• Anonym (Självkänslan)

Dålig självkänsla kopplad till akademisk prestation

Hej,

Någon annan här som är uppvuxen med att utbildning är allt? Behöver ventilera mig lite.. Känner mig dum och otillräcklig, framför allt hos min familj och på arbetsplatser. Har en kandidatexamen i företagsekonomi som utgörs av 90 hp flumämne och 90 hp företagsekonomi, ingen "riktig" företagsekonomiexamen med kurser i statistik, nationalekonomi etc...

Fått höra mycket under uppväxten och under en 5-årsperiod i 20-årsåldern att "utbildning är allt", "folk ser ner på de utan utbildning", "folk kommer se ner på dig om du inte tar din examen", "du måste ta en examen".

Min mamma har även försökt para ihop mig med några bekantas söner, men sedan insett att jag är för lågutbildad/de är för högutbildade. 

Hon vill att jag ska försöka ta en master. Hon vill att jag ska bo i stan. Hon är överlycklig att jag lyckats få ett jobb på en fin address i stan. Hon vill allt detta för att folk i omgivningen ska hålla käften och inte snacka skit, göra dom avundsjuka. 

Jag känner mest att mitt värde baseras på mina akademiska meriter och andra "status"-markörer.

• Svar på tråden Dålig självkänsla kopplad till akademisk prestation
  • Jårdi

Har inte samma bakgrund, tvärtom, min familj ser ner på högutbildade. Men jag har också samma känslor mot min familj som du har, dvs att vilja göra dem nöjda så jag åsidosätter det jag själv egentligen vill. Inget konstigt att man vill det, men för sin egen skull borde man följa mer sin  egen vilja tänker jag, så jag försöker göra det. man får låta det ta tid bara och sakta hitta sin egen väg. Visst de kanske blir besvikna men men i det långa loppet bör de acceptera det om de är normalfuntade. 

• Anonym (Abc)

Våra föräldrar vill mycket för oss och det är väl av omtanke.

Nu verkar du ju ha framtiden för dig så ta inte för allvarligt på det du pressas till. Följ din egen väg.

• Giftskåneman

Utbildning är inte allt.