Inlägg från: Anonym (Ulle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ulle)

Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?

Ungar utgår från de kompisar de har, så det är klart att det sticker ut om hennes ridkamrater har föräldrar med skyhöga löner.

Så jag tror att era barn kommer att rivstarta för att skaffa en egen bra inkomst då, och det är inte det sämsta. Jag gjorde så eftersom jag kände det behovet- min bästis föräldrar var läkare/tandläkare och en annan väns pappa var säljchef i Norden för ett jättekänt märke. Sen är pengar inte allt givetvis men de gör inte ont heller.

I nästa generation så är vår son väldigt laidback och vill inte alls göra av med pengar. Troligen dels för att han har haft det mesta han velat ha som barn och är en nöjd person, och dels för att han tycker att miljön är viktigare än nya prylar/kläder.

På gott och ont så försöker många skaffa eller åtgärda det de själva tyckte saknades under uppväxten.

• Anonym (Ulle)
    felicityporter skrev 2024-11-09 20:30:54 följande:
     Haha, så gullig du är. Nej, självklart tar även de små hyresvärdarna (om det är det du menar med privat) marknadsmässig hyra. Det är ju självklart, ingen vill förlora pengar på att hyra ut till dig.
    Jag tycker också TS story låter lite märklig, men vill dock påpeka att det finns de som har så mycket pengar att de inte behöver gå plus på en enskild av många bostäder.

Min svärfar hade en BRF som han bara "platshöll" för att antingen vårt barn eller dess kusiner skulle kunna bo där under sina studier. Kvinnan som bodde där i drygt tio år medan barnen växte upp betalade bara BRF-avgiften rakt av för en supercentral lägenhet i universitetsstad. 5200 kr/mån för 58 kvm, fram tills nu i somras när vårt barn flyttade in.
  • Anonym (Ulle)
    Anonym (V) skrev 2024-11-10 09:00:01 följande:

Jag är ledig 10 dagar var 3e vecka. Maken kommer hem kl 15, så har det sett ut dom senaste 10 åren. Det är precis perfekt. så har vi ärvt ett lantställe med som vi åker till på helgerna  

skulle aldrig vilja byta jobb, få en högre position tex. har fått erbjudanden inom jobbet men vill ha det såhär så länge jag kan. Känner mig så lyckligt lottad trots att jag tjänar så dåligt jämfört med många andra  

Då har ni ju valt ledig tid över pengar, och det är klart helt okej.

Men jag hoppas ni har en plan även för pensionen, för det blir kanske inte så roligt att då leva på 65% av det ni har nu. Dock kan ni så klart sälja fritidshuset och få pengar på det om det kniper.
  • Anonym (Ulle)
    Baam777 skrev 2024-11-10 15:50:55 följande:

De som har villa har lån på allt. Ni äger era saker de gör inte dem. Ni är rikare än var dem är.

Så är det knappast för alla. Vi har t.ex. tre bostäder och har bara lån på en av dem. 
Svar på tråden Min dotter menar att få är så fattiga som vi, stämmer det?