Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 13:59:18 följande:
     Vissa vill ha ett samhälle där alla tjänar i princip lika mycket. En rörläggare är närmare i lön med en ingenjör. Jag tycker att skillnaden borde bli större här. Jag vill också att bidragsberoendet i princip försvinner. Dvs jag förespråkar kapitalistisk högerpolitik.

Jag pratar om ett abstrakt scenario. Mäns yrken är överbetalda och det leder till att kvinnor blir bidragstagare (generella drag) alternativt lever fattigt. Man kan föreställa sig då att män i princip får ett lönetillskott varje månad som tas från en närliggande undersköterska. Sen så vill samhället kompensera det underskottet via bidrag.

Det är en snedfördelning som borde justeras, ett sätt att justera den är att ge undersköterskor i princip samma löner och devalvera valutan. men det skulle leda till en ekonomisk katastrof, då har vi ett scenario där i princip ingenjörer, läkare och undersköterskor (andra arbetare) har samma löner.

Det jag vill komma fram till är att mäns yrken är övervärderade på bekostnad av kvinnors yrken. Det behöver ske en långsam förändring. synen på mäns yrken (såsom rörläggare) behöver förändras.
    Det låter som att du vill styra lönenivåerna politiskt, vilket talar emot kapitalism där marknaden styr.
  • Tom Araya
    Anonym (fel tid) skrev 2024-11-29 13:29:29 följande:
    Väljer att ta det som en komplimang. Jag kantas av lite känslor av hopplöshet över situationen och då gör en kommentar som din att jag känner att det ännu finns hopp. Tack! <3
    Ja, sug åt dig, det bjuder jag så gärna på. Glad
  • Tom Araya
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-29 13:17:14 följande:
    och ingen man någonsin har dömt en kvinna efter yta? Är det chockerande att kvinnor med vill ha en partner med representabel yta? Eller är det bara ett manligt behov?
    Jovisst, jag ville bara få ett konstaterande över att vi är minst lika goda kålsupare. Glad
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 14:43:40 följande:
    Vad kallar du formen där könet styr lönen då? Inte är det kapitalism.
    Jag känner inte till något sådant system, därav har jag ej heller något namn.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 14:50:09 följande:
    Det existerar inte, så därför behöver vi inte hantera det? Ska du också köra med den gamla klassikern?
    Ingen aning om det existerar eller inte... kanske finns på Papua Nya Guinea, men då har vi nog inget svenskt ord för fenomenet.

Men ska jag vara ärlig så vet jag inte vad det svenska systemet heter heller (många andra länder har också likvärdiga system), som baseras på att arbetsgivare, arbetstagare och fackförbunden kommer överens om lönenivåerna för olika yrken, vilket är ganska nära att vara marknadsbaserat (kapitalistiskt).
  • Tom Araya
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-29 15:14:46 följande:
    Så du vet inte om att typiskt manliga yrken är bättre betalda än typiska kvinnoyrken när utbildningen är likvärdig?

Vilken värld lever du i?
    Lönesättningen i Sverige är i första hand baserad på yrke, sedan på erfarenhet och hur många år man har i yrket och hos arbetsgivaren, inte på kön.
    Sedan kan olika arbetsgivare ligga högt eller lågt inom den överenskomna ramen.

Vill man titta specifikt på lön i förhållande till kön, så är lönenivåerna i stort sett lika mellan kvinnor och män inom samma yrke och hos samma arbetsgivare, ingen betydande skillnad.
  • Tom Araya
    Tom Araya skrev 2024-11-29 15:28:08 följande:
    Lönesättningen i Sverige är i första hand baserad på yrke, sedan på erfarenhet och hur många år man har i yrket och hos arbetsgivaren, inte på kön.
    Sedan kan olika arbetsgivare ligga högt eller lågt inom den överenskomna ramen.

Vill man titta specifikt på lön i förhållande till kön, så är lönenivåerna i stort sett lika mellan kvinnor och män inom samma yrke och hos samma arbetsgivare, ingen betydande skillnad.
    Jag glömde en faktor för lönesättning och det är den individuella, efter individuell löneförhandling.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 15:38:35 följande:
    Även inom samma yrken så tjänar kvinnor mindre. Och av någon anledning så är "mäns" yrken övervärderade i förhållande till "kvinnors" yrken. Då borde slutsatsen vara ganska klar. Det är inte hjärnforskning vi pratar om här.
    Det finns inga betydande löneskillnader mellan män och kvinnor inom samma yrke och hos samma arbetsgivare.
    Skillnaderna finns främst mellan offentlig och privat sektor.
    Även mansdominerade yrken inom den offentliga sektorn, som polis, räddningstjänst och försvaret har relativt låga lönenivåer.

När försvaret gick från värnplikt till yrkesförsvar 2010 var soldatyrket ett av landets sämst betalda, trots att det är mansdominerat. Man har varit tvungna att höja lönerna rejält sedan dess (eftersom man inte lyckades rekrytera efter behov) och är nu betydligt högre, trots att soldatyrket inte längre är mansdominerat i lika hög grad. Förövrigt är det först nu när man på senare tid återuppväckt värnplikten som den gäller även kvinnor, apropå jämlikhet.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 15:42:07 följande:
     Samma personer som avfärdar kvinnors sämre löner brukar också anse att det är kvinnors fel/ skolsystemet/feministerna att pojkar har så dåliga betyg.
    Detta har man i princip konstaterat idag.
    Pojkar och flickor har inte samma behov och samma problem kring studier. Det var samma problem även på den tiden då det var pojkarna som presterade bäst, fast då var det flickorna som offrades.
    Flickor drar iväg i både den fysiska och intellektuella utvecklingen samt i personlig mognad runt 10 års ålder och detta håller i sig en bit in i vuxen ålder. Flickorna ligger ca 1-2 år före hela tiden, vilket är mycket under tonåren.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 16:30:46 följande:
    Du kan ju kalla dessa skillnader som finns för obetydande, betyder inte att de är det. Jämför en anläggare inom offentlig verksamhet med en undersköterska t ex.
    Men det är ju inte samma yrke och de har definitivt inte samma arbetsgivare!
  • Tom Araya
    Anonym (Mia) skrev 2024-11-29 16:56:13 följande:
    Och därför ska löneskillnaden vara så stor, tycker du? Du förstår inte att lönen sätter statusen på yrken? 

Det är ju inte så att anläggaren har universitetsstudier. 
    Det är de löner som marknaden har kommit fram till.
    Alternativet är planekonomi.
  • Tom Araya
    Anonym (Bebbe) skrev 2024-11-29 22:39:34 följande:
    Jag är övertygad att om kvinnor dominerade i bygg och män inom vård så skulle löneläget se annorlunda ut. Och det i sin tur skulle ursäktas.
    Det finns inget som talar för detta, utan det handlar om offentlig sektor vs privat näringsliv.
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?