• Anonym (Socialt)

Vem gjorde fel?

Var inbjuden till grannen tidigare med mitt barn på 9 månader. Grannen hade ett barn i samma ålder så hon ville att barnen skulle leka med varandra och plötsligt kommer det in två personer som var grannens studiekamrater. 

Den ena tjejen (studiekamraten) uttrycker att hon har en stor barnlängtan och också vill ha en bebis. Killen som också är en av grannens studiekamrater säger då att hon är ju singel. Tjejen säger då att hon är intresserad av att bli mamma på egen hand och ställt sig i kö för inseminering i Sverige men även tittar på Danmark. 

Han säger att barn skaffar man bara om man är två och att man är en mamma och en pappa. Jag flikade in att det finns många olika sätt att få barn på idag i alla familjer ser olika ut Och sa till tjejen att jag var intresserad av precis samma innan jag träffade min man. 

Det blev en mycket dålig stämning i rummet och energin liksom dog så jag gick kort efter detta. 

Frågan är vem som gjorde fel? Jag tyckte det kändes rätt förlegat att uttrycka att det är män och kvinnor som ska ha barn med varandra, särskilt när någon står i kö för att bli självstående Förälder? 

• Svar på tråden Vem gjorde fel?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Ingen gjorde något fel. Bara olika åsikter. 

• Anonym (s)

Studiekamraten som inte kunde hålla käft om sina nedvärderande åsikter.

• Anonym (Socialt)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-11-12 12:10:21 följande:

Ingen gjorde något fel. Bara olika åsikter. 

Det var ingen debatt. En tjej ser två söta bebisar och delar sin barnlängtan och att hon också vill ha barn snart. Behöver han uttrycka att hon borde ha en partner då? 
  • Anonym (Jo)

Den trångsynta killen så klart. Bra att du sa ifrån.

• Anonym (Jo)

Man kan ha olika åsikter och det får man också ge uttryck för. Skillnaden ligger i hur man gör det!

• Anonym (?)

Bara för att man har en åsikt behöver man inte nödvändigtvis häva ur sig den när det finns människor som uppenbart kan bli sårade. Man får tycka vad man vill men allt har sin tid och plats

• Anonym (Socialt)
    Anonym (?) skrev 2024-11-12 12:22:08 följande:

Bara för att man har en åsikt behöver man inte nödvändigtvis häva ur sig den när det finns människor som uppenbart kan bli sårade. Man får tycka vad man vill men allt har sin tid och plats

Ja det var ingen debatt eller en diskussion 
  • Anonym (?)
    Anonym (Socialt) skrev 2024-11-12 12:23:58 följande:
    Ja det var ingen debatt eller en diskussion 
    Nä precis. Han gjorde fel
  • Anonym (Toker)
    Anonym (s) skrev 2024-11-12 12:15:14 följande:

Studiekamraten som inte kunde hålla käft om sina nedvärderande åsikter.

Ja, det normala är att hålla käft och inte starta någon argumentation om man är på artighetsvisit. Men en del kan inte hålla käft. Principen får man höra om man undrar varför efteråt.

Är syftet en artig fika så undviker man ämnen som splittrar så som politik. Tar någon ändå upp en sådan sak så håller man käft. Byter samtalsämne utan att argumentera.

Man pratar om något som förenar istället. Så som nyttan med plågsamma djurförsök och varför aga borde bli tillåtet igen.
  • Anonym (Socialt)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-12 12:28:22 följande:
    Ja, det normala är att hålla käft och inte starta någon argumentation om man är på artighetsvisit. Men en del kan inte hålla käft. Principen får man höra om man undrar varför efteråt.

Är syftet en artig fika så undviker man ämnen som splittrar så som politik. Tar någon ändå upp en sådan sak så håller man käft. Byter samtalsämne utan att argumentera.

Man pratar om något som förenar istället. Så som nyttan med plågsamma djurförsök och varför aga borde bli tillåtet igen.
    Så tjejen skulle enligt dig inte säga att hon ville ha barn? 
Svar på tråden Vem gjorde fel?