Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Barnansvar efter separation - är du ett ex som betett dig lika?

Jag har flera gånger sagt till min man att jag kan förlåta mycket från honom, t om otrohet. (Till en viss gräns). Jag skulle ta det hårt om han inte älskade mig längre eller ville leva med mig längre, men jag skulle acceptera det.

Men en sak jag aldrig skulle förlåta, är om han svek våra barn. Nu menar jag större svek, inte mindre misstag.

När jag hör om föräldrar (oftast pappor), som bara drar, eller gradvis fasar ut barnen ur sina liv, vill jag ge dessa föräldrar en rak höger, eller skaka dem tills de vaknar. Man GÖR INTE SÅ mot sina barn.

Låt oss hoppas att ditt ex bara har en svacka TS. Om h*n mår dåligt hoppas jag att h*n söker hjälp. Alla kan hamna i en situation då man kanske inte riktigt orkar vara förälder. Då behöver man stöd.

Men att medvetet straffa barnen i ett försök att straffa partnern (för skilsmässan eller vad det nu är), är bara sjukt och stört. Jag har ofta undrat vad det är för fel i huvet på föräldrar som gör så.

Barnen borde vara det viktigaste man har! Sen måste man inte vara en perfekt förälder 24 timmar om dygnet, det är ingen. Men att ÖVERGE barnen är något helt annat. Jag hoppas att det inte är så i ert fall TS. Att det bara är en fas.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Sen kan man självklart ha barnvakt. Unna sig egentid. Det är inte att överge barnen, utan kan tvärtom göra att man blir en bättre förälder.

Frågan är hur ofta och mycket. Om barnen knappt ser röken av föräldern är det inte bra. Har man dessutom v/v, är man ju "ledig" varannan vecka och borde prioritera barnen de veckor man har dem.

Svar på tråden Barnansvar efter separation - är du ett ex som betett dig lika?