Inlägg från: Anonym (Bebbe) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bebbe)

Kvinnor och höga krav på partner?

Anonym (Mini) skrev 2024-11-21 15:30:48 följande:

Män kan steppa upp, t ex bli del av dom team som parbildning innebär. Eller så kan dom låta bli och leva som ensamma grottmän med likadana män medans dom män som utvecklar sig jämfört med sina fäder lever vidare i harmoni med sin omgivning.

Det är kanske det vi ser, en form av evolution som utspelar sig framför våra ögon. Livsformer som är obenägna till förändring kommer att dö ut. De kan ju förvisso vara nöjda med sina livsval som du säger kan man tycka.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (.) skrev 2024-11-21 16:22:10 följande:
    Eftersom det inte gått så länge sedan kvinnor fick sådan makt så borde de ha förståelse. Förståelse för övergången. 
    Vad menar du? Det är väl bara att anpassa sig eller inte. Sluta gnäll. Vill du inte eller är obenägen till anpassning så kan du väl vara nöjd ändå. Och nej, det här är ingen plötslig förändring. Du har haft hela livet på dig.

Det finns inget mellanting. Antingen är du med i matchen eller så sitter du som åskådare. Så fungerar evolution, oavsett hur mycket de som aldrig får spela gnäller. Tror t om att det här gnället vi ser är en del av evolutionen. Såna blir så extremt oattraktiva för kvinnor att de straffar ut sig själva. De kanske fattar själva att de är odugliga så gnället uppstår utan att de själva kan kontrollera det? Ungefär som att en dålig partner i fågelvärlden är en crappy dansare, eller att honorna uppfattar en slags stinkande lukt från den dåliga hannen. Vad vet jag? Odugliga hannar gnäller så det finns ett samband.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Mini) skrev 2024-11-21 18:28:13 följande:
    Ja, jag tror det. Dom kan vara nöjda ja men jag tror inte att dom är det, förutom vissa få. Vi är sociala djur och vill vara del i sammanhang och i harmoniska relationer. 

Japp, dom som inte anpassar sig tillräckligt kommer att få svårare att föra vidare sina gener och det är ju rätt. Eller så skaffar dom männen barn med 3 olika eftersom toleransen för dåliga beteenden minskar hos kvinnor så relationerna håller inte.
    Nej, de kanske inte är nöjda, men enligt logiska slutsatser så anpassar sig säkert de individer som har en möjlighet att föra sina vidare. Äta eller bli äten liksom.

De oanpassningsbara fömedlar sitt missnöje och dåliga arv via gnället. Honorna snappar upp vilka partners som tillhör det skiktet. 
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-21 21:59:25 följande:
    Då får ni också förstå att Sverige och svenskar som civilisation och befolkning max har 100-200 till sedan är det game over. ... men så långt kan väl inte de flesta svenska kvinnor tänka.
    Det är nog sämre alternativ att aktivt välja en man som bara gnäller, från ett evolutionärt perspektiv.

nej, civilisationen kommer inte att gå under för att dåliga män blir bortvalda, tvärtom, kommande generationer kommer att bli snäppet bättre.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-21 23:56:25 följande:
    Ännu ett förnuftigt inlägg ifrån dig och det ger tråden den nyans tråden behöver. Kvinnor i tråden med sköra egon verkar dock inte hålla med dig; de ser ju en vinst med att välja dessa män och riskera att bli ett i raden av gratisknull?
    Haha!! 
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-11-22 00:43:10 följande:
    Ok? Förklara?
    Nej, det kan jag inte. XD
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Jasså?) skrev 2024-11-24 21:36:40 följande:
    Varför blir kvinnor då generellt lyckligare efter en skilsmässa? förklara gärna den korrelationen
    Jag tror att kvinnor generellt förväntas vara den omhändertagande faktorn i alla former av konstellationer pga könsnormer. Tex att en man förväntar sig att hon ska tillgodose hans behov av sex och kanske minimerar ens eget behov av att få sina behov tillgodosedda i sexakten. Hon blir därmed den drivande faktorn vid skilsmässa också (och den mer lyckliga)

Skulle inte kalla det för parasitiskt, men kanske åt det hållet. Man får passa sig så inte ens eget förhållande landar i ett ojämnt omhändertagande/ passivitet med tanke på könsnormer. Båda behöver vara lika ansvarsfulla och omhändertagande gentemot den andre. 
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-24 22:00:12 följande:
    Vi lever på 2000-talet. Inte på 1950-talet. Männen tar ansvar.

För egen del har jag det som lugnast när frun inte är hemma. De uppgifter hon gör delegerar jag till barnen och sköter resten själv. Mindre mat att laga och mindre att städa. 

Kvinnor i allmänhet överarbetar och gör sådant som inte behövs. Det är därför de stressar upp sig var de än är. Det spelar ingen roll om det är arbetsplatsen eller hemmet. Så detta snack om att männen parasiterar är rent trams. Inte heller kvinnorna parasiterar ska tilläggas även om de vanligtvis drar in mindre pengar. Kvinnorna i sin tur tar mer vab och tar mer ansvar för läkarbesök och dylikt. I en sund relation hjälps man åt så gott det går.

"Alla" (även kvinnor) förväntas vara den omhändertagande faktorn i en familj (och även på arbetet) alla hjälps åt att upprätthålla det. Du verkar ha en omhändertagande fru. Skulle ni skiljas åt så är det hon som också tar ansvaret för det. Sen kan du sitta där och skylla på att hon stressat upp sig själv när ni båda har orsakat scenariot. Det finns olika sätt att ta hand om och se varandra. 

Jag tog upp sex som exempel, tjatsex är väl en typisk omhändertagandesituation, eller ifrågasätta varför hon gör så mycket onödigt på julafton, (hon tar hand om) kanske inte uppmärksamma sin egen familjs högtidsdagar

Då landar relationen i en nästan föräldrar/ barn situation och kommer att krascha förr eller senare. inget lagspel.

• Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-24 22:08:28 följande:
    Nej, det har inte män. Du har en vidrig manssyn.
    Nej, män dödar eller våldtar inte generellt, men tydligen så finns det korrelerade faktorer gällande kön och våldsbrott. Det är väl ingenting man kan förneka. Det borde man i stället studera vidare för att kunna lösa.
  • Anonym (Bebbe)
    Anonym (Feime) skrev 2024-11-24 22:47:29 följande:
    Beror i grunden på hur man hanterar arbetslivet. Jag är snäll och låter min fru tar större del av föräldraledighet då hon vill det och det hjälper henne att koppla av. 

I andra familjer där kvinnan är mer stresstålig är det inte ovanligt att kvinnan jobbar mer och mannen tar mer av föräldraledigheten. Vi lever som sagt inte på 1950-talet.

Det finns en en viss press på kvinnor att välja bort arbetslivet för familj men i de familjer där de är lämpligt att de satsar på karriär så är det absolut socialt acceptabelt.

I de flesta familjer numera satsar både mannen och kvinnan på karriären och både mannen och kvinnan tar ansvar för familj och hem. Bara det att mäennen oftast tar lite mer ansvar för familjeförsörjning samtidigt som kvinnorna oftast tar lite mer ansvar för familjen.
    Det är inte såna saker jag pratar om egentligen. Det jag pratar om med att kvinnor förväntas vara mer omhändertagande (projektledande) kan gälla exv att hon ber honom om att sätta upp belysningen utomhus för julen i stället för att han tar hand om det självmant. 
Svar på tråden Kvinnor och höga krav på partner?