Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-22 14:04:42 följande:
Jag tror att han har besegrat döden, att döden inte kunde behålla honom, och att han lever. Det är centrum i hela min tro, ja hela mitt liv. Trodde jag inte det skulle jag självklart ju aldrig kalla mig för kristen.
Olika kristna har många olika åsikter, så det finns ingen samlad "kristen fundamental" åsikt, men som jag fattar det är all blodsutgjutelse, allt dödande, något som inte harmonierar med den djupaste universella meningen med livet. "Du ska inte döda", ".Älska era fiender och be för dem som förföljer er" är meningar jag brukat hålla högt.
(Däremot i själv trosfrågorna - alltså inte abortfrågan men i själva de mest centrala andliga frågorna - är jag i en mellanfåra-varken liberalteolog eller så kallad "fundamentalist"(är tex inte kreationist). MEn det är en helt annan sak än abortfrågan.
Jag använder inget vapen. Dessutom är moralisera det samma som att inte erkänna sina egna fel. Jag erkänner tvärtom att jag har massor av fel och brister, men har aldrig sett dig göra det samma.
Man måste få tala för ett högre ideal, en bättre värld utan dödande, en mer kärleksfull värld där kärlek finns även till de allra mest utlämnade, de allra mest försvarslösa - tex mänskliga foster o djur för att ta 2 exempel på de som är helt försvarslösa i denna hårda värld-utan att bli stämplad som "moralistisk". Det är sannerligen ingen moralism - för moralisten erkänner aldrig att hon/han har några egna fel.
Jag är helt enkelt för universell kärlek till levande väsen i vår tillvaro och emot all blodsutgjutelse som man tänka kan.
Behåll din hobby för dig själv, och låtsas vänner hade man som småbarn.
Och det mest tragiska är hur du ska kontrollera kvinnor med något du bara tror.
Och varför får inte de ta sig egna beslut för, och utan ha dig komma och moralisera dom som hemska människor om de gör abort.
Skillnaden mellan det du säger och de riktigt fundamentala, är hårfin.
Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-22 14:16:31 följande:
En annan möjlighet är i o f s att inte gå in i den och att inte läsa den.
Det är ett utmärkt råd, rätt komiskt folk kommer och inte deltar i någon diskussion alls och inte tillför något alls.
Är alltid lika perpelxad varje gång det sker, det enda är i trådar som är känsliga för TS och där TS undanbedes en viss sak, som i en cancer tråd och inte ville höra om behandlingar.
Och du skulle sett det kom den ena konstiga behandlingen efter den andra, där kan man prata om förstöra.
EpicF skrev 2024-11-22 16:27:05 följande:
Ingen betydelse för dig nej. Men du behöver heller inte läsa.
Men du verkar ha lite hang-ups på att kommentera allt med ditt meningslösa babbel.
Ingen som vet vad du vill ha sagt med praktiskt inget, vet du ens själv?
Och saknar betydelse för diskussionen, och ändå fortsätter du håller det i liv, är det den klassiska att du aldrig kan ha fel igen?
För något argument har du inte.
Marmite Devil skrev 2024-11-22 21:12:56 följande:
Du säger ju att du vill ändra på mitt sätt att tänka eftersom mina värderingar enligt dig inte är etiskt korrekta. Så igen:
Marmite Devil skrev 2024-11-21 17:37:04 följande:
Kan du förstå att som du känner för din rätt att tro känner jag för min rätt till min kropp.
Om du tycker att det är ok för dig att förespråka att mina värderingar är fel, då kan det väl inte vara fel att jag påpekar att din tro är problematisk och behöver omvändas?
Det är ett klassiskt problem, en del inbillar sig det bara finns en korrekt moral.(Och komiskt nog är det alltid deras egen
Mitt sätt och tänka är att var och en får ta sitt eget beslut, och aldrig påverka någon annan och pga det är deras beslut.(Det är väl först om de frågar en om råd.)