• Anonym (Nyskild)

Ex och bil

Jag säger som en del ovan. Se till att lösa bilen rent ekonomiskt. Du skriver "förhållande / äktenskap"... var ni gifta eller inte..? 

Det är både ganska vanligt, och inte minst önskvärt att man delar upp alla tillgångar/skulder vid en separation. En bodelning helt enkelt. Ni verkar ha "missat" den lilla detaljen, alternativt trott att ni skulle kunna lösa ett "samägande" efter er separation.

Det kan lätt bli "kladdigt" om man hamnar i er sits... eviga diskussioner kring när?var?hur? och det blir sällan bra...

Har ingen av er råd att lösa ut den andra. Sälj bilen. Alternativt så så får ditt ex lösa ut dig (lånet) och bilen blir hans och enkom hans att äga, köra, när och hur han vill. Och du får skaffa dig en egen bil om så krävs...

att ha ekonomiska band kvar efter en separation är sällan bra, såvida inte båda parter kan se till barnens bästa, eller kan ha en väldigt god relation. Börjar det sedan komma in nya partners/relationer så är det som upplagd för tjafs och gnidigheter...

• Anonym (Nyskild)
    Anonym (Fakta) skrev 2024-10-24 20:02:50 följande:

Om bilen är registrerad på ditt ex, alltså står skriven på honom, så är det han som har full juridisk rättighet till bilen. Han bestämmer helt och hållet som han själv vill gällande bilen.

Under förutsättning att ni inte har avtalat om annat.

Om ni har kommit överens om, alltså träffat avtalat om, något annat så är det avtalet som gäller.
    Ett avtal kan vara muntligt eller skriftligt.
    Men i den situation du beskriver får jag intryck av att du måste kunna bevisa om ni har en annan överenskommelse.
    Så min uppfattning är att om du inte har ett väl utformat skriftligt avtal, upprättat och undertecknat så att det är juridiskt hållbart, så är dina chanser små, eller sannolikt obefintliga.

Detsamma gäller ditt lån.
    Du ansvarar själv personligen helt och hållet för lånet.
    Om inte du och ditt ex har avtalat om annat.
    Gällande bevisläget förmodar jag att det är motsvarande som för ett eventuellt avtal gällande hans bil. Det krävs i praktiken ett juridiskt utformat skriftligt avtal som säger något annat än att lånet är ditt eget personliga ansvar.

Den som står som registrerad ägare till bilen har full juridisk rätt att bestämma allt om bilen, allt efter eget tycke och smak,
    utan att du kan göra något åt det.

Sedan vad du och jag tycker eller känner om den saken, det saknar i praktiken all betydelse.
    Och vad du tycker och känner om hans nya och deras relation, eller vad du tycker och känner gällande ditt ex, om du har rätt eller fel i dina känslor, allt detta saknar helt och hållet betydelse i det här sammanhanget.

Det enda som kan ha någon betydelse är att om du känner negativa känslor och du väljer att låta dessa känslor negativt påverka din relation till ditt ex och hans nya så försvårar du själv dina möjligheter att komma överens med honom.

Helt korrekt.

Dock så kan TS möjligen hävda dold samäganderätt. Utifrån lånet på bilen som böts in (dvs ett ekonomiskt tillskott, gåva - utifrån att den nya bilen skulle samägas). Samt att inköpet var för gemensamt bruk samt att partsavsikten var att den skulle ägas gemensamt.

Det är därför det kan vara knepigt med bilar, då det endast kan framträda en juridisk ägare  (registreringsbevis). Om man inte upprättar ett avtal, ex samboavtal, som reglerar det faktiska/praktiska ägandet och äganderätten.
  • Anonym (Nyskild)
    Anonym (Fakta) skrev 2024-10-25 09:08:40 följande:
    Ja, vi är överens.

Så vitt jag förstår så kan vi utgå från att det finns inget avtal, åtminstone inget avtal som vilar på någon juridisk grund.

Det är sannolikt inte möjligt att i efterskott nå framgång i att hävda att inköpet var för gemensamt bruk då det lika gärna skulle kunna betraktas som en efterhandskonstruktion.
    Gällande gåva så brukar det i sådana här fall alltid finnas möjlighet för den andra parten hävda någon annan motsvarande gåva.
    Det finns sannolikt ingen grund för att hävda någon dold samäganderätt.

(Det enda jag möjligen finner oklart är vem som stod som registrerad ägare till den inbytta bilen?)
    Verkar inte finnas något skriftligt avtal, vilket det sällan gör... dessvärre... oavsett om man är i ett samboskap eller äktenskap...

Hävda kan TS alltid göra... iaf gentemot sitt ex... och kanske även juridiskt/rättsligt, men exet kan ju givetvis hävda motsatsen...

Och som du säger, hur ägandet såg ut på den inbytta bilen kan i vis mån spela roll, utifrån ekonomiskt tillskott, och "chain of events" och "gemensamt bruk".

Tror det bästa för TS är att inte bråka om just detta tillfälle då hon inte kunde "låna" bilen, därefter börja diskutera/samtala kring "ekonomin" gällande denna bil och hur lösa det...
  • Anonym (Nyskild)

Som sagt, det finns en del frågetecken som TS bör ha koll på, reda ut, svara på innan den blir tal om att ev kontakta en jurist. För ska hon få vettiga råd så kommer säkerligen en jurist ställa en massa frågor... och då börjar tim-taxametern att ticka...

Bilen som byttes in? vem ägde den? 
    Lånet? Är det en bil-kredit vi pratar om? Dvs ligger det en "kreditspärr" på bilen? Eller är det ett blanco lån? Dvs ett lån helt frikopplat mot en tillgång (i detta fall bilen).

Det enda jag ser (juridiskt) är att hävda dold samäganderätt. Men det är inte säkert att en jurist skulle se det som framgångsrikt för givetvis så kommer inte exet att "hålla med om det". Och exet kommer säkerligen hävda att han har stått för alla kostnader direkt kopplade mot fordonet (försäkring, skatt etc).

Sen, det som inte framgår av TS. Hur stort är detta lån..? Och är det värt att tjafsa om detta..? Givet att TS trots allt verkar ha (gladeligen?!) fortsatt betala på ett lån som i hennes värld är kopplat till en bil som hennes ex äger, så länge hon kan låna den lite då och då...

Svar på tråden Ex och bil