Inlägg från: Anonym (Psykfall) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Psykfall)

Kriterier för att bli inlåst inom psykiatrin?

Anonym (Toker) skrev 2024-11-02 16:25:21 följande:
    Jag har läst på om reglerna via Google, men det är knappast glasklart. Diffusa formuleringar som bygger på bedömningar. Säger inget alls om hur det tolkas och fungerar i praktiken.
    Det beror på att det inte finns någon ordning på hur det funkar i praktiken; det är precis så flummigt och godtyckligt som du fått intrycket av. Tillhör man den första kategorin (alltså att man har någon av ett antal definierade sjukdomar) så är det ett lotteri om man får lpt eller inte. Ffa det sista kriteriet är väääldigt öppet för godtyckliga bedömningar. I ditt fall är det nog ingen större fara dock, eftersom du, precis som "Psykiatriker" påpekade, inte har någon av de sjukdomar som anses falla under "allvarlig psykisk störning". Det är det enda kriteriet som det är svårt att tolka godtyckligt.
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-03 09:00:06 följande:
    *ler* Blir det ett "hoppsan" om du har fel sen? Förstår att det är omöjligt och jag tänker inte skriva allt här!

Men jag tror att jag förstår grunderna något.... Om man ser Elvis, och pratar med gröna män från mars så är man galen i lagens mening. Annars inte.
    Njae - man behöver inte vara fullt ut psykotisk för att få ett lpt; även exvis djup depression med suicidrisk (även utan psykos alltså) och svår ätstörning räknas som svåra psykiska störningar i enlighet med lpt kriterium nr 1. Mitt sammantagna intryck av det du skrivit är dock att du inte faller i någon av dessa kategorier. Däremot ger du ärligt talat lite psykopatvibbar, men psykopati faller inte under lpt, såvida det inte åtföljs av psykoser.
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 11:01:09 följande:
    Kan man få lpt om man försöker begå självmord utan att vara djup deprimerad? 
    Eftersom det generellt antas att man är djupt deprimerad om man vill ta livet av sig och/eller att man lider av en gravt förvriden verklighetsuppfattning om man vill ta livet av sig även om man säger sig inte vara deprimerad, så ja, det kan man. Saken är ju den att om du verkligen vill ta livet av dig så skulle du troligtvis få ett gamska högt värde på t.ex. MADRS, även om du inte själv anser att du är deprimerad.
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (J) skrev 2024-11-03 12:31:44 följande:
    Grejen är den, depression är en diagnos, som ett antal kriterier måste vara uppfyllda. Jag uppfyller inte kriterierna för en depression, speciellt inte en djup depression. 
    Naturligtvis är det så; min poäng är att det inte är svårt för en läkare att få det till att du faktiskt uppfyller kriterierna för depression, även om du inte själv anser det eller faktiskt gör det. Och tvärtom: jag tror att det är ganska få läkare som bara skulle konstatera att du är helt objektivt rationell, att du har helt rätt i att ditt liv suger, och att det inte finns något som helst hopp om att din livssituation någonsin kommer att förändras till det bättre. Uppenbarligen finns det såna läkare (t.ex. Psykiater som skrivit tidigare i tråden, se speciellt #27), men de flesta är nog, som nämnda Psykiater också säger, alldeles för rädda för att begå ett ödesdigert misstag för att faktiskt lämna patienten med ansvaret. Min poäng i mitt förra svar till dig var alltså inte att du rent faktiskt uppfyller lpt-kriterium nr 1, utan att du i praktiken med nästan 100 % sannolikhet kommer att bedömas uppfylla kriterium 1. Min erfarenhet stämmer alltså inte överens med Psykiaters - jag skulle inte säga att läkare överlag är bra på att göra korrekta bedömningar i den här typen av fall. I sista änden är nog både Psykiater och jag dock färgade av vår egen relation till psykvården, så sanningen ligger nog kanske nånstans mitt emellan 😊
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (psykiater) skrev 2024-11-03 17:13:29 följande:
    Jag tänker mig att vi kanske delvis pratar om olika saker. När situationen blir väldigt tillspetsad och en patient säger att "jag kommer att ta livet av mig nu i kväll" och det verkar trovärdigt så kommer det nästan garanterat resultera i tvångsvård, och jag tror att jag också hade gjort så. Men när det gäller patienter som har en mer långvarig plan att ta livet av sig "någon gång snart" men inte just nu så tror jag inte att risken är så stor för tvångsvård såvida personen inte också är djupt deprimerad eller motsvarande.
    Och det är ju helt rätt bedömning i enlighet med lagen, och det är skönt att det finns läkare som du, som kan göra skillnad mellan äpplen och päron. Tyvärr är min erfarenhet (både personligen och vad gäller andra som jag känner) att det inte är en bedömning som läkare överlag vågar göra - speciellt inte om det är en läkare som inte egentligen känner patienten, och som därför inte vågar anta att suicidhotet bara är ett (förvisso ganska ohjälpsamt) sätt att uttrycka sin frustration och ångest snarare än en faktisk suicidrisk. Men ja - jag håller i övrigt helt med i det du säger också; du verkar vara en väldigt bra psykiater, med en approach som jag önskar att fler psykiatriker hade 😊
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-10 11:17:00 följande:

Blev inte inlåst. Hjärnskrynklarna här i tråden hade rätt!

Vet inte ens om jag får fortsätta komma dit. Läkaren startade med att berätta att han anmäler alla brott som ger minst ett år i fängelse. Sen gnällde han över att jag inte ville berätta vilka brott jag begått. Jag trodde att det var krav på höga betyg för att bli läkare.

Läkaren skrev i journalen att jag var misstänkt för våldtäkt och misshandel. Så antar att han kunnat kollat den saken på något sätt. På min sida så ser jag bara misstanken om våldtäkt. Den andra misstanken är sekretessmarkerad och hade jag ingen aning om, sett att det finns en ny misstanke men inte vad det är. Är inte jättepigg på att psykiatrin ska ringa in till polis och socialtjänst. Räcker med de som redan gjort det.

Jag hade med mig några soc-utredningar. Så att de skulle kunna läsa dem. Vill inte bli anmäld på nytt för sådant som redan är utrett. Det hade han synpunkter på. Ordagrant: "Förstår du hur ovanligt det här är?". Antar att han inte varit med om det tidigare. Så där fortsatte det. Idioten är alltså psykiatriker och klagar på att patienten beter sig konstig?

Han avslutar med att det är meningslöst att försöka behandla mig om jag inte vill berätta vad jag gjort. Att jag inte har rätt motivation. Men att han skulle ta upp det på något möte i slutet av den här veckan som kommer. Lät som att jag inte skulle komma tillbaka.

Jag är fortfarande väldigt arg på honom.

Det vill säga: han skötte sitt jobb? F.ö. gjorde han nog helt korrekt bedömning beträffande hur meningsfullt det skulle vara med behandling. Det finns inte just nån behandling för psykopati - och det är ju helt kört om personen i fråga dessutom har den attityd du har. Sen är ju frågan varför du ens skulle vilja komma tillbaka? För att du får en kick av att jävlas med den?
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (Halvblodsprins) skrev 2024-11-10 11:48:50 följande:

Men snälla.människa, du förstår väl att det är en trollltråd? Av en människa som tror att det är coolt med psykopati? 

För övrigt gällande att det inte finns någon behandling mot psykopati, det finns inte någon behandling mot autism, ändå envisas vården med en om man har autism? 
    Och en liten side note, det finns visst behandling mot autism, och det heter gluten free diet. Finns många testemonies gällande gluten free diet , att många har blivit bättre av det.

Så kan det förstås vara, och det bjuder jag på i så fall. Tyvärr har jag dock konfronterats med tillräckligt många psykopater för att veta att tråden lika väl kan vara på riktigt.

Skillnaden mellan psykopati och autism är att även om det inte finns en regelrätt behandling för autism heller så finns det mycket man kan göra för att underlätta vardagen och samspelet med andra människor. Det gör det ju teoretiskt sett för psykopati också, men en springande punkt är ju att personen i fråga måste vara mottaglig för hjälpen, något som få psykopater är.

Är du med?
  • Anonym (Psykfall)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-10 13:03:46 följande:
    Du tar fjollans parti? Förrädare!

Vet faktiskt inte varför jag gör det... När jag får en sak i skallen så brukar jag vara ganska målinriktad på att vilja göra det också. Det stämmer att jag får en kick av saken.

Så här skriver fjanten i journalen:

Status
    Psykiskt status
    Vaken. Klar. Orienterad. Kommer i tid. Vårdat yttre. Acceptabel formell kontakt. Något nedsatt emotionell kontakt. Lite flacka affekter, ibland ler han, inadekvat, eller när han säger att han inte vill svara på frågan. Följer röd tråd. Accepterar turtagning. Säger ofta att han inte vill gå in på detaljer. Ingen svarslatens. Inga ångestmanifestationer. Normal psykomotorik. Neutralt stämningsläge. Normalt tankeförlopp. Förnekar suicidtankar. Ingen paranoid beredskap. Inget hallucinatoriskt beteende. Svårbedömd insikt.

Bedömning
    xx-årig man som hänvisades till *********** på psykoterapeutens inrådan. Kommer hit eftersom han tycker det är skoj. Jakar till en del sexuella beteenden som han inte vill prata om, då det är olagligt. Upplever det inte som ett problem, det orsakar inte lidande men har gått ut över jobbet. Jakar till flera sexuella kontakter både i sexuellt syfte och i syfte att skaffa en partner. Jag problematiserar att det är svårt att försöka behandla något som han inte vill prata om och som han inte uppfattar som ett problem. Ärendet behöver dras på teamkonferens för att bedöma om patienten skall kallas till psykolog. Han ställer sig positiv till eventuell kontakt med *********** om sådan erbjuds.
    Låter som en helt adekvat hantering.
Svar på tråden Kriterier för att bli inlåst inom psykiatrin?