• Goneril

Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?

Anonym (inte ett dugg) skrev 2024-10-23 15:29:27 följande:

Jag tjänar ganska precis 50k brutto, eller precis under 38k netto (handlar om tior), och jag är inte ett dugg fattig. Jag har iofs varken barn eller bil men lägger i gengäld ca 17k på mitt boende och har två hundar. Jag har råd att både äta vad jag vill, ha alla hobbies jag vill, resa när jag vill, spara så mycket jag vill och bara futta eld på några hundralappar om jag vill.

Mitt syskon tjänar ungefär lika mycket, har mycket lägre boendekostnader men en bil och ett barn på deltid, och aldrig pengar över och är fattig enligt sig själv. Där verkar pengarna rinna mellan fingrarna.  Olika människor hanterar pengar olika helt enkelt. 

Pension 40 000 brutto, netto 30 000, lite utdelning också, boende 8.000 i äldre våning, centralt 80 kvadrat, alldeles för mig. Särbon har sin våning förstås. Jag är inte fattig alls, 3 - 4 utlandsresor per år, restaurang och operabesök, precis så som jag ville ha det och som jag kämpade för under arbetslivet. Orättvist? Det tycker någon garantipensionär, men det många glömmer är stt pension är uppskjuten lön. Kan bara uppmana alla att se till att få tjänstepension.
  • Goneril
    Anonym (Molly) skrev 2024-10-23 17:56:37 följande:

Jag har 46 000 i lön före skatt. Ett barn på heltid med en rätt dyr hobby (ca 50 000/år). Boendekostnader på drygt 14 000 per månad. Ingen man/sambo. En sex år gammal bil utan lån.

Pengarna räcker men det är ingen extravagans. Sparar ett par tusen-tre tusen varje månad (till barnet, pensionen, buffert). Blir få resor, äter nästan aldrig ute/hämtmat, gör storkok på matlådor till jobbet, gör bara genomtänkta klädköp och mycket begagnat. Inga streamingtjänster och få extranöjen.

Självklart har många det tuffare än mig, men jag känner mig betydligt fattigare idag än för några år sedan, allt har blivit dyrare. 

Obetydligt mer än jag har, med lite godmans-arvode och utdelning har jag ung. 45 000 brutto, men den stora skillnaden mellan oss är boendekostnaden. För min del hyresrätt centralt, det gamla beståndet, kötid 30 år eller liknande. Nu är jag barnfri pensionär och har aldrig haft försörjningsplikt, alltså har jag kunnat investera - och leva loppan.                                                                                                                                                                        14000 är rätt mycket, är det nyproducerat eller är det en BRF? Om inte, borde du kanske köpa!                               Det som äter upp dina pengar är boendet. Nu bor du säkert elegant, min gamla våning har inte mycket till standard; all förbättring får jag stå för själv, men promenadavstånd till stadens centrum är också värt en del.
  • Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-23 18:52:24 följande:

Jag får ut ca 15 000 efter skatt och jag är absolut inte fattig. Förstår inte vad man gör om man tycker 45-50 000 (före skatt men ändå) är lite. Det är en jättebra lön. 

Man kan beskriva sin ekonomiska situation på det sätt man önskar, fattig eller rik, det är inte viktigt eftersom uttrycken är subjektiva. Det som det hela handlar om är det ekonomiska svängrummmet; inte bara att överleva från månad till månad.                                                                                                                                                            Din lön är låg, oavsett jämförelser, och begränsande. Att inte kunna resa och besöka de platser man läst om, att inte kunna gå på konserter eller ha ett socialt umgänge skulle jag betrakta som deprimerande. Att inte kunna planera nästa resa eller nästa kalas skulle få mig att glida in i ett grått töcken. Du undrar vad folk gör med sina löner? Svaret har du ovan, vi lever gott och en och annan designpryl eller något nytt märkesplagg åker ned av bara farten.
  • Goneril
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-24 15:07:18 följande:
    Det där var fan nog ganska så drygt skrivet! Jag åker till områden jag har läst om t.ex. vandrar i något naturreservat som jag kan ta mig till med MC:n. Eller så tar jag och sambon mopparna till något gårdskafé utanför staden, soppan kostar någon krona (drar inte mycket bra för miljön osv.). Eller så tar vi fältköket och lagar lite egen producerad snack pott, hemlagad pasta och ex. torkade trattisar. Mina vänner tar mig ofta med på givande promenader där vi kan avhandla allehanda ämnen. Själv känner jag inget som helst behov av design eller märkesvaror, snarare skyr jag dem då de ofta behöver speciell service. Nuförtiden kan du t.ex. inte själv byta lampa på bilen utan behöver specialverktyg och nödvändig idiotkunskap (man hade ju kunnat skruva i lampan, eller tillverkat den så att den hade funkat längre).

Känns smått deprimerande att läsa om ditt liv. Att inte kunna "planera nästa resa eller nästa kalas" utan att behöva ha massa materiella omständigheter att ta i beaktande.
    Drygt och drygt, det är så många av oss lever. Vi har alla olika preferenser, tack och lov lever vi i ett fritt samhälle. Har du funderat på vad du ska hitta på när du blir för gammal för hojen och moppen? Även du åldras även om många yngre inte tror det. De intressen du har kan, jag säger kan, vara intressanta, såsom att vandra på naturstigar i Omberg eller gå Kungsleden. Fika på gårdskafé har jag ingenting emot och det behöver inte stå i konflikt med avsmakningsmeny på krogen.                                                                                                                    Skulle jag helt och hållet bli hänvisad till dina nöjen skulle jag hellre sitta i kvinnofängelse; där kunde jag sitta i lugn och ro och läsa böcker. Ja, och promenaderna som vännerna tar med dig på; konst och klassisk musik kan ni ju diskutera men inte de senaste konserterna och utställningarna eftersom du inte tycks röra dig i urban miljö.                                                                                                                                                                  Det är dyrt i storstaden, men det gäller att ta vara på det utbud som finns. Hade jag varit yngre hade jag velat åka på safari, så långt kan jag sträcka mig när det gäller naturupplevelser.
  • Goneril
    Anonym (May) skrev 2024-10-24 17:30:38 följande:
    Ja - det var väl lite det som var ABC:s poäng? Det är ju lite sorgligt om man är så beroende av pengar för att anse sig ha ett bra och stimulerande liv så att man t.o.m tycker att fängelset är det bästa alternativet om man inte har råd med en dyr livsstil. Och vad gäller att ditt inlägg var drygt så ja - det är drygt tala om för någon att den har ett fattigt (i ordets samtliga bemärkelser) liv bara för att den inte har en dyr livsstil. Personligen hade jag tyckt det var fruktansvärt om jag tvingades gå på avsmakningsmeny på krogen, men det innebär inte att jag säger att det är så för nån annan.
    Vänd på resonemanget så förstår du innebörden av det jag skrev. Den som i unga år besökt Shakespeares "New Globe"och stått bland påläst publik som "groundling" eller den som tidigt i livet besökt operor runt om i Europa med hopskrapade medel, eller längtat efter Nilkryssningar och Irans högtstående kultur, den personen ser till att skapa ett liv där detta kan tillgodoses, ser till att bli befordrad och därmed säkra inkomst och pension. Detta har jag gjort för att förverkliga mina intressen.                                                                                                                                                    Det är inte så, som vissa tror, att man upptäcker att man har det skapligt ställt och därefter börjar tillägna sig en dyr livsstil, det är intressena som driver en att klättra på stegar i karriären till priset av oändligt många kompletterande kurser och 60-timmarsveckor. Konserter, teaterföreställningar och operabesök fyller mina dagar för att inte tala om alla museibesök, Guggenheims i Bilbao för några dagar sedan. Mina Adlibris-fakturor är heller inte att leka med.                                                                                                                            Signaturen ABC:s nöjen, att fara runt med hoj eller moppe skulle jag se som ett straff, att sitta någonstans i lugn och ro med en packe böcker vore en lisa i jämförelse, till och med bakom lås och bom.                                                                                                                          Det säger sig självt att med ett netto på 15 000 vore mina drömmar ouppnåeliga. Ett kulinariskt intresse har jag även, inte helt gratis att förverkliga heller.
  • Goneril
    Anonym (abc123) skrev 2024-10-24 18:48:34 följande:
    Med tanke på alla rapporter om klimatförändringar, döda korallrev och av utan fisk, nedhuggna regnskogar, så tror jag inte att din livsstil är - sustainable. Hade vi tre planeter till att exploatera, så skulle vi möjligen överleva ett par århundraden till.

Bara ett par sista reflektioner från min sida: Vad ger dig rätten att brandskatta alla de andra människorna på planeten? Dina och mina barn, och deras barns röst? Vad tror du att den kan komma att berätta? Runt de val vi gjorde?

Ps.
    Fast du som person verkar ju vara rätt ganska intellektuell och kulturellt medveten. Så förlåt om jag lastar all jordens bekymmer på just dig. Förlåt.
    Behöver du inte alls be om ursäkt för, vi är eniga beträffande hållbarhet. Jag har alls ingen rätt att kontaminera luftrummet, jag vet. Nu har man till min oförställda glädje börjat planera tågresor inom Europa, problemet i dag är logistiken. Behöver SJ eller något annat bolag såsom Deutsche Bahn en testpilot anmäler jag mig frivilligt. 
  • Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-24 21:50:19 följande:

Vi i Sverige har sån tur att mycket kultur är delvis skattefinansierad. En biljett till Operan i Stockholm får man för 150 kronor, samma med Konserthuset. Jag går varje månad. Blir man Historievän får man gå på 7 museum för 450 kronor per år. Carl von Linnés trädgård har gratis inträde en gång om året. Botaniska trädgården i Stockholm är gratis om man inte går in i växthuset. Slottet i Stockholm brukar vara gratis på nationaldagen. På Kulturnatten kan man göra hur mycket som helst gratis. 

Det blir vad man gör det till. Många lever i någon slags föreställning om att man inte kan eller bör göra vissa saker för att man har lite pengar eller så tror de att saker är dyrare än de är. 

Du har absolut rätt, kulturella upplevelser måste inte kosta skjortan, här i rikets andra stad kan man till exempel som heltidsstuderande gå på Konserthuset och Operan för en billig penning, men ska man som i mitt fall åka till Stockholm och planera detta i god tid för att samordna med andra aktiviteter får man dessvärre stå ut med det som bjuds. Numera är jag pensionär, det var annorlunda när jag arbetade i Stockholm, alldeles utanför Dramaten. Det var tider, då kunde man frossa i teaterupplevelser.                                                                                                                                                                  Jag har vänner med låg pension som ändå lyckas hitta biljetter, oftast till platser med skymd sikt. Det är väl i sin ordning när man prioriterar ariorna, men helhetsintrycket går förlorat. Jo, om man ger sig lite möda kan man hitta värdefulla upplevelser till en blygsam penning, men att kunna gå "ad hoc" har ett värde; jag bor för övrigt på 10 minuters avstånd från Konserthuset och Stadsteatern och 30 minuter från Operan. 
  • Goneril
    Anonym (Nej) skrev 2024-10-25 16:55:56 följande:

Vet man att man ska åka långt i förväg har man gott om tid att kolla upp saker. Det finns alltid gratis aktiviteter i Stockholm och Göteborg. Författare som håller föredrag i bokhandlar (Sen lånar man boken på biblioteket efteråt) Museum som har något event, parkteater eller liknande. Ett hett tips är att gå in på kommunens hemsida och titta deras turistinformation. Eller varför inte ladda ner appen fornsök och utnyttja allemansrätten. Det finns 5000 år gamla gravar från bronsåldern, gravhögar från sen stenålder, runstenar och liknande överallt. Riksantikvarieämbetet sätter till och med upp skyltar så man kan lära sig om platsen. Vissa kommuner har vandringar med ljudguide som man laddar ner på mobilen. Planerar man lite kan man få en riktigt bra semester i en annan stad väldigt billigt. 

Om det inte är superviktigt att gå på premiären kan man boka en lyssnarplats på Operan långt efter premiären en random onsdag. 10 minuter innan föreställningen börjar kollar man vilka platser som är bokade och sätter sig där det är ledigt. 

Tack för tipsen, jag noterar. Du har verkligen gett dig möda att utforska, jag kopierar ditt inlägg 
Svar på tråden Ni som tjänar ca 50K per mån - är ni fattiga?