• SolXOXO

Hur det är att leva med G.a.d!

Jag kan säg att det som hjälper mig är att gå till roten av orsaken, och läka där, man föds inte bara med ett ångest syndrom eller psykiatriska diagnoser 
    Själv har jag vuxit upp i ett hem där jag behövt vara  konstant på tårna, förberedd, samma i skolan där jag blev utsatt för mobbing, en upplevelse av yttre hot som satt sig i ditt nervsystem. Det är inte konstigt
    upprepar du samma känsla, samma tankar varje dag, men det ska gå att vända och ändra hjärnans neuroplasticitet, (det är en vetenskap jag inte kan förklara) meditera eller yoga varje dag , träna, sova, sammanhang med människor du tycker är snälla, va utomhus i naturen ofta du kan, gör ngt du tycker är skoj som bryter tankarna, måla, sätt på bra musik dansa, gå ut i skogen, skriva av dig eller prata med ngn vän om det som rör sig
    Det är sånt som hjälpt mig, lever utan antidepressiva då de inte hjälper, i korta perioder självmedicinerar jag, men är oftast nykter o drogfri, ingen är perfekt

• SolXOXO
    Zoegazz skrev 2024-10-26 07:21:47 följande:
    Bra med tips men du har fel i att man inte kan födas med detta för det kan man. Ärftlighet är en faktor. 
    Det kan va så men personligen vill jag akta mig för att gå in i sånna tankegångar då det kan leda till passivitet, hopplöshet eller en uppfattning av att man själv inte har förmågan att förändra sitt tillstånd för att "man föddes sånn" 

Vill tillägga insikter jag fått med tiden...
    Att ha föräldrar som ger en trygg anknytning är optimalt.
    Nu är jag vuxen och har ansvar att hjälpa mig själv och kan inte lägga det på varken föräldrarnas omedvetenhet om sina beteenden, sjukvården eller samhället, även om jag önskar både samhället och sjukvården funkade annorlunda och faktiskt hjälpte folk ur psykisk sjukdom och hade ett helhetstänk och gick på orsak inte symtomlindring. 
    Jag kan vara medveten om vad mina föräldrar gjort eller inte gjort för att trösta eller förstå mitt beteende, men huvudfokuset kan inte ligga där, då sitter jag i negativ omloppsbana.

Själv fick jag de bästa verktygen utanför traditionell sjukvård och gör vad jag kan med livsstilsförändringar, det är det som funkar och rekommenderar alla att söka något alternativ.  
    slösa inte tid på ngt som inte fungerar! 
Svar på tråden Hur det är att leva med G.a.d!