• klyban

Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?

EpicF skrev 2024-11-19 23:07:37 följande:
    Vad är det för argument som skulle finnas och mot vad? 

Att det inte har inträffat? Där säger faktan raka motsatsen, att det har inträffat. Och det kan tyvärr inträffa igen.

Du älskar enbart den faktan du säger även om det oftast bara är "fakta". 

Inget argument finns och hitta och jag som frågade dig vad argumentet var.
    Vill du försöka igen, för enda jag är är precis ingenting och att det saknar betydelse för allt om abort.

Faktan är vad den är, vad är ditt argument?
    Fakta är är att det är betydelselöst med den prevalensen och har ingen plats i abortdiskussionen ÖVERHUVUDTAGET.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-19 23:05:28 följande:
    Och jag har aldrig påstått att det existerar argument heller. Det du som började babbla om argument hit och dit. Har du glömt det? 🤔

Vad skulle det finns att argumentera om?

Fakta är att det har hänt. Prevalensen är inte noll eftersom det har hänt. Att det har hänt gör att det inte finns något att argumentera om.

Jag bryr faktiskt inte alls om din retoriska fråga, då den är helt irrelevant för det jag skrev. 

Så bra att du "älskar fakta". Då kanske du kan ta in och förstå fakta. Ta in och förstå fakta som inte kommer från dig.

SÅ varför pratar du nu om något som saknar betydelse?
    Och prevalensen finns i procentsiffran jag gav dig, den hade många nollor i sig innan en siffra kom Solig

Ja, du har rätt, det är fullständigt irrelevant för abort gjord på korrekt sätt.
    Och intressant att du inte förstod vad en retorisk fråga är och om det ens finns en, det verkar som du inte förstår enkla uttryck.
    Och svaret var att det knappt ingen alls på över 20år på detta, så jag var ju inte fel ute alls.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:40:56 följande:

Jag svarar här på det du svarade till mig personligen.

Just ordet "mellanläge" använde jag inte om min egen position, utan om par som å ena sidan skyddar sig mot graviditet, men som å ena sidan tar emot den om den blir ett faktum trots skydden,

DÄREMOT sa jag att jag har en 3:e åsikt själv, och det är precis just jämnt vad jag har.

Orden "abortanhängare" och "abortmotsåndare" är alldeles för förenklade och man kan vara något ur olika aspekter, och dessutom finns även där många mellanåsikter på olika sätt, MEN något som SKILJER mig från den VANLIGA s.k. "abortmotståndaren" i många trådar att är min argumentation är inte "skärp lagstiftningen". D

ET SKILJER. VAD JAG SÄGER är i stället att jag talar för att avstå från abort ÄVEN OM statens lag tillåter aborten. Ser du SKILLNADEN? En etisk debatt  - inte en juridisk. Alla andra i de 2 vanliga lägren talar enbart m lagstiftningen.

Tror du dessa som aborterar på ett år försöker bli gravida och sen göra abort?
    Den som förstår sex den vet också om att förnuft är något som flyger ut genom fönstret.

Du är ett pubeshår ifrån att vara en obstinat abortmotståndare, är du medveten om detta?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 12:43:08 följande:

Exakt var skrev jag att alla aborter var i nödlägen? Tvärtom har det ju hela tiden varit min tes att  så inte är fallet.

I så fall tror jag inte att du har förstått hur jag menat, för i flera fall har du uppfattat mig på annat sätt än jag menade.

Fakta är att det är en så galet låg prevalens att det finns inget värde att ens prata om det.

EpicF skrev 2024-11-20 13:04:15 följande:
    Du är den som drog upp argument. Så varför, om du nu anser att det finns något att argumentera för eller emot?

Nej, fakta är att det har hänt. Punktum. 

Nä, finns inget argument och har inget värde för något att diskutera, precis som min retoriska fråga antydde redan från start.
    Nä, det har inte hänt här på över 20år, missat det?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-20 13:05:04 följande:

Jag kan göra en jämförelse med djurfrågan för att belysa. (Jag tillhör ju som jag nämnt förut inte något av de traditionella svenska åsiktslägren då jag är "vegan & christian"/ "vegan & pro life" )

När jag var i ca 20-årsåldern så tänkte jag ungefär så att  jag är den siste i hela världen som blir vegetarian, men sedan blev jag övertygad åt andra hållet av den vegokristna rörelse som idag finns i den anglosaxiska världen, då jag tagit del av deras argument, och idag är jag samtidigt vegan/djurrättsaktivist och konservativ kristen (en total anomali i en svensk kontext - jag är så väl medveten om det).

Jag ändrade mig själv(alltså inget tvång), men jag gjorde det när jag hade tagit del av nya argument och kommit att sympatisera med dem. Vad jag vill säga med det är att det måste vara tillåtet att sprida nya tankar, som kan påverka folk och bidra till att de ändrar åsikter - exakt som jag till slut gjorde det i djurfrågan. JAg är idag tacksam mot de som fick mig att ändra inställning till djuren.

Nej, men faktum är att det finns många som var planerade som också inte känner livslust, så det finns också bland dem 

Intressant att jag inser att det är religion med i botten, man borde hålla på med andra hobbys som inte är till för att kontrollera andra människor.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 17:13:11 följande:
    Det kan vara 0,000000000001% prevalens, och ändå så säger faktan att det hänt. 

Har du svårt att ta in att fakta säger att ett, trots låg prevalens, har hänt? 
    klyban skrev 2024-11-20 15:51:18 följande:

Nä, finns inget argument och har inget värde för något att diskutera, precis som min retoriska fråga antydde redan från start.
    Nä, det har inte hänt här på över 20år, missat det?

Nej, det finns inget argument och just därför undrade jag varför du överhuvudtaget började prata om argument? 

Jodå, ett värde att diskutera är det alltid. Till och med riksdagen menade att det fanns ett värde att diskutera. 

Nej, eftersom det var jag som upplyste dig om att det hände 2003 (du menade att det inte hänt sedan -83) så har jag inte missat att det inte hänt på över 20 år. 

Så en halmgubbe kom du med istället.
    Det finns inget vi kan ta med oss av och efter +20år av säkra aborter här.

Ja, vad är argumentet om inget?
    Men lugnt, förstår du inser det finns inget argument ens.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 18:31:04 följande:
    Du har uppenbarligen fortfarande svårt att läsa och förstå. 

Jag har insett från början att det inte finns något argument. Men så var det inte heller jag som började prata just argument... 

Ledsen om det tagit dig så här lång tid att förstå att det inte fanns något argument. 

Som jag säger, du har inget argument alls.
    Vill du försöka igen och hålla med mig om irrelevansen IGEN?

För det vore komiskt om du gör ingen :lol::lol::lol:

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 19:39:43 följande:
    Jag har aldrig haft några argument, eftersoönde inte har funnits några arguemnt. Faktum är att det var inte jag som tog argument heller. Set vad du. 

Vi alla vet det inte existerar ett argument här.
    Utan vad det berättar är att död av en som gör abort är så sällsynt att det är irrelevant för abort.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 20:22:17 följande:
    Nej, det finns inte argument. Har aldrig funnits. Så varför drar du upp det gång på gång? Någotn typ av hang-ups 🤔

Om det är relevant för abort eller inte, är faktiskt inte upp till dig att bestämma. 
    Vi vet alla att inget argument finns.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-20 22:07:24 följande:
    Så varför ta upp det hela tiden då?
    Jag berättar inget argument finns och ingen vet ens vad man ska göra med något som inte skett på +20år, vet du ens varför du har hållit igång denna och när vi kom fram till det är ointressant för aborter?
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-21 10:18:49 följande:
    Så igen, varför tar du upp det? 

Jag vet redan att det inte finns något att argumentera i den fråga. Och argumentation var helle inget syfte när jag skrev faktan. 

Nej, det är faktiskt intressant för endel. Att det inte är intressant för dig får stå får dig. Men sedan är inte du kvinna och kommer aldrig göra abort, så hela abortfrågan borde inte vara intressant för dig. 

Jag vet, det är helt obetydligt det du gav oss, kanske som sido kuriosa.
    Jag vet inte varför du tog upp det och när det var så irrelevant, vet du  ens själv?

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-21 11:59:17 följande:

Det verkar som att du ofta inte alls förstår vad jag vill ha sagt i mina inlägg - för du tolkar dem ofta på ett sätt som jag aldrig har menat. Det är det som är lite jobbigt med att debattera med dig. Det är lättare att diskutera med de andra i tråden, även om missförstånd finns även då.

Exakt var har jag skrivit något sådant? Hur kan du tolka mig så? Jag har aldrig skrivit att de som gör abort först försöker få barn och sedan gör abort. 

Exakt var skulle jag ha påstått att det var vanligt med medicinska nödfallsaborter?

Förväxlar du mig med någon annan?

(Det enda sammanhang jag nämnt sådan är när jag svarat någon att jag inte invänder mot att - om inte 2 liv kan räddas - rädda kvinnan.)

Exakt var har jag skrivit att jag ska kontrollera någon? Du verkar inte ha läst en enda rad av mina inlägg. Vad då kontrollera?

Exakt vad hindrar en person att göra tvärtemot vad jag föresrpåkar? Exakt hur skulle jag ha någon som helst kontroll?

Jag deltar inte så mycket i debatten om juridik- utan jag förespråkar ett visst sätt att leva. Kontrollera  = lagstiftning, och det är något helt annat än jag skriver om.

Min tro är inge hobby utan den är min övertygelse, och den har i sig inget syfte alls. Man väljer ju inte att ha den övertygelse man har. Den har man ju pga den bedömning av verkligheten man gör -bedömningen av vad som är troligtvis sant- inte för att man vill det

Vadd då insett? Jag har väl från första början varit tydlig med att jag tror att ett foster har ett värde i Jesu ögon. Jag tänker fortsätta vara kyrkligt aktiv vad du än säger, Min tro är någonting som du inte tar från mig

Jesus är död, så varför hen är inblandad är en gåta.
    Dock den åsikt du tagit, den är ett hårstrå ifrån de kristna fundamentala som vill förbjuda abort.
    Och ditt vapen är moralisera de som gör abort och att det är fel.

Och den insikt jag har, det är ett riktigt mellanläge och jag moraliserar inte en enda för min åsikt.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-21 17:41:10 följande:
    Nu måste du lära dig skilja på vad som är obetydligt för dig och vad som är för andra. Det som är obetydligt flr dig behöver inte vara obetydligt för oss andra. 

Människan är en individ, innebär att vi tycker olika, har olika åsikter, har olika intressen etc. Självklart kan vi ha samma intressen, åsikter och tycka samma som andra med det är inget måste, just för att vi är olika individer. 

Jag frågade dig varför DU tog upp det. Det svarar du aldrig på. Varför?
    Om inte obetydligt, vad är argumentet?
    Ohh, vänta nu, det fanns inget argument sade du = obetydligt och irrelevant för aborter.
  • klyban
    EpicF skrev 2024-11-21 19:07:22 följande:
    Att det inte är obetydligt för alla har inget att göra med att det finns något argument. Dessa två är inte sammankopplade. 

Det är obetydligt och irrelevant för aborter för dig. För andra är det inte obetydligt och relevant för aborter. Hur kan det vara svårt att förstå? 🤔

+20år berättar att det är obetydligt och saknar argument OCH är irrelevant för abort.

Varför tar du upp detta hela tiden?
    För vi landar bara på en enda plats varje gång = Irrelevant för abort.

• klyban
    EpicF skrev 2024-11-21 21:25:00 följande:
    För DIG ja. 

Du har noll förmåga att förstå att människor fungerar olika, därför tas det upp igen. Och igen. Och igen. 
    Ingen förstår varför du tar upp något som inte har en betydelse alls för aborter i sin helhet.
  • klyban
    Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-22 14:04:42 följande:

Jag tror att han har besegrat döden, att döden inte kunde behålla honom, och att han lever. Det är centrum i hela min tro, ja hela mitt liv. Trodde jag inte det skulle jag självklart ju aldrig kalla mig för kristen.

Olika kristna har många olika åsikter, så det finns ingen samlad "kristen fundamental" åsikt, men som jag fattar det är all blodsutgjutelse, allt dödande, något som inte harmonierar med den djupaste universella meningen med livet. "Du ska inte döda", ".Älska era fiender och be för dem som förföljer er" är meningar jag brukat hålla högt.

(Däremot i själv trosfrågorna - alltså inte abortfrågan men i själva de mest centrala andliga frågorna - är jag i en mellanfåra-varken liberalteolog eller så kallad "fundamentalist"(är tex inte kreationist). MEn det är en helt annan sak än abortfrågan.

Jag använder inget vapen. Dessutom är moralisera det samma som att inte erkänna sina egna fel. Jag erkänner tvärtom att jag har massor av fel och brister, men har aldrig sett dig göra det samma.

Man måste få tala för ett högre ideal, en bättre värld utan dödande, en mer kärleksfull värld där kärlek finns även till de allra mest utlämnade, de allra mest försvarslösa - tex mänskliga foster o djur för att ta 2 exempel på de som är helt försvarslösa i denna hårda värld-utan att bli stämplad som "moralistisk". Det är sannerligen ingen moralism - för moralisten erkänner aldrig att hon/han har några egna fel.

Jag är helt enkelt för universell kärlek till levande väsen i vår tillvaro och emot all blodsutgjutelse som  man tänka kan.

Behåll din hobby för dig själv, och låtsas vänner hade man som småbarn.

Och det mest tragiska är hur du ska kontrollera kvinnor med något du bara tror.
    Och varför får inte de ta sig egna beslut för, och utan ha dig komma och moralisera dom som hemska människor om de gör abort.
    Skillnaden mellan det du säger och de riktigt fundamentala, är hårfin.

Anonym (Jag tycker) skrev 2024-11-22 14:16:31 följande:
    En annan möjlighet är i o f s att inte gå in i den och att inte läsa den.

Det är ett utmärkt råd, rätt komiskt folk kommer och inte deltar i någon diskussion alls och inte tillför något alls.

Är alltid lika perpelxad varje gång det sker, det enda är i trådar som är känsliga för TS och där TS undanbedes en viss sak, som i en cancer tråd och inte ville höra om behandlingar.
    Och du skulle sett det kom den ena konstiga behandlingen efter den andra, där kan man prata om förstöra.

EpicF skrev 2024-11-22 16:27:05 följande:
    Ingen betydelse för dig nej. Men du behöver heller inte läsa. 

Men du verkar ha lite hang-ups på att kommentera allt med ditt meningslösa babbel. 

Ingen som vet vad du vill ha sagt med praktiskt inget, vet du ens själv?
    Och saknar betydelse för diskussionen, och ändå fortsätter du håller det i liv, är det den klassiska att du aldrig kan ha fel igen?

För något argument har du inte.

Marmite Devil skrev 2024-11-22 21:12:56 följande:
    Du säger ju att du vill ändra på mitt sätt att tänka eftersom mina värderingar enligt dig inte är etiskt korrekta. Så igen: 
    Marmite Devil skrev 2024-11-21 17:37:04 följande:

Kan du förstå att som du känner för din rätt att tro känner jag för min rätt till min kropp. 

Om du tycker att det är ok för dig att förespråka att mina värderingar är fel, då kan det väl inte vara fel att jag påpekar att din tro är problematisk och behöver omvändas? 

Det är ett klassiskt problem, en del inbillar sig det bara finns en korrekt moral.(Och komiskt nog är det alltid deras egen :lol:

Mitt sätt och tänka är att var och en får ta sitt eget beslut, och aldrig påverka någon annan och pga det är deras beslut.(Det är väl först om de frågar en om råd.)

Svar på tråden Jag är starkt emot abort förutom när..... Varför är alla svenskar för abort?