Inlägg från: Anonym (Veg) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Veg)

Vad äter vegetarianer ?

I dagligt tal skulle jag säga att man brukar mena ovo-lakto- vegetarian när man säger vegetarian. De som äter mjölk och mejeri alltså. 

Egentliga skillnaden är att veganism är en hel livsstil och inte bara det man äter.

• Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 13:29:28 följande:

Jag var vegetarian i många år men beslutade mig sedan att börja äta fisk igen. Det som förvånar mig mycket är att folk, trots det, tror att jag är vegetarian. Som att fisk inte skulle vara kött!

Jag har fått frågan om varför jag ännu är vegetarian många gånger, och lika många gånger har jag svarat at jag inte är det då jag äter fisk.

Numera händer det också att jag äter lite kyckling, även om det inte känns helt ok.

Fast det kallas ofta veg+fisk. Pesco-vegetarian eller pescetarian.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 14:13:18 följande:
    Skulle aldrig benämna mig som veg+fisk då fisk är kött också.
    Pescetarian vet jag ju men de flesta frågar bara vidare så jag nämner inte det heller.

Säger bara att jag inte är vegetarian, vilket ju är sanningen.
    Folk lär tro att du är allätare då, vilket du ju inte är. Fisk är fisk och inte vad man brukar mena när man säger att man är köttätare.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 14:33:16 följande:
    De får tro vad det vill, jag bryr mig faktiskt inte.
    Jag för det aldrig på tal själv.

Det är vid tillfällen då jag t ex tackar nej till en hamburgare, en korv på stan eller annat jämförbart  som frågan tas upp.

Fisk är fisk, gris är gris, fågel är fågel och alla är kött när de ligger på tallriken.
    Det är bara din känsla som säger att fisk inte skulle vara "kött".
    Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. 
  • Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 14:46:37 följande:
    Det får göra om de vill.

Alla vet att fisk är kött oavsett.
    Vet inte riktigt vad din poäng är men om du ber om kött på en restaurang kommer du inte att få fisk. Likaså kommer du att bli missförstådd i andra sammanhang. 
  • Anonym (Veg)
    Mrs Moneybags skrev 2024-10-14 15:48:42 följande:
    Min uppfattning är att det finns olika sorters vegetarianer. Det finns veganer som avstår från allt animaliskt inklusive kläder och annat. Och så finns det laktovegetarianer, ovovegetarianer och lakto-ovovegetarianer. Lakto lägger till mjölk och ovo lägger till ägg, lakto-ovo lägger till båda. 

Sedan är det väl som med allt annat att vissa äter mer av vissa livsmedel och mindre av andra. Ett personligt val. 
    Anonym (Veg) skrev 2024-10-14 14:44:01 följande:
    Givetvis får du tycka och kalla dig vad du vill. Men kan ju vara enklare om man använder samma begrepp som de flesta andra när man pratar. Inte många som kallar fisk för kött. Och när du väljer bort fläsk- och nötkött kan folk bli nyfikna på varför och därför kategorisera dig som vegetarian. 
    Det är väl inte så många som kallar fisk för en grönsak heller haha...det är trots allt ett djur. 

Jag uteslöt länge rött kött från min kost av hälsoskäl, men då sa jag bara att "jag äter inte rött kött". Då fattar de flesta att jag kan äta kyckling och fisk. Även om vissa verkar tro att även fläsk är vitt kött. 
    Nä, +kyckling har jag heller aldrig hört beskrivas som vegetarianism. 
  • Anonym (Veg)
    Tow2Mater skrev 2024-10-14 15:53:11 följande:
    Brukar inte restauranger skilja mellan vitt och rött kött? Och ber du om kött, kommer du få en lista på det de erbjuder, kallas ofta meny, där du kan välja vilken rätt du vill beställa.
    Säger man köt får man förmodligen nöt- eller fläskkött som som förslag. Kanske fågel - men iaf inte fisk.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (fd vegetarian) skrev 2024-10-14 17:26:10 följande:
    Är det?
    Ändå äter du kalv och kallar dig vegetarian... ok.
    Rätt eller fel rent etiskt, men jag skulle nästan säga stt det är vanligare att äta ost som vegetarian än att inte göra det. Vill man bjuda en vegetarian på mat kan det ju vara bra att fråga först dock
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Jag också) skrev 2024-10-14 18:34:59 följande:
    Förundras lika mycket som du.
    Fattar de inte eller struntar de i det?
    Är det inte för djurens skull de är vegetarianer kanske... isåfall kan jag kanske förstå hur de resonerar.
    Tror att många orkar engagera sig till en viss gräns. Precis som inte alla orkar leta gelatin i innehållsförteckningar.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Jag också) skrev 2024-10-14 18:52:06 följande:
    Förvisso, men löpe liksom?
    Är man veg så borde man väl ändå ha koll på det. Och, om man nu inte hade det så kanske man skulle ta åt sig av det istället för att försvara sig?
    Är ju ost som ingrediens i många saker så tror att det beror på det. Tycker inte att man behöver tillrättavisa folk i deras kost - det räcker liksom att veta hur många faktiskt använder begreppet vegetarian i sverige. 
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Jag också) skrev 2024-10-14 19:04:34 följande:
    Kan vara så, och jag brukar inte heller tillrättavisa folk men här i tråden drogs det till ytterligheter.

Men ärligt, tycker du inte att det är konstigt att kalla sig för vegetarian om man äter delar av döda djur?
    Tänker inte tjata mer om det men vill ställa frågan?

Är liksom inte menat att låta provokativ men jag undrar verkligen.

Jag säger inte att jag är vegetarian då jag äter fisk och kyckling, dock avstår jag ost då jag inte äter rött kött och löpen kommer ju från en kalv.

Kan väl sträcka mig till att en "vegetarian" som äter ost skulle kunna säga "vegish". Men inte mer.

Ät och var glad, jag är som sagt inte ute efter att provocera.

Trevlig kväll!
    Har vetat om att det är så så länge så är inget jag reagerar på. Man går väl så långt man vill och gör så gott man kan, tänker jag. Var rätt många år sen jag själv var veg men jag struntade i gelatin i godis ibland. Inte rätt utifrån etiken jag trodde på men kändes good enough. Så krångligt med alla innehållsförteckningar.

Är man inte ens vegetarian själv så förstår jag inte varför man petar i andras kost.
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Vegisfegis) skrev 2024-10-14 22:51:40 följande:
    Att vara vegetarian är väl inget att stoltsera med? Du får det att låta som att det är ett superviktigt statement men basunerar ut till höger och vänster. För fyrtio år sen var det kanske det. Men ingen höjer ett ögonbryn åt en vegetarian numera. Det är bara ett ord för att enkelt förklara för andra vad jag äter. Om vi tex ska ha julbord på jobbet. Jag skulle så klart kunna skriva på anmälningslistan att jag varken äter fågel, fisk, skaldjur, däggdjur eller blötdjur, men äter löpe, och även gelatin om det ingår i godis som jag gillar jättemycket. Eller så kryssar jag bara i rutan där det står Vegetarian och gör det superenkelt för både mig och festfixaren. De skiter fullständigt i om jag går hem och äter skumtomtar efteråt. 
    Tror att just det här är poängen i den här tråden! Både gällande veg+fisk och veg+ost. De ser -Vegetarian- som en identitet som man minsann inte får säga sig tillhöra om man inte gör allt rätt. Löjligt, tycker jag. Är väl jättebra att folk gör så gott de orkar. 
  • Anonym (Veg)
    Anonym (Ska det vara så svårt?) skrev 2024-10-16 08:01:32 följande:
    Inte för att en person "gör en viss sak" utan för att personen kallar sig för något den inte är.

Hur svårt ska det vara?

För att vara vegetarian krävs det att man inte äter, som tagits upp av en (såvitt jag sett) seriös vegetarian.
    Man äter inget som djur har dött för att uppnå.

Äter du ost med löpe så kan du, som en klok person skrev, lika gärna äta kalvfilé också.
    Låter som någon stiftad lag? Herregud, det handlar om kost! Alla förstår vad en ostätande vegetarian i Sverige äter och inte. Varför krångla till det så? 
Svar på tråden Vad äter vegetarianer ?