Inlägg från: Anonym (Till) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Till)

fight-or flight?

Anonym (Anonymt) skrev 2024-10-18 15:27:52 följande:
    fight-or flight?

hur lång tid tar det för hjärnan att återhämta sig?
    jag har börjat på nytt jobb och jag mår bra på jobbet. Men varje dag innan jobbet mår jag dåligt för jag är rädd att få panikkänslor under jobbet. Jag har nu jobbat i några månader men känslan och rädslan ger inte med sig? 

Jag har fått attarax utskrivet och det behöver jag ibland ta inför möten på jobbet, eller utvecklingssamtal på barnens skola. 
    Det hjälper lite oron, men vid jobbiga situationer skulle jag nog behöva något starkare tror jag. 

det här begränsar mitt liv väldigt mycket, jag gör allt jag måste, som jobb, möten , barnens aktiviteter. Men allt är en kamp innan, pga rädslan. 
    allt går ändå bra? Varje gång? Men rädslan ger sig inte?
    vad ska jag göra? 

Får du det att inte begränsa dig med hjälp av medicin så tycker jag att du ska fortsätta ta den. Du kanske har en ångest över att 'behöva ta något som du inte känner att andra behöver'? Den känslan borde du kunna lära dig att hantera och acceptera medicineringen. Du skulle ju inte få medicinen utskriven om du inte behövde den.

Varje dag det går bra på jobbet och panikkänslorna inte kommer så kanske du skulle blunda och känna (på riktigt) en uppskattning över ron du känt på jobbet. (Alltså inte i formuleringen "jag är glad att jag inte fick en panikattack") mer göra en inre observation om allt som var positivt. Så riggar du om hjärnan och kapar hjärnans byggda motorväg till panikkänsla.

Svar på tråden fight-or flight?