• Anonym (förvirradtjej)

försök att bli gravid efter hormonspiral

Hej! Jag ville starta en tråd mest för att prata av mig och kolla om någon annan är i samma sits. 

Jag tog ut min hormonspiral i slutet av sommaren.
    men
    Ingen mens... ingen ägglossning. (vad jag vet) 
    Och jag tycker det är SÅ svårt att liksom veta när man ska ligga, när man ska försöka planera in det, och det där eviga väntan på mensen...
    Hellre att man får mens och veta att allt funkar som det ska. 
    Jag hade min spiral i 5 år, och fick mens IBLAND. och innan spiralen hade jag en ganska regelbunden mens.
    Jag letar konstant efter symptom, och kollegor frågar mig om jag är gravid hela tiden eftersom att jag har alla symptom... men bara negativa test...
    Man ser hur alla tar test och räknar ÄL+ 1,2,3,4, dagar.. och själv har man liksom ingen koll. 
    Jag vill så gärna bli gravid, men tänk om jag inte kan? 
    Alla tankar går igenom mitt huvud och jag är så förvirrad. 
    Är det bara jag eller?
    Lär mig och hjälp mig. Vad ska jag göra?

• Svar på tråden försök att bli gravid efter hormonspiral
  • Anonym (Spiralis)

Har tyvärr liknande erfarenhet. Hade spriral i närmare 4 år, tog ut den för vi ville ha fler barn. Tog typ 3 månader innan jag fick första mensen och sen tog det närmare 1 år innan mensen blev regelbunden och ägglossningen likaså. Blev inte gravid. Har nu regelbunden mens men fortsatt inte gravid. Nyss sökt hjälp och ska få ägglossningsstimulerande. 

Hormoner fuckar helt klart upp vissas kroppar. Hade aldrig satt in spiral om jag vetat hur mkt skada det kan göra. Men jag vet också att det ordnar upp sig för de flesta och du får förhoppningsvis ordning på dina hormoner tidigare och kommer säkert bli gravid framöver. Men det är tyvärr inte helt ovanligt att det tar tid för kroppen att lära sig ägglossa igen?

Har man sex varannan-var tredje dag missar man inte ägglossningen om du nu skulle få ägglossning :) Att du har en massa symtom kan bero på hormonerna som försöker jobba igång kroppen.

• Miatheone

Låter precis samma som för mig fast efter uttag av pstav. Tog ut pstaven mars 2022 sen dess haft oregelbunden mens och befarat att jag inte har någon ägglossning. Började med ägglossningsstickor som inte visade något. Då vi har ett gemensamt barn sen tidigare kan vi endast ta hjälp av privat klinik egentligen men en läkare hjälpte mig häromdagen med rådgivning där han kom fram till samma som jag att jag antagligen inte har ägglossning. Läkaren erbjöd mig ägglossningastimulering. Fick därför utskrivet provera för att få en blödning och även då letrozol för att få ägglossning. Och hoppas på att detta kommer hjälpa vilket kommer visa sig i november. Jag skulle rekommendera dig att ni begär en utredning om ni inte har barn sen tidigare då det är regionfinansierat om man inte har det. Annars är ju alternativet då att du skickar in egen vårdbegäran till gynekologen om din stad för undersökning. Dem brukar va rätt snabba att hjälpa till om man inte har regelbundna blödningar. Du skriver dock att du plockade ut den i slutet av sommaren så skulle rekommendera dig att ha lite is i magen kan ta upp till 6 månader för kroppen att få mens igen efter uttag av preventivmedel (iaf enligt min barnmorska). Har du inte fått den efter 6 månader så ta hjälp. Tro mig jag vet förtvivlan att månad efter månad mötas av ett negativt test och hela tiden se alla andra runt en bli gravida.  

• Hellishen

Är du väldigt underviktig eller överviktig? Tränar väldigt mycket? Sånt kan också stöka till cykeln.

Tror att det är svårt för dig att bli gravid om inte mens och äl är igång, så skulle också råda er att bara fortsätta ha sex för att det är gött fram tills du kan ha koll på äl. Och först då sätta igång med schemalagda ligg.

• Anonym (förvirradtjej)

Tack så jättemycket för alla svar, känns skönt att höra att man inte är ensam om detta. 
    Jag får ha lite is i magen och bara hoppas att mensen drar igång så snart som möjligt så man kan börja ha lite koll. 

Ni är alla duktiga som kämpar och det kommer lösa sig på något sätt.

Men varje månad som går, och alla negativa stickor... det tar kål på en. Har alltid drömt om att få bli en mamma. Jag har inga barn sen innan och inga tidigare erfarenheter att gå utifrån heller. 
    Men jag ska ge det lite mer tid. 

Bara att göka på ;)

• Anonym (förvirradtjej)

Skickar massa kramar till er alla Hjärta

Svar på tråden försök att bli gravid efter hormonspiral