Inlägg från: Anonym (Enkelt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Enkelt)

Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?

Fsk-personalen får tycka vad de vill. Föräldern jobbar så småsyskonet ska vara på fsk och har all rätt att vara det också.

• Anonym (Enkelt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 14:19:17 följande:
    Finns inget som säger att det måste vara skolplikt för att det är skola. Det där är bara nonsens 
    Fsk-klass och grundskola har skolplikt. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 16:46:10 följande:
    Jo men är gymnasiet ingen skola då eller? Universitetet är ingen skola. Folkhögskolor är ingen skola. 
    Nej, och där finns ingen skolplikt. Däremot har man närvaroplikt på gymnasiet EFTER att man tackat JA till en plats där. Universitet har inga som helst krav på närvaro, bara om man faktiskt vill bli godkänd i kurserna. Folkhögskola har jag inte koll på, där har jag aldrig arbetat.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-03 16:48:45 följande:
    Nej, och där finns ingen skolplikt. Däremot har man närvaroplikt på gymnasiet EFTER att man tackat JA till en plats där. Universitet har inga som helst krav på närvaro, bara om man faktiskt vill bli godkänd i kurserna. Folkhögskola har jag inte koll på, där har jag aldrig arbetat.
    För att förtydliga; gymnasiet är en icke-obligatorisk skolform, dvs inte skola på samma sätt som grundskolan. Gymnasiet är frivilligt, liksom alla andra vidare utbildningar.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Betty) skrev 2024-11-03 17:22:41 följande:
    Bisak, men nej, universitetet brukar man inte kalla för skola, utan för universitet. Nuförtiden har jag hört att ungdomar som går på universitetet kallar det skola. För mig som pluggade för 20 pr sedan låter det konstigt och barnsligt, men jag förmodar att jag måste vänja mig. 
    Ja, att kalla universitet för skola är för mig ett förminskande.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 17:52:47 följande:
    Förminskande av? 
    Av universitet och vad det innebär. Det är ingen jäkla "skola" som man kan glassa sig igenom. Högre studier kräver mer och väger mycket mer när man är klar än vad grundskola och gymnasie gör.
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Irriterad) skrev 2024-11-03 18:13:19 följande:
    Så man säger till sina barn att man ska till universitetet och inte skolan? Eller om du pratar med typ en 6 åring? 
    Självklart.
  • Anonym (Enkelt)
    Räkan77 skrev 2024-11-03 19:29:05 följande:
    Och om man går på en högskola? 
    Då säger man högskola och inte skola, så klart. Och innan du frågar, ja även om det är Folkhögskola.
Svar på tråden Förväntar sig förskolan att syskon är lediga vid studiedag?