• Anonym (Ana)

Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?

Lenobia skrev 2024-10-21 21:53:29 följande:
    Varför skulle personen hitta på?
    Jag har sjukersättning, och mår också jättebra.
    Jo, fast det är en jäkla skillnad på att äntligen må bra för att man fått en lösning som gör att man kan leva ett någorlunda fungerande liv, och att må bra för att man inte behöver jobba, utan i stället kan få sovmorgon, gå i affärer och åka på semester. Men kanske var det bara Figarolandrin som uttryckte sig lite knasigt.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (F) skrev 2024-10-23 10:41:09 följande:
    Dock har man ej direkt råd att åka på semester om man har sjukersättning. Inte köpa massa på affärer heller. 
    Exakt. Vilket ytterligare stärker min teori att FigaroLandrin bara hittade på.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 10:56:30 följande:
    Dumheter. Jag har sjukersättning, jag har råd att åka på semester. 
    Så klart finns den situation också. Har du tidigare haft ett jobb med hög inkomst men sen drabbats av något som gör att du inte längre kan jobba så kommer din sjukersättning att bli därefter. För väldigt, väldigt många är det dock inte på det viset. Väldigt många (antagligen de allra flesta) har inte haft ett högavlönat jobb och sen fått sjukersättning; de allra flesta har år av ickefungerande arbete bakom sig, med en usel inkomst, vilket gör att sjukersättningen också blir låg.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 11:14:32 följande:
    Det borde du inte ha råd med. Det finns dom som jobbar och sliter 40h i veckan som inte har råd med det. Hoppas det blir svårare och svårare att få sjukersättning och att ni tvingas ut och göra nåt som ni klarar. 
    Eh, ja? Det är ju precis så det är? Att man gör det man klarar? 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (b) skrev 2024-10-23 11:28:22 följande:
    Jag har inte tidigare haft ett högavlönat obb, så vad yrar du om? 
    Det sa jag inte heller att du hade. Du missförstod kanske min generiska användning av du i betydelsen 'man', men även om du nu tolkade det som att du syftade specifikt på dig så innebär mitt svar till dig ändå inte att jag påstod att du hade haft ett högavlönat jobb tidigare. Det jag sa var att ett tidigare jobb med hög lön kan förklara många av de (få) situationer där någon m sjukersättning har god ekonomi. 
    Anonym (?) skrev 2024-10-23 11:29:20 följande:
    Vad ligger din sjukpension på då?

Det är jag också nyfiken på. 
    Anonym (Suck för alla fördomar) skrev 2024-10-23 13:45:04 följande:
    Det beror ju på vilka övriga kostnader man har. Om man snålar och inte har hög hyra mm så kanske man kan unna sig en semester. Det är liksom skillnad om man lever på nudlar jämfört mot oxfile och entrecote.
    Så klart, men jag tvivlar ju ändå på att det var så "b" menade.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 16:55:16 följande:
    Jag har en släkt i släkten som det heter som inte jobbat sen h*n kom in i bilden, då var h*n nog runt 50 år. Den här personen håller på och renoverar huset, är engagerad i olika föreningar, odlar och har flera hundar som kräver sitt. Tycker du att det är rättvist att en sån ska gå hemma med ersättning?
    Alla de saker du nämner (utom kanske hundarna) skiljer sig dock från arbete på en avgörande punkt: allt det du nämner kan man göra i sin egen takt och i mån av ork. Det kan man inte med ett vanligt arbete. Eller hur? Hundarna, däremot, kräver ju sitt - absolut! - men för många med ffa psykisk ohälsa är det inte stresskapande så som ett arbete är, utan tvärtom: ren terapi. Det finns en anledning till att många av de alternativa sysselsättningar som erbjuds är just jobb med djur.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 19:46:14 följande:
    Nu ja, men det har inte varit så. När sossarna satt förtidspensionerade dom helt arbetsdugliga personer.
    Nu är det ju knappast relevant för nuet vad som gällde "förr"; dessutom var det under sossarnas styre som kraven skärptes, så du har även fel i sak. 
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Hi) skrev 2024-10-23 20:35:08 följande:
    Klart det är relevant även nu eftersom många idag som blev  sjukpensionärer då inte skulle blivit det idag. Drabbar oss skattebetalare som jobbar. 
    Det har du förstås rätt i, men enda poängen med att klaga på något är ju om det leder till en förändring, och den förändringen har ju redan skett; därav följer att klagomålet inte längre är relevant. Att effekterna av ett gammalt system dröjer sig kvar under en övergångsperiod är ju liksom inte så mycket att göra åt.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (Flyktig själ.) skrev 2024-10-23 21:33:35 följande:
    Sjukersättningen ligger på 13 275 kr innan skatt, om du aldrig arbetat eller haft låg lön. När skatten är dragen ligger den på ca 11 000 kr. Sen kan du ansöka om bostadstillägg. Då får du som mest 96% av hyran upp till 5000 kr. Är hyran över 5000 kr så får du 70% på det som överstiger 5000 kr upp till 7500 kr. Vill du veta mer, så googla på Sjukersättning och bostadstillägg, så får du bra info på Försäkringskassans sida. Vilken sjukersättning den personen du taggade har, vet jag inte. Det jag har skrivit är allmän information.
    Fast det var ju specifikt den personens ersättning som var det intressanta, eftersom hen sa att det var dumheter att säga att man inte har råd att åka på semester om man har sjukersättning, eftersom hen minsann har råd med det (jag var alltså den andra som undrade). Sen var det ändå bra att du la ut den här infon så folk kan se vad det är som gäller och dra sina egna slutsatser.

Jag har även läst ditt och "Anonym (?)"s meningsutbyte och förstår er båda två - jag håller fullständigt med "Anonym (?)" om att folk som sprider lögner om att man kan leva i sus och dus på sjukersättning permanentar bilden av sjukpensionärer som lata snyltare; samtidigt var det ju inte du som spred nåt sånt, utan några andra i tråden. Ni missförstod varandra, vilket var synd - speciellt som jag misstänker att ni nog egentligen tycker likadant - men jag måste ju säga all cred till dig som så fort du insåg att du hade tolkat fel direkt tog ansvar för det! Mer sånt hade inte varit fel här på FL ...
  • Anonym (Ana)
    Aniiee skrev 2024-10-24 00:15:53 följande:

URSÄKTA Trådkapning, men ni har glidit in på ett av mina favoritämnen. Så, jag tänker faktiskt posta en modifierad version av ett inlägg jag skrev för en handfull år sedan, som sedan blev en egen tråd, som jag väl egentligen borde uppdatera men hittar inte skiten.

Så, angående sjukersättningen och hur långt pengarna räcker och vår syn på saken (jag låter er stå för synen och nöjer mig med att presentera fakta).

Frågeställning: Räcker sjukersättningen till Konsumentverkets schablonposter? (Och, bör den göra det? Igen, den frågan får ni avgöra/diskutera bäst ni gitter). En jämförelse mellan 2007 (4 år efter sjukersättningen infördes, eftersom vissa uppgifter från tiigare är lögn att hitta) och 2024.

Inkomst efter skatt (i min kommun):
    2007: 6214 kr
    2024: 11266 kr
    Ökning: 81,3% (den gigantiska merparten av detta de senaste 3 åren)

*för bostadtillägget och hyran, se längst ner*

Utgifter:
    Mat, all mat tillagas hemma
    2007: 1400 kr
    2024: 3710 kr
    Ökning: 165%

Hemutrustning:
    2007: 520 kr
    2024: 1100 kr
    Ökning: 111,5%

Media:
    2007: 750 kr
    2024: 1600 kr
    Ökning: 113,3%

Kläder och skor:
    2007: 500 kr
    2024: 800 kr
    Ökning: 60%

Fritid och lek:
    2007: 470 kr
    2024: 800 kr
    Ökning; 70,2%

Hygien:
    2007: 301 kr
    2024: 770 kr
    Ökning: 155,8%

Förbrukningsvaror:
    2007: 100 kr
    2024: 160 kr
    Ökning: 60%

Hemförsökring i mellanstor stad:
    2007: 100 kr
    2024: 200 kr
    Ökning: 100%

El, elområde 3:
    2007: 230 kr
    2024: 430 kr (caveat att vi beräknas använda 20 kwh mer el)
    Ökning: 87%

Totalt dessa utgifter:
    2007: 4371 kr
    2024: 9570 kr
    Ökning: 118,9%

Kvar i plånboken efter dessa utgifter:
    2007: 1843 kr
    2024: 1696 kr
    Minskning: 8%

Sen hyran.
    Max bostadstillägg:
    2007: 4500 kr
    2024: 6550 kr
    Ökning: 45,6%

Genomsnittlig Hyra
    2007: 4200 kr
    2024: 7037 kr
    Ökning: 67,5%

Bostadstillägget var alltså 300 kr högre än snitthyran år 2007, år 2024 är den drygt 500 kr lägre.

OBS att man inte fick 100% av sin hyra betal 2007 ändå, 3 eller 7% (minns inte vilket, hittar inte men har det uppskrivet någonstans) skulle man betala själv om jag inte missminner mig, dvs 126/294 kr om man hade en hyra på 4200 kr. Idag, om man har en genomsnittshyra får man betala 500 lite drygt själv.

En genomsnittlig hyresrätt i landet är 2 rok på 60 kvm för båda åren, vilket anses av div myndigheter vara en standardlägenhet avsedd för 1-2 vuxna.

Jag önskar att FL hade en spoiler-knapp.

Hade velat sätta 100 tummar i stället för en på detta! Så bra, överskådligt och tydligt! 🙏❤️ Inte alls överraskande iofs, med tanke på att det är ett Aniiee-inlägg 😊
  • Anonym (Ana)
    Freddie K skrev 2024-10-24 04:56:22 följande:
    Du vet att jag är inte bra på siffror. Kan du förklara så att jag förstår. Vart vill du komma med det här?
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:15:42 följande:
    Lite för mycket text och siffror för mig men intressant fråga!

Vi är många som har högre utgifter än normalt när det kommer till t ex vård (även inneliggande på sjukhus), mediciner och hjälp/resor av olika slag. Så den posten behöver också budgeteras månadsvis.

I korthet: sjukersättningen har ökat med 81,3 %, medan utgifterna ökat med 118, 9 %, vilket innebär att folk m sjukersättning idag har 8 % lägre inkomst än de hade 2007. Detta innebär att man har ca1700 kvar i plånboken när standardutgifter är betalda (vilka ändå inte inkluderar allt som de flesta skulle betrakta som standardutgifter), av vilka 500 spänn (minst) går till hyra. Kvar blir då 8-900 spänn - inte jättemycket pengar över till att spara/lägga på nån extra försäkring ... och definitivt inget att lägga på ett liv i sus och dus.

Sen kan man så klart leva på havregrynsgröt o nudlar, lägga noll kronor på fritid osv, och därigenom kunna spara lite mer, men ... ja. De flesta fattar nog poängen.
  • Anonym (Ana)
    Freddie K skrev 2024-10-24 09:51:03 följande:
    Tack för att du förklarade. Glad
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 10:05:37 följande:
    Tack snälla, nu är jag med! 
    Ingen orsak 😊
  • Anonym (Ana)
    Freddie K skrev 2024-10-24 04:54:07 följande:
    Jag känner att jag behöver min dagliga verksamhetsplats och kommer behöva den för resten av livet. Det är ju inte så att jag vaknar upp en dag och är frisk.
    Precis. Och det är ju precis det som gör det så svårt att få sjukersättning också - det måste bevisas med många och invecklade utredningar att det är bortom all rimlighet att man någon gång i framtiden kommer att kunna jobba.
  • Anonym (Ana)
    Anonym (?) skrev 2024-10-24 08:05:17 följande:
    Väldigt bra sammanfattning! Jag borde ha svarat tydligt vad jag menade direkt istället för att bli upprörd. 
    😊❤️ Lätt hänt när det är nåt som är känslomässigt laddat. Men du tog ansvar för ditt misstag, och det gör all skillnad i världen. 
  • Anonym (Ana)
    Aniiee skrev 2024-10-24 16:42:20 följande:
    Well, now you're just flattering me =P
    Säger bara sanningen 😊 Du skriver alltid kloka, genomtänkta saker som bidrar till den aktuella tråden. Ta det som det välförtjänta beröm det faktiskt är 😊
  • Anonym (Ana)
    Anonym (?) skrev 2024-10-26 16:15:47 följande:
    Kan vara bra att nämna sånt när man pratar om hur mycket som krävs för att få sjukersättning. Fk hade förmodligen tillräcklig info i ditt fall. 
    "Kan vara bra" - hahaha, ja ... det var ju dagens underdrift 🤣🤣🤣 (jag håller alltså helt med dig, bara så du inte tror att jag dissar ditt inlägg)
Svar på tråden Ni som har sjukersättning, hur står ni ut?