• Anonym (May)

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Man i norr skrev 2024-10-23 23:24:23 följande:

45-50 000 i månaden? Är det nästan  bara läkare och direktörer i denna tråden??
    Jag tjänar knappt 30.000 och det räknas nog som ganska bra i min del av Sverige. Många jobbar inom turism, samt vård och omsorg.
    Och NEJ! Det är inte billiga bostäder här..

Läkare tjänar i snitt 83-84 000, så det är nog inte de som svarar i tråden 😊 I övrigt håller jag med dig - det är ju fullständigt absurt att anse att en lön på 45-50 000 är en dålig lön. Men allt är ju relativt förstås, och precis som nån annan skrev kan man ju känna sig fattig på den lönen om alla runtomkring har  mycket mer. 
  • Anonym (May)
    Goneril skrev 2024-10-24 16:38:21 följande:
    Drygt och drygt, det är så många av oss lever. Vi har alla olika preferenser, tack och lov lever vi i ett fritt samhälle. Har du funderat på vad du ska hitta på när du blir för gammal för hojen och moppen? Även du åldras även om många yngre inte tror det. De intressen du har kan, jag säger kan, vara intressanta, såsom att vandra på naturstigar i Omberg eller gå Kungsleden. Fika på gårdskafé har jag ingenting emot och det behöver inte stå i konflikt med avsmakningsmeny på krogen.                                                                                                                    Skulle jag helt och hållet bli hänvisad till dina nöjen skulle jag hellre sitta i kvinnofängelse; där kunde jag sitta i lugn och ro och läsa böcker. Ja, och promenaderna som vännerna tar med dig på; konst och klassisk musik kan ni ju diskutera men inte de senaste konserterna och utställningarna eftersom du inte tycks röra dig i urban miljö.                                                                                                                                                                  Det är dyrt i storstaden, men det gäller att ta vara på det utbud som finns. Hade jag varit yngre hade jag velat åka på safari, så långt kan jag sträcka mig när det gäller naturupplevelser.
    Ja - det var väl lite det som var ABC:s poäng? Det är ju lite sorgligt om man är så beroende av pengar för att anse sig ha ett bra och stimulerande liv så att man t.o.m tycker att fängelset är det bästa alternativet om man inte har råd med en dyr livsstil. Och vad gäller att ditt inlägg var drygt så ja - det är drygt tala om för någon att den har ett fattigt (i ordets samtliga bemärkelser) liv bara för att den inte har en dyr livsstil. Personligen hade jag tyckt det var fruktansvärt om jag tvingades gå på avsmakningsmeny på krogen, men det innebär inte att jag säger att det är så för nån annan.
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?