Inlägg från: Anonym (Irriterad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Irriterad)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Jag börjar bli så lack nu på förskolepersonal. Skit i dom och deras bitterhet. Det är inte föräldrar som ska lösa förskolans problem. 

Om man har en 12 åring och en 2 åring så har man rätt att gå på bio med 12 åringen en studiedag eller något annat som är anpassat för det större barnet. 

Förskolan är en skola och har du barnet där rimliga tider exempelvis 9-15 så tycker jag inte det är några problem. Lämnar du däremot 8-17 och går på bio då kan jag förstå irritationen hos personalen. Men en kortare dag är enligt mig okej. 

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (A) skrev 2024-11-03 10:03:57 följande:
    Fast om du är ledig från arbetet ska också ditt barn vara ledigt. Så om du kan ta ett äldre barn på bio låter det som att du är ledig och då ska även ditt barn vara ledigt från förskolan. Om man däremot jobbar hemma och har ett äldre barn hemma som i stort sätt sköter sig självständigt så kan inte förskolan kräva att också den yngre ska vara ledig.
    Och hur menar du att detta påverkar förskolan?? Ser man förskolan som en skola eller barnpassning. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (.) skrev 2024-11-03 11:12:38 följande:
    När det gäller tvååringar så har de ingen rätt till förskola om inte föräldrarna jobbar. Det är så lagen ser ut, oavsett vad för aktiviteter som förskolan erbjuder när barnet väl är där.

Äldre barn har rätt till förskola 15 timmar i veckan, på de tider som förskolan anger.

Hur kan du se detta som rimligt? Den stora har tillfälligt en studiedag och man gör något anpassat för det barnet den dagen. Det är väl en sak att gå på nöjen varje dag, hela tiden. Men förskolan verksamhet påverkas inte av detta. 

T o m läst förskolepersonal som är upprörda när man är hemma och ska göra en operation eller liknande med det stora syskonet, då är man ledig och då menar personalen att då har inte föräldern rätt till förskola. Samma sak vid BVC besök eller besök på vårdcentralen, då ska det yngsta barnet följa med. Detta är ju absurt. 

• Anonym (Irriterad)
    Anonym (.) skrev 2024-11-03 11:40:27 följande:
    Jag har inte skrivit vad jag tycker. Jag bara informerade dig om hur det är, eftersom du påstod saker som inte stämmer.
    Hur ska förskolan kunna säkerställa detta? Vad ska dom göra om man bryter mot detta?

Jag och min man gick på ultraljud i veckan medan barnen var på förskolan, menar du att detta också är emot reglerna? Jag tror varenda normal människa förstår att man måste ha någon egen kompass också. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (X) skrev 2024-11-03 13:54:08 följande:
    Då får ni iofs skylla er själva om ni jobbar kvällstid.
    Så är det ju inte! Om man håller ner sina tider på förskolan för att man pausar sin arbetsdag för att hänga med sina barn för att sedan fortsätta med jobbet efter att barnen somnar, det kan man inte säga skyll dig själv för. 
  • Anonym (Irriterad)
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 14:17:55 följande:
    Barnpassning främst. Var det skola skulle det gå under skolplikten och där är vi inte ännu. Men det kommer säkert.
    Finns inget som säger att det måste vara skolplikt för att det är skola. Det där är bara nonsens 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-11-03 14:47:02 följande:
    Va? Varför ska jag skylla mig själv?
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 14:18:33 följande:
    Så är det ju inte! Om man håller ner sina tider på förskolan för att man pausar sin arbetsdag för att hänga med sina barn för att sedan fortsätta med jobbet efter att barnen somnar, det kan man inte säga skyll dig själv för. 
    Eller hur! Det är ju ett val vi gjort eftersom vi haft möjlighet att göra det.

Och för att ni vill umgås med barnen 
  • Anonym (Irriterad)
    Tow2Mater skrev 2024-11-03 16:42:55 följande:
    Finns ju Söndagsskola också. Men det är inte heller skola. Förskola = före skolan.
    Nej för det finns en läroplan. Fritidshemmet har också en läroplan och ska komplettera den vanliga skoldagen. Men vissa vill tjafsa där också 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 16:44:36 följande:
    Fsk-klass och grundskola har skolplikt. 
    Jo men är gymnasiet ingen skola då eller? Universitetet är ingen skola. Folkhögskolor är ingen skola. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 17:28:38 följande:
    Ja, att kalla universitet för skola är för mig ett förminskande.
    Förminskande av? 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 17:55:05 följande:
    Av universitet och vad det innebär. Det är ingen jäkla "skola" som man kan glassa sig igenom. Högre studier kräver mer och väger mycket mer när man är klar än vad grundskola och gymnasie gör.
    Så man säger till sina barn att man ska till universitetet och inte skolan? Eller om du pratar med typ en 6 åring? 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 18:23:25 följande:
    Ja, eller namnet på stället man ska till, som Humanisten, Vita, Valla, Teknis, etc. 
    Ja för det förstår ju 6 åringen. Du är bra på att anpassa ditt språk så det blir begripligt för ett barn. 
  • Anonym (Irriterad)
    Anonym (Varför) skrev 2024-11-03 19:36:15 följande:
    Jag förstår inte. Varför jobbar du regelmässigt på kvällen? Varför hämtar ni inte den tid ni behöver när ni jobbat färdigt eller jobbar deltid för att anpassa arbetslivet till livet? Verkar ju vansinnigt att gå tidigt från jobbet varje dag och sen jobba på kvällen. 
    Beror ju på vad man har för jobb. Jag kan ju ibland fastna med vissa steg som behöver göras. Typ att man behöver ett underlag från någon. Dom skickat detta sent på kvällen och när jag fått detta kan jag fortsätta med just den saken. Vi kör så jämt hemma 
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?