• Anonym (Utflugna barn)

Dyra hyror

Hej idag ligger min hyra på nästan 10 000, varmhyra och 4 rum.
    Barnen flyttar till sommaren(vuxna)
    Så nu letade jag annat boende men lägenheter ligger på 6000 uppåt för en etta.

Vad hade ni gjort?

Bott kvar och lagt 3/5 av lönen på boende.med möjlighet att hyra ut ett rum och ta emot gäster.

Bytt till en 1a/2a och haft mer pengar att röra sig med men ingen möjlighet till gästrum mm.

Det rör sig om 4000 i mellanskillnad

• Svar på tråden Dyra hyror
  • Anonym (Mia)

Svårt, ät du i behov av ett gästrum? 

Jag flyttade pga skilsmässa förra året och valde en trea. Just för att ha ett gästrum/arbetsrum. Har ett barn som bor några timmar bort. Men jag har råd, så behövde inte välja. 

Men jag skulle aldrig vilja ha en inneboende. 

• Aliona

Tar du ofta emot gäster? 

Jag hade helt klart valt den mlndre lägenheten. Jag vill ha pengar att röra mig med och ha kul för, inte minst när barnen flyttar och det plötsligt finns tid och pengar. 

Men beroende på hur livet ser ut annars så hade jag också prioriterat ett större boende. En sådan situation skulle kunna vara att barnen flyttar till annan ort för att plugga och vill kunna komma hem på lov och helger. Men att bara ha ett extra rum utifallatt hade jag inte tyckt varit värt nästa 50.000 om året. 

• Anonym (Kort)

Förklaring: Mer pengar, mindre att städa. Slipper allt tjafs som en inneboende kan innebära.

Om du har gäster kan de sova i din säng eller skaffa eget boende.

Man betalar inte 4000 extra i månaden för att serva sina bekanta någon gång då och då. Och inneboende är högst osäkra kort!

• Anonym (G)

Att ha luft i ekonomin ger mindre osäkerhet och mer frihet.

Inneboende kan fungera bra men kan lika ofta bli besvärligt med privatliv, betalningar, att hitta vettiga personer och att de kan vara flyktiga. De bor en kort period och sedan ska du jaga ny inneboende.

Köp en bäddsoffa så kan du ta emot tillfälliga gäster om du vill. 

• Anonym (Utflugna barn)
    Aliona skrev 2024-10-29 07:09:24 följande:

Tar du ofta emot gäster? 

Jag hade helt klart valt den mlndre lägenheten. Jag vill ha pengar att röra mig med och ha kul för, inte minst när barnen flyttar och det plötsligt finns tid och pengar. 

Men beroende på hur livet ser ut annars så hade jag också prioriterat ett större boende. En sådan situation skulle kunna vara att barnen flyttar till annan ort för att plugga och vill kunna komma hem på lov och helger. Men att bara ha ett extra rum utifallatt hade jag inte tyckt varit värt nästa 50.000 om året. 

Barnen flyttar 60 mil så när de kommer hem 4 ggr/år
    Sen har jag vänner som kommer någon gång om året.
  • Anonym (Em)

Jag själv planerar att flytta till mindre och billigare om några år när min minsta flyttat hemifrån. Så jag röstar på att du gör så. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Utflugna barn) skrev 2024-10-29 07:39:16 följande:
    Barnen flyttar 60 mil så när de kommer hem 4 ggr/år
    Sen har jag vänner som kommer någon gång om året.

Kan du inte ta en trea då? Det blir mindre och billigare. 

Eller en stor tvåa med stort sovrum, samt bäddsoffa i vardagsrummet. Då kan barnen bo i sovrummet (ha en dubbelsäng) och du i bäddsoffan under deras besök. 

Din nuvarande känns onödig att behålla. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-29 08:13:30 följande:

Eller en stor tvåa med stort sovrum, samt bäddsoffa i vardagsrummet. Då kan barnen bo i sovrummet (ha en dubbelsäng) och du i bäddsoffan under deras besök. 

Stort kanske på mindre och billigare med en t trea vs en fyra. Vi bytte en trea mot en fyra för att vi behövde ett rum till, fyran var 2000 kr billigare, och bara 10 kvm större. Samma standard, samma byggår, samma hyresvärd, bara grannbyggnaden så även samma läge. Men treorna har mycket högre tryck, fler vill bo i en trea än en fyra. 
  • Anonym (Hej)

Vart bor du? Det låter som väldigt billiga hyror rent generellt så har du funderat på att köpa en tvåa eller trea och se vad månadskostnaden blir? 

Om barnen flyttar 60 mil, är det för studier eller? Om du tror de kommer komma hem till jul osv hade jag flyttat till lite större och låtit tiden avgöra om jag flyttat till mindre längre fram. 

• Anonym (Micke)

I Stockholm är det extremt svårt att hitta hyresrätter med hyra på 6000 kr idag
    Möjligtvis små 25 m2 med kokskåp.

• Anonym (Utflugna barn)
    Anonym (Mia) skrev 2024-10-29 08:13:30 följande:

2or och 3or ligger på samma hyra som jag har idag.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Utflugna barn) skrev 2024-10-29 09:22:29 följande:
    2or och 3or ligger på samma hyra som jag har idag.
    OK, du skrev så här:

Bytt till en 1a/2a och haft mer pengar att röra sig med men ingen möjlighet till gästrum mm.

Om det nu är samma hyra, varför flytta? 
  • Anonym (Kaj)

En kompis i Stockholm hade samma problem för ett par år sen. Hon bestämde sig för att bo kvar, hyrde ut ett rum till en student och hade plats när barn och vänner kom på besök. Funkade bra. 

• Anonym (A)

Jag skulle byta ner mig till en tvåa direkt. Ev gäster kan sova på soffan eller om du köper en uppblåsbar madrass.

• Anonym (Kaj)
    Anonym (Kaj) skrev 2024-10-29 09:31:10 följande:

En kompis i Stockholm hade samma problem för ett par år sen. Hon bestämde sig för att bo kvar, hyrde ut ett rum till en student och hade plats när barn och vänner kom på besök. Funkade bra. 

Det är en brutal skillnad på 4 och 1 eller 2 rum. Är det lätt att hyra ut rum där du bor, och vad ligger priserna på? Ingen chans till löneökning snart? Mindre kostnader när barnen flyttar? Chans till extra jobb ett par gånger i månaden? Hundvakt? 
  • Anonym (?)
    Anonym (Utflugna barn) skrev 2024-10-29 06:54:44 följande:
    Dyra hyror

Hej idag ligger min hyra på nästan 10 000, varmhyra och 4 rum.
    Barnen flyttar till sommaren(vuxna)
    Så nu letade jag annat boende men lägenheter ligger på 6000 uppåt för en etta.

Vad hade ni gjort?

Bott kvar och lagt 3/5 av lönen på boende.med möjlighet att hyra ut ett rum och ta emot gäster.

Skulle säga att det beror på hur du är som person. Hur skulle det kännas att ha en inneboende? Är du social och ok med det så välj det så du får fler rum, tycker jag
  • Anonym (Nyskild)

Skilde mig för drygt ett år sedan, och en tid innan och direkt efter skilsmässan så bodde jag i en liten 1:a. Det "funkade" men kändes inte helt ok och inte "värdigt"... men troligen känslomässigt kopplat till själva skilsmässan.

Köpte en 3:a istället. Trivs så mycket bättre med lite större yta. Balkong. De unga vuxna utflugna barnen kan komma förbi, sova över om de vill.

Att skala ner, och spara någon, några tusenlappar. Absolut. Men som någon ovan sa. Det är stor skillnad på en 1:a kontra en 2:a-3:a...

Svar på tråden Dyra hyror