Inlägg från: Mildamatilda16 |Visa alla inlägg
  • Mildamatilda16

Inte klar med barn!!

Jag har två fina barn, 8 och 12 år. Oändligt tacksam för dem såklart. Min man är helt klar med barn, hade nog egentligen gärna stannat vid ett barn om jag inte velat ha fler. Jag har hela tiden vetat att det blir max två, men för varje dag växer längtan efter ett till.

Jag är 39 år. Jag saknar småbarnstiden enormt, älskade att vara gravid, genomgå förlossning, amma. Jag känner mig väldigt trygg med att ta hand om små barn, aldrig känt mig så tillfreds som när barnen var små. Det känns som att livet tar slut den dagen barnen inte är barn längre. 

Att skilja mig och skaffa barn på egen hand är inget alternativ för mig. Min man kommer inte ändra sig.

Finns det fler som går/gått igenom samma sak? Går det över? Känns så tråkigt när barnen blir stora och inte vill bara med en på samma sätt längre. Jag har hobbys, socialt umgänge och jobb jag trivs med, så egentligen har jag absolut ingenting att klaga på. Det känns bara så enormt tomt och kroppen skriker att den inte är klar med barn.

• Svar på tråden Inte klar med barn!!
  • Mildamatilda16
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 15:36:43 följande:

Du får vänta på barnbarn istället. Eller utbilda dig till fsk-pedagog och bli dagmamma.

Ja barnbarn får man ju hoppas på att det blir någon gång. Jag jobbar redan inom vården med barn, förskola skulle jag nog inte orka med. Och det är såklart en helt annan sak att jobba med barn/träffa andras barn och att skaffa egna.
  • Mildamatilda16
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 15:46:22 följande:

Såklart ska hans val respekteras, men av ren nyfikenhet. Varför vill han inte ha fler? Orkar han inte? 

Han orkar inte. Han är några år äldre än jag och är helt tvärtom vad gäller barn. Tycker inte småbarnstiden är så kul, utan tycker det är fantastiskt nu när barnen är äldre och mer självständiga och man kan umgås på ett mer vuxet sätt. Pratar gärna om framtiden och saker vi kan göra själva senare. Medan jag får ren panik och bara vill gråta över tanken på att inte ha barn att ta hand om längre.
  • Mildamatilda16
    Anonym (Anna) skrev 2024-11-03 15:51:08 följande:

Jag är också 39. har två barn, 18 och 9 år. En del av mig vill börja om med en liten bebis och en annan del inte. Det känns som om detta år liksom är sista chansen vilket gör det extra svårt. Tänk om jag låter bli och ångrar mig om 5 år? 

Jag har inte diskuterat det med min man men jag är ganska säker på att han inte vill ha fler barn. 

Jag är också orolig att jag ska känna mig bitter när jag blir gammal över att jag inte "fick" så många barn jag ville, att jag lät min man bestämma en sådan stor sak.

Samtidigt är jag fullt medveten om att jag förskönar mycket av hur det var, man glömmer hur trött man var, hur omständigt det var att ta sig iväg på utflykter och resor, hur mycket svårare det var att göra saker spontant etc. Energin och sömnbehovet lär ju vara något annat när man är 40+. Och tänk om man inte får ett friskt barn. Varför riskera att göra livet mycket mer komplicerat när man faktiskt har en bra tillvaro, förutom den där rösten inom en som säger att man måste ha ett till barn för att känna sig fulländad?
  • Mildamatilda16
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:03:45 följande:

Klart det går över med tiden. Du får fokusera på vad ni har, allt det positiva som kommer med att INTE ha ett nytt barn igen.

Ja jag försöker göra det. När jag kollar på en läskig film med den äldsta, går på äventyrsbad, åker i skidbacken eller vad det nu kan vara tänker jag "det här hade jag inte kunnat göra om jag var gravid/hade en bebis/litet barn". Jag har kunnat ge mina barn väldigt mycket tid både var för sig och tillsammans och jag är otroligt glad och tacksam för det och hoppas det ger dem något också.

Men just nu är det svårt att trösta sig med det, speciellt då barnen bråkar väldigt mycket och den yngsta gärna hade velat få bli storasyskon.
  • Mildamatilda16
    Anonym (F) skrev 2024-11-03 16:12:14 följande:
    Exakt, och om du börjar om med en bebis kommer den helt naturligt att ta väldigt mycket av ditt fokus i flera år framåt där dina barn hamnar i skymundan. Äldre barn är mer självständiga och vill ha mindre med föräldrarna att göra, men de behöver en fortfarande. Om de då känner att du alltid är med bebisen så blir det inte bra. Bättre att kunna ge dem kvalitetstid.
    Jo, jag får verkligen försöka fokusera på det och vara glad att jag kan vara närvarande när de blir äldre. Så svårt bara när "alla andra" skaffar tre barn som den mest självklara saken i världen och gärna berättar om att skaffa en sladdis är det bästa man kan göra. Aldrig hört någon som skaffar en sladdis klaga över något, allt är baaaaara så mysigt och fantastiskt!
  • Mildamatilda16
    Cox Orange skrev 2024-11-03 16:17:41 följande:

Älskade att vara gravid och föda barn? Låter som att du fått en hang up på detta. Men endera gör man det eller så släpper man det. Har du pratat med din man ordentligt?

Haha okej jag kanske inte älskade att föda barn just när jag gjorde det. Men jag tycker att allt kring graviditet och förlossning är väldigt fascinerande, har haft lätta graviditeter och snabba förlossningar och jag tycker bara det är helt magiskt att man kan skapa en hel människa. Men det är inte främsta anledningen till att jag vill ha ett till barn, utan det är allting, en till medlem i familjen, ett syskon till våra barn, att få göra hela resan en gång till och att den inte ska ta slut lika snabbt.
  • Mildamatilda16
    Cox Orange skrev 2024-11-03 16:17:41 följande:

Älskade att vara gravid och föda barn? Låter som att du fått en hang up på detta. Men endera gör man det eller så släpper man det. Har du pratat med din man ordentligt?

Och jag jag har pratat med min man ordentligt. Det är inte det att han skiter i vad jag vill, utan han vill verkligen inte ha fler barn. Inget jag kan ändra på...
  • Mildamatilda16
    Anonym (Cilla) skrev 2024-11-03 16:52:41 följande:

Känner igen mig i dina tankar så väl, dock lite äldre än dig. Jag hade verkligen älskat att ha ett gäng till, men samtidigt så blir de inte alltid små. Små barn små problem, stora barn behöver inte betyda stora problem, men det händer mycket under tonåren också har jag märkt. 

Att tänka på om du får en liten (eller två, risk/chanserna sägs ju öka för tvillingar med åldern) är att du själv inte blir yngre längre fram. En tonåring med allt det de har när du är 55-60 år är kanske det du ska fundera över istället. Lägg till att när de hamnar i puberteten är du i klimakteriet - ljuvliga krock! 

Jag hade äääälskat att ha en eller tre till, för jag gillade verkligen småbarnslivet. Men tre tonåringar till med allt som hör det till - nä. Huuu!

Många kloka tankar, tack!
  • Mildamatilda16
    Anonym (Fia) skrev 2024-11-03 16:54:36 följande:

Skaffa ännu fler barn som världen ser ut nu? Om 50 år kommer Sverige knappt finnas kvar som land.. är det det du vill utsätta ett barn för? Var nöjd med barnen du har istället och njut istället, snart kan du börja tänka mer på dig själv och dina behov och vad du vill göra.

Delar inte riktigt din uppfattning, men absolut har tanken slagit mig att världen är väldigt orolig och att det är en osäker framtid för barnen. Men jag försöker ha en positiv syn för de barn jag redan har.
Svar på tråden Inte klar med barn!!