Inlägg från: Anonym (Säljare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Säljare)

Köpare kräver mig på pengar efter bostadsförsäljning

Hej!

Jag sålde min lägenhet nyligen. Nu i efterhand blir jag nerringd av köparen som kräver mig på pengar för en ny diskmaskin som inte tog in vatten när han flyttade in. För mig har den fungerat innan även om det var några månader sedan jag använde den. Diskmaskinen är ca 8 år gammal. Vitvaror är förbrukningsvaror med en förväntad livslängd på 5-8 år. Enligt lagen har han bara rätt till SKÄLIG ersättning om diskmaskinen vore ny, det är den inte. Jag ville dock vara snäll och erbjöd mig stå för reparationskostnaden för diskmaskinen. Nu säger dem att den måste bytas ut, och köparen kräver mig på hela beloppet på en ny diskmaskin som kostar 8 000 SEK minst med allt arbete. Det är ju fullkomligt absurt!

Han köpte dessutom lägenheten i befintligt skick enligt avtalet och köplagen och byggnaden i sig är flera decennier gammal. Han har dessutom undersökningsplikt och kan väl inte åberopa fel i efterhand som varit upptäckbara? Visst kan man förvänta sig att en diskmaskin ska fungera, men det ingår också i köparens ansvar att ställa frågor om vitvaror (t.ex. hur gamla de är) och undersöka dessa om en besiktning ska göras. Det har han inte gjort.

Han har valt att inte anlita besiktningsman och har inte heller fullföljt sin undersökningsplikt överhuvudtaget då han även anmärkt på synliga fel på en lös kran i efterhand, vilket alltså varit fullt synlig på visningen, t.ex en sned kökslucka. När han dessutom ska renovera badrummet i sin egen bostad har han krävt mig på ett nytt vattenlås för att det innan var tejpat, även det synligt, och trots att vattenlåses ska bytas ändå i samband med renoveringen för att integreras i det nya badrummet!

Han klagade även på att han skulle behöva måla om, som att det vore mitt problem. Det skulle inte förvåna mig om han skulle be mig betala även för det.

Jag har dessutom redan gått ner i pris, jag gick ner 25 000 SEK i pris och har dessutom gjort en förlust på 500 000 SEK sedan jag köpte lägenheten. Med mäklararvodet har jag redan gått minus när jag gick ner i pris, så att jag t o m fick restskuld hos banken, dvs jag kunde inte ens döda hela bolånet.

I övrigt godkände köparen inte flyttstädningen. Firman erbjöd sig åtgärda problemet men köparen vägrade vänta och krävde att detta skulle åtgärdas omedelbart varpå han själv bokade in en ny firma som var dubbelt så dyr som han sedan hetsade mig att betala. Så jag har redan betalat 5 500 SEK bara för städningen utöver förlusterna jag redan erfarit i samband med försäljningen.

Jag blir fullkomligt ruinerad pga försäljningen och känner att detta aldrig tar slut. Jag har varit snäll men vet att jag rent juridiskt inte behöver göra detta. Nu undrar jag om någon varit med om något liknande i en rättsprocess och vad det resulterade i? 

Jag fattar såklart att det är omöjligt att han skulle kunna häva köpet, jag undrar mer om jag skulle kunna bli ersättningskyldig, men även då måste det väl ändå vara SKÄLIGT?

Svar på tråden Köpare kräver mig på pengar efter bostadsförsäljning