Inlägg från: Anonym (Socialt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-12 12:10:21 följande:

Ingen gjorde något fel. Bara olika åsikter. 

Det var ingen debatt. En tjej ser två söta bebisar och delar sin barnlängtan och att hon också vill ha barn snart. Behöver han uttrycka att hon borde ha en partner då? 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (?) skrev 2024-11-12 12:22:08 följande:

Bara för att man har en åsikt behöver man inte nödvändigtvis häva ur sig den när det finns människor som uppenbart kan bli sårade. Man får tycka vad man vill men allt har sin tid och plats

Ja det var ingen debatt eller en diskussion 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-12 12:28:22 följande:
    Ja, det normala är att hålla käft och inte starta någon argumentation om man är på artighetsvisit. Men en del kan inte hålla käft. Principen får man höra om man undrar varför efteråt.

Är syftet en artig fika så undviker man ämnen som splittrar så som politik. Tar någon ändå upp en sådan sak så håller man käft. Byter samtalsämne utan att argumentera.

Man pratar om något som förenar istället. Så som nyttan med plågsamma djurförsök och varför aga borde bli tillåtet igen.
    Så tjejen skulle enligt dig inte säga att hon ville ha barn? 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Sima) skrev 2024-11-12 13:54:02 följande:

Säger som ovan, ingen gjorde något fel. Man uttryckte en syn på en sak, en åsikt.
    Gör man fel om man röstar på sossarna? Eller på miljöpartiet?  Nej, man utnyttjar sin röst.

Man får inte hamna i att folk som inte tycker som en själv "har fel", det klimatet vill vi inte ha. Så länge det inte handlar om förtal, brottslighet eller hets mot folkgrupp. 

Vi pratar om social smidighet. Om du har en kollega som adopterat ett barn, du tycker adoption är helt fel och att man kidnappar barn från andra länder och så kommer din kollega med sitt barn för att fika med er under sin föräldraledighet och hon berättar hur fantastiskt det är att ha blivit mamma Och berättar hur hon reste till x landet och hämta barnet. Ska du då kommentera att du anser att hon gjort fel, att hon inte vet om allt gått rätt till, är det så du tycker man ska säga till någon som är glad och äter tårta med sina kollegor? 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (D) skrev 2024-11-12 14:10:44 följande:
    Jag tycker att det är en rätt stor skillnad att kommentera vad någon gjort jämfört med att kommentera vad någon funderar på att göra. I det senare fallet så har man en möjlighet att påverka vad som kommer att ske, och det finns då en mycket större poäng med att säga vad man tycker.

I sakfrågan håller jag med er andra, men jag kan ändå förstå att man kan känna att en fråga är så pass viktig att man tycker att det är värt det att förstöra stämningen genom uttrycka sin åsikt.
    Att barn behöver två föräldrar och att det ska vara en mamma och en pappa? Det är inte så att någon planerar ett mord eller typ jag ska kontakta en surrogat i Indien. 

vem skadar det att hon gör en insemination i Sverige eller Danmark?
  • Anonym (Socialt)
    Anonym skrev 2024-11-12 20:44:46 följande:

Båda var klumpiga

Det är ok att säga att man längtar efter barn när man ser en baby. Men att gå in mer detaljerat på hur denna unge ska göras, varifrån man ska få sperman osv är för mycket information. 

Det kom ju upp efter att han sagt att hon är singel så svarade hon att hon ville bli självstående förälder genom en klinik. Hon hade väl antagligen inte sagt detta om inte han börjat säga att hon är singel. 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym skrev 2024-11-12 21:08:05 följande:
    nja ser inget skäl till att man redogör för detaljer bara för att man inte har någon partner
    Folk lägger sig i allt. Bästa sättet är att inte lämna ut sig allt för mycket.
    Så nu är det plötsligt privat? Är det lika att säga att man gärna skulle vilja ha barn med sin partner också? Typ man köper hus och hund och säger att nu är det bara bebisen som saknas. 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Göran) skrev 2024-11-14 11:53:47 följande:

Det är inget rätt eller fel i sakfrågan. 

Det är moral.  

Ett barn behöver en familj. Mamma och pappa.

Som kvinna kan man bli gravid utan att det finns en närvarande pappa när barnet är fött?
    Men varför vill man det?

tja det finns många anledningar. 

Finns många barn som växer upp utan någon pappa. 

Men varför låta det bli så redan från början. 

Jadu, många pappor håller ju ändå inte måttet. Många män håller inte måttet på dejtingmarknaden. Nu har jag en helt fantastisk man och pappa till mina barn, men jag ser det verkligen inte som någon självklarhet. Jag som kvinna är inte hemmets projektledare. Och ja jag har en jättebra pappa till mina barn, men statistiskt sätt är det ju mer unikt att pappor är engagerade av sina barn på ALLA plan. Alltså tröstar, nattar, handlar kläder, hämtar på förskolan, lämnar och är föräldraledig. Som lagar mat och fixar. Tvättar, städar och klarar sig 100% själv ifall kvinnan åker iväg. Och då syftar jag på att kvinnan kan en tisdag bara ringa från jobbet och säga det har kört ihop sig, jag måste åka till huvudkontoret i London och kommer tillbaka på fredag. Hon ska inte behövt förbereda mat, vad barnen ska ha på sig hon kan bara ha tillit till att nu behöver jag akut åka iväg till flygplatsen och lösa detta och barnen kommer ha det bra. 

Det många män faller på är framförallt det känslomässiga stödet till sina barn. Barnen vill inte ens bli tröstade av sina pappor för att dom inte är intresserade av detta. 

Så jag förstår 100% kvinnor som väljer bort män då många gör mer skada än att man har nytta av det. Inklusive barnen nu. 

• Anonym (Socialt)
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 15:06:37 följande:
    Hur får du ihop den logiken?

Skaffa barn gör man gemensamt, man och kvinna.

Att göra det "själv" är superego, att bli lämnad av den blivande barnafadern är inget man kunde veta i förväg utan man skaffade det kommande barnet med utgångsfacit att det finns en mor och en far.
    Många barn skulle må bra av att slippa en pappa. Det kan vara det bästa för många barn. Med tanke på hur mycket ansvar kvinnor har för barnen och att pappan är statist eller biroll i sina barns liv så är det knappast bättre 
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Yvve B) skrev 2024-11-17 16:11:10 följande:
    Min skapare, vilket ointelligent svar.
    Så du tycker alla pappor är ansvarsfulla när det kommer till barnen? Du har statistiken emot dig 
Svar på tråden Vem gjorde fel?