• Anonym (Usch)

Är grillkrydda för folk som inte kan laga mat?

När man får upp hemmakockar på Instagram och liknande så är det så många som använder grillkrydda till typ allt. 

En köttfärssås då skulle då kunna bestå av salt, peppar, grillkrydda och ketchup. Folk betalar dessutom för dessa individers kostråd och marknadsför hur de kommer ge folk recept och samtidigt kunna gå ner i vikt. 

Vem gör en nyttig köttfärssås på det sättet? 

Ser aldrig seriösa kockar använda grillkrydda i samma utsträckning. Varför då denna användning? Har dom inte råd med kryddor? 

• Svar på tråden Är grillkrydda för folk som inte kan laga mat?
  • Anonym (Tonårsfasoner att använda grillkrydda till allt)

Seriösa och duktiga kockar använder tomatsås och inte ketchup i köttfärssås, och ingen kock använder grillkrydda, det är det bara tonåringar och annat okunnigt folk som gör. Läs recept eller titta på matlagare som är vuxna och duktiga så förstår du vad jag menar. 

• Anonym (Abc)

Sluta med matsnobberiet. Vem fan bryr sig?

• Anonym (Usch)
    Anonym (Tonårsfasoner att använda grillkrydda till allt) skrev 2024-10-20 14:05:09 följande:

Seriösa och duktiga kockar använder tomatsås och inte ketchup i köttfärssås, och ingen kock använder grillkrydda, det är det bara tonåringar och annat okunnigt folk som gör. Läs recept eller titta på matlagare som är vuxna och duktiga så förstår du vad jag menar. 

Men det är ju precis det jag menar? 
  • Anonym (E)
    Anonym (Abc) skrev 2024-10-20 14:06:19 följande:

Ja, varför spelar det så stor roll för vissa? galet

Vill man betala dyrt för någons kostscheman kollar man upp personen. Vi andra vill bara äta vad VI själva tycker är gott.
  • Anonym (Love it)

Först när man flyttat utomlands förstår man vilken underbar krydda grillkrydda verkligen är. OMG jag klarar mig inte utan den till kött etc. 

• Anonym (.)

Grillkrydda är för folk som gillar grillkrydda.

Tycker man att det är roligare och godare att fixa sina egna kryddblandningar så är det fritt fram.

• Anonym (Tonårsfasoner att använda grillkrydda till allt)
    Anonym (Abc) skrev 2024-10-20 14:06:19 följande:

Om du anser att det är matsnobberi att tycka att man inte bör använda grillkrydda och ketchup i matlagning så har du nog inte mycket erfarenhet av matlagning 
  • Anonym (E)
    Anonym (Tonårsfasoner att använda grillkrydda till allt) skrev 2024-10-20 17:07:56 följande:
    Om du anser att det är matsnobberi att tycka att man inte bör använda grillkrydda och ketchup i matlagning så har du nog inte mycket erfarenhet av matlagning 

Självklart är det matsnobberi att förlöjliga folk som gillar en krydda bara för att deras köttfärssås minsann görs på godare ingredienser. Vad menar du matsnobberi skulle vara annars?

Jag har inte grillkrydda i mitt skafferi men jag är inte ett dugg bättre än de som gillar grillkrydda i sin köttfärssås. De som håller på såhär är verkligen löjliga.

• Anonym (Py)

Jag har också förundrats över vad folk egentligen äter. När jag kollade upp ett par aktörer för några år sen, bestod mer än hälften av alla recept i princip av ett protein, smaksatt crème fraîche och frysta wokgrönsaker. Detta slängdes in i form, in i ugnen och fick sen så många kommentarer om hur otroligt gott det var. Det var det godaste folk hade ätit, om man fick tro kommentarerna. Jag äter varken ostron eller vaktel i parti och minut, men kan ändå inte låta bli att undra vad fasiken folk äter om en sån sak är såååå gott?

• Anonym (Annat)

Jag förstår dissen av ex grillkrydda men gillar man det så varför inte använda det.
    Jag kör med Piffi Allkrydda i mycket som jag lagar och hör och häpna, vår kockkompis tycker om Piffi. Tror faktiskt också att han kan dra i en slatt ketchup i sin bolognese om han vill få in lite sötma.

• Anonym (Usch)
    Anonym (Annat) skrev 2024-10-20 17:45:52 följande:

Jag förstår dissen av ex grillkrydda men gillar man det så varför inte använda det.
    Jag kör med Piffi Allkrydda i mycket som jag lagar och hör och häpna, vår kockkompis tycker om Piffi. Tror faktiskt också att han kan dra i en slatt ketchup i sin bolognese om han vill få in lite sötma.

Klart man kan ha i ketchup om man vill. Men enbart köttfärs, ketchup. Grillkrydda och salt och peppar. Ingen tomatpuré Eller tomater. 
  • Anonym (Em)

Jag gillar både smaken av vanlig grillkrydda och ketchup. Hade inte gjort köttfärssås på det sättet men förstår inte problemet med att folk tycker att det är både gott och enkelt. 

• klyban

Komiskt, då jag ser sällan någon använda grillkrydda.

Och ketchup är söt, och det funkar inte i mycket mat, och har inte mycket med att man använder tomatpuré eller konserverade tomater.
    Utan skulle helt säga det är för allt det sockret funkar inte i en hel del mat.

Och jag har aldrig sett en enda som gjort bara köttfärs, ketchup och grillkrydda.
    Säger inte emot det finns, men låter rätt sällsynt.
    Men och andra sidan skulle jag inte lägga ned tid på så basic mat heller, för det är vad de som inget kan om mat gör.
    Och de som kan allra minsta, ja, de gör inte detta heller och för det vet att det är enkelt göra det bra godare än så.
    Och nu pratar jag om de som inte ens snuddar på vara "matsnobbar" alltså miltals ifrån.

Och om det någon som gillar denna blandning, så och måste man fråga, och?

Vad är det man är ute efter?
    För tänk om jag hade klagat på recept, så hade jag inte haft tid med annat.
    Låt dom äta sin mat istället, så lägger man tid på sin egen istället.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • BuoBä

Ibland vill man ha en äkta bolognese, med soffritto, de finaste italienska tomaterna och en koktid på flera timmar.
    Ibland vill man bara ha nåt som går fort och då är köttfärssås med ketchup och grillkrydda betydligt godare än bara stekt köttfärs. 

Precis som man ibland kan ha lust att laga en äkta indisk curry med femtielva olika kryddor som man rostar och mal, och ibland köper man en färdig sås från Santa Maria och värmer på. 

• Anonym (Ketchup)

Aldrig grillkrydda i köttfärssås! Aldrig hört eller sett någon ha det i köttfärssås. 

Den köttfärssås som flest har uppskattat när de har ätit hemma hos oss (vi gör lite olika ibland) är den med fräst lök, fräst köttfärs, salt, vitpeppar och Heintz ketchup i mängd (vi pratar 2-3 dl till 1 kg färs. OBS det måste vara Heintz, inget annat märke). Möjligen lite redning om man vill ha lite såsigare. 

Säga vad man säga vill, men folk som absolut inte har en aning om det är långkok eller inte, barn eller vuxna - samtliga berömmer den köttfärssåsen mer än någon annan version. Då har vi ändå ibland gjort köttfärs som fått stå och småputtra i flera timmar. 

• Anonym (Herman)

Jag är själv kock.

Jag använder aldrig grillkrydda eftersom jag oftast har de ingredienserna hemma i andra former och själv blandar som jag känner för.

Det är dock inget som helst fel på grillkrydda. Det är bara salt, torkad lök och ett antal vanliga kryddor som passar till grillat eller stekt rött kött. Inget som är konstigt. Jättebra om man tycker att det är gott och praktiskt.

Har rätt svårt för matsnobberi.

• Anonym (Mums)
    Anonym (Love it) skrev 2024-10-20 14:41:55 följande:

Först när man flyttat utomlands förstår man vilken underbar krydda grillkrydda verkligen är. OMG jag klarar mig inte utan den till kött etc. 

Håller med! Köper alltid med mig grillkrydda när jag är i Sverige. Mums!
  • FuckGoggleAskMe

Jag struntar fullständigt i vilka tillsatser andra använder, det blir säkert bra med färdiga kryddblandningar. 
    Själv använder jag inte tex grillkrydda men om någon gör det, ok. 

Svar på tråden Är grillkrydda för folk som inte kan laga mat?