Anonym (Socialt)
    Anonym skrev 2024-11-12 20:44:46 följande:

Båda var klumpiga

Det är ok att säga att man längtar efter barn när man ser en baby. Men att gå in mer detaljerat på hur denna unge ska göras, varifrån man ska få sperman osv är för mycket information. 

Det kom ju upp efter att han sagt att hon är singel så svarade hon att hon ville bli självstående förälder genom en klinik. Hon hade väl antagligen inte sagt detta om inte han börjat säga att hon är singel. 
Svar på tråden Vem gjorde fel?