Inlägg från: Anonym (Kli) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kli)

Fråga till er som är lite äldre

Det har alltid funnits något att vara orolig över. Cesium från tjernobyl, ryska ubåtar i svenska farvatten, mordet på Olof Palme, Berlin muren som föll, spanska sjukan, polio.

Skillnaden nu är väl fearmongering. Att det finns krafter som vill sprida (och även skapa) ett katastroftänk för att de vinner på det politiskt.

• Anonym (Kli)
    Fjäril kär skrev 2024-10-09 13:30:29 följande:

Några saker som du förmodligen tar för givet idag var faktiskt olagligt eller rent av lagligt för bara inte så längesen...

Barnaga tex . Man fick slå sina barn i Sverige långt in i modern tid. 

Homosexualitet och hela hbtqi-rörelsen klassades både som sinnesjukdom och var olagligt. 

Tvångssterilisering av människor med bland annat downs syndrom var fullt lagligt 

Svenska barnhem existerade länge där man placerade barn som föddes med olika diagnoser . Majoriteten blev aldrig adopterade utan hamnade sen inom psykiatrin och inlåsta på institutioner . Min pappa jobbade på ett sånt barnhem under 70-80-talet 

Lobotomering var en lösning för t ex adhd
  • Anonym (Kli)
    Anonym (Mona) skrev 2024-10-09 12:17:54 följande:

Och inte att förglömma, kulturrevolutionen och massvälten i Kina som tog kål på åtskilliga millioner människor sammanlagt. 20m? Finns nog inga korrekta siffror på det. 

Eller himmelska fridens torg där militären kallblodigt dödade alla studenter som protesterade. Det är ju relativt modern tid. Vad var det? 80-talet? Unga människor liv. Så fruktansvärt sorgligt. De trodde antagligen att deras röster skulle bli hörda.
  • Anonym (Kli)
    Anonym (Dystopi) skrev 2024-10-09 17:34:11 följande:
    Som någon här i tråden verkade tro så är jag inte totalt obildad inom historia. Jag vet att det har varit mycket skit. Så vad jag egentligen kanske syftade på är väl hur pass optimistiskt man såg på sin omvärld och på framtiden förr i tiden jämfört med nu. 

Man får nu höra om många som t.ex inte vill sätta ett barn till världen just för att man inte tror på att det finns en ljus framtid för dem(mig inklusive). Så det kanske är så att den framtida hotet om mänsklighetens undergång rent tekniskt inte är större, men att det känns större tack vare all media? 

Fearmongering via tex trollfabriker fanns inte på samma sätt. Polariserande politik

Det närmaste man kan komma är att under kalla kriget så kablades det medvetet ut bilder från Sovjetunionen med ruggigt väder.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Fearmongering

• Anonym (Kli)

Fearmongering, or scaremongering, is a form of manipulation that causes fear by using exaggerated rumors of impending danger.[1]
    ......

Fearmongering can produce a rally around the flag effect by increasing support for the incumbent political leaders. For example, official warnings about the risk of terrorist attacks have led to increased support for the proposed policies of US Presidents.[8][9]

Collective fear is likely to produce an authoritarian mentality, desire for a strong leader, strict disciplinepunitivenessintolerancexenophobia, and less democracy, according to regality theory. Historically, the effect has been exploited by political entrepreneurs in many countries for purposes such as increasing support for an authoritarian government, avoiding democratization, or preparing the population for war.[10]

• Anonym (Kli)

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mean_world_syndrome

Mean world syndrome is a proposed cognitive bias wherein people may perceive the world to be more dangerous than it is. This is due to long-term moderate to heavy exposure to violence-related content in mass media.[2] In the early stages of research, mean world syndrome was only discussed as an effect of watching television. However, it became clear that social media platforms also play a major role in the spread of mean world syndrome.

• Anonym (Kli)
    Anonym (Kli) skrev 2024-10-09 17:51:28 följande:

Collective fear is likely to produce an authoritarian mentality, desire for a strong leader, strict disciplinepunitivenessintolerancexenophobia, and less democracy, according to regality theory

Det här pågår i princip alla länder för närvarande, folk är mer främlingsfientliga, vill ha striktare straff och ett striktare samhälle, demokrati verkar vara relativt oviktigt så länge en auktoritär ledare kommer till.

Detta sker på grund av en manipulativ propaganda. Fearmongering är en manipulation av en befolkning. Spelar på befolkningens känsloregister och reell fakta förbises. Jag hoppas på att den kommande generationen är medvetna om det och inte så lättmanipulerade.
  • Anonym (Kli)
    BuoBä skrev 2024-10-09 21:21:34 följande:
    Ahahahaha, satanisterna hade jag glömt! En lärare på högstadiet trodde på riktigt att Army of Lovers texter baklänges var satansdyrkan.

Slutsatsen är väl att vad man oroar sig för varierar. Och mycket löser sig med tiden. Ozonlagret försvann inte, och HIV är inte längre en dödsdom. Båda de sakerna var jag som 70-talist livrädd för. 
    Just ozonlagret är ett positivt exempel på en katastrof som världen har lyckats vända
Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre