Anonym (Självkänslan) skrev 2024-10-24 21:19:22 följande:
Dålig självkänsla kopplad till akademisk prestation
Hej,
Någon annan här som är uppvuxen med att utbildning är allt? Behöver ventilera mig lite.. Känner mig dum och otillräcklig, framför allt hos min familj och på arbetsplatser. Har en kandidatexamen i företagsekonomi som utgörs av 90 hp flumämne och 90 hp företagsekonomi, ingen "riktig" företagsekonomiexamen med kurser i statistik, nationalekonomi etc...
Fått höra mycket under uppväxten och under en 5-årsperiod i 20-årsåldern att "utbildning är allt", "folk ser ner på de utan utbildning", "folk kommer se ner på dig om du inte tar din examen", "du måste ta en examen".
Min mamma har även försökt para ihop mig med några bekantas söner, men sedan insett att jag är för lågutbildad/de är för högutbildade.
Hon vill att jag ska försöka ta en master. Hon vill att jag ska bo i stan. Hon är överlycklig att jag lyckats få ett jobb på en fin address i stan. Hon vill allt detta för att folk i omgivningen ska hålla käften och inte snacka skit, göra dom avundsjuka.
Jag känner mest att mitt värde baseras på mina akademiska meriter och andra "status"-markörer.
Ja, i min familj har det varit så. Särskilt min pappa och hans familj bakåt. De har varit högutbildade i flera generationer och tycker att det är det enda som duger.
Ett av min pappas syskon hade det jobbigt i skolan och gick inte gymnasiet eller nån utbildning senare (född på 40-talet så det gick att börja jobba direkt vid 16 år). Och alla i familjen pratar om honom som nåt slags loser trots att han har haft ett helt vanligt jobb med lön, ett bra liv.
Jag fick ofta höra som barn att jag "skulle bli nåt fint" , lika med högutbildad och helst ett statusyrke som läkare, jurist eller liknande.
Jag har gått en utbildning, dock ej ett statusyrke, och har ett bra jobb. Men jag märker att jag fortfarande vid snart 50 års ålder upplever det viktigt med utbildning, prestation, att vara bildad och duktig. Och att jag på nåt sätt vill duga i pappas ögon i det avseendet.
Och att jag märker att även har den känslan när det gäller mina egna barn, att jag blir stolt och nöjd när de är duktiga i skolan. Fast jag egentligen inte vill tänka så, utan vill tänka att livet kan vara bra och värdefullt ändå och att de ska känna att de är bra och värdefulla oavsett vad de skaffar för utbildning eller jobb.
Men det sitter hårt kopplat till min självkänsla, så det är svårt att frigöra sig ifrån.