Anonym (Orolig) skrev 2024-10-31 21:24:41 följande:
Hur mycket lägger ni er i era 18-åringars liv?
Min dotter har fyllt 18. För 6 mån sen var hon hemma mest men nu har hon träffat en kompis som är ute massor. Det gör att min dotter är ute hela helgerna från morgon till kväll. Ibland till väldigt sent
Hon är 18 så jag kan ju inte bestämma längre, eller är det normalt att ändå ha regler?
Jag är kluven. Vill inte att hon går på hemmafester som kan va skumma eller åka tunnelbana själv mitt i natten. Det känns så jobbigt för jag är orolig. Hon vill inte bli hämtad heller
Hur gör ni?
Oro kommer man alltid att ha för sina barn, och andra personer man älskar och bryr sig om.
Och vissa regler får man ha för dem som bor i ens hem, tex om hur man får störa, bete sig, bidra till ekonomi/hushållsarbete.
Men att förbjuda en vuxen person att gå på fester, åka tunnelbana och vara borta från sitt hem, nej det får du inte. Däremot kan du förmedla att du är orolig och att din oro grundar sig i att du älskar henne och är rädd att hon ska råka illa ut. Och då kan ni komma överens om olika sätt för henne att checka in så att du vet att hon är okej.
Min 18-åring vet att jag aldrig skulle hindra honom från att leva sitt liv och ha kul. Men att jag blir orolig. Så vi har kommit överens om att han får höra av sig om han behöver komma bort från en situation. Och att han skickar ett meddelande när han lämnar ett ställe och ungefär när han tror att han ska vara hemma igen. Och sen knackar han på när han kommer hem (om vi sover) så att vi vet att han är hemma. Det inkräktar inte på hans frihet men stillar vår oro.