Inlägg från: BuoBä |Visa alla inlägg
  • BuoBä

Fråga till er som är lite äldre

80-90-tal hade också svältkatastrofer i Afrika som man matades med på nyheterna.

Det var stort fokus på miljö, med skrämselpropaganda, döda sälar på stora affischer mm. Men där hände det också mycket positivt, som alternativ till klorblekt papper, alternativ till freon, aktioner mot onödiga förpackningar som faktiskt gjorde skillnad mm. 

Massakern på Himmelska fridens torg. 

Palmemordet.

Sovjetunionens kollaps och Berlinmurens fall, som man inte visste riktigt hur det skulle gå med. Boris Yeltsin som kunde bete sig minst lika irrationellt som Putin. 

Nynazister, med ett par uppmärksammade mord. 

Så nja, det var inte bättre förr, bara annorlunda. 

• BuoBä

Och en rejäl lågkonjunktur var det också på 90-talet, med räntor som rusade.

• BuoBä
    Anonym (mumsmums) skrev 2024-10-09 17:52:35 följande:

"Det var bättre förr, inte för att det var bättre utan för att det var förr". 

Det är lätt att tro att det var bättre förr men det är nog för att man helst minns de bra bitarna.

Jag är uppvuxen på 70-talet och minns det ju genom ett barns ögon. Det är lätt att så här i efterhand fokusera på de bra bitarna. Att jag älskade att gå på lekis, att jag hade kompisar som jag lekte med hela dagarna, att vi fick mjölk och bullar till mellanmål, att vi tältade på sommarlovet.....

Men om jag tar med de andra minnena så blir det inte lika trevligt. Jag led av svår åksjuka för att de vuxna rökte i bilen, "fula gubbar" var bara en del av samhället och inget att bry sig om, mobbing sågs som en naturlig del av skolans värld och något man fick acceptera.

Vi barn/tonåringar följde väl inte nyheterna så noga men det jag snappade upp skrämde livet ur mig. Jag råkade höra de vuxna prata om  Ayatollah Khomeini och vad som skedde i Iran och jag kunde knappt sova.

Aids-paniken var inte rolig och vi vågade knappt ta varandra i hand. Det gick rykten om att folk fått aids och dött efter tandläkarbesök eller av vaccinationer. Covid-rädslan var ingenting i jämförelse.

Sedan hade vi ju Satanist-paniken på 80/90-talet när en stor del av både den vanliga befolkningen och myndigheter på fullt allvar trodde att Sverige var fullt av Satanister som avlade bebisar i det enda syftet att under tortyrliknande former offra dem till djävulen.

Att dessa sekter bedrev pedofili i industriell skala och det gjordes stora polisiära insatser åt att finkamma skogar i landet för att hitta begravda barnlik. Inget hittades någonsin.

Vår stadsminister mördades. Tjernobyl havererade och vi kunde inte äta svamp, bär eller viltkött från svenska skogar.

Sexism var en normal del av livet både på jobbet och privat. Att en man klappade sin kvinnliga medarbetare på rumpan var inget man ens höjde på ögonbrynen åt.  Inte förrän 1965 blev "våldtäkt inom äktenskapet" en term. Innan det hade mannen självklar rätt till sin hustrus kropp oavsett om hon ville eller ej.

Världen idag lämnar mycket att önska men jag är ändå tacksam att jag lever nu och inte för 80 år sedan.

Ahahahaha, satanisterna hade jag glömt! En lärare på högstadiet trodde på riktigt att Army of Lovers texter baklänges var satansdyrkan.

Slutsatsen är väl att vad man oroar sig för varierar. Och mycket löser sig med tiden. Ozonlagret försvann inte, och HIV är inte längre en dödsdom. Båda de sakerna var jag som 70-talist livrädd för. 
  • BuoBä
    Anonym (Terrorister) skrev 2024-10-10 18:42:37 följande:

Ingen som känner till eller kommer ihåg terrordåden i Europa från slutet av 60talet till slutet av 80talet?

Höger och vänsterextremister, terrorister med politiska motiv i en tid fylld av spänningar, ofta statsfinansierade. 

IRA och UVF/UDA på Irland och UK, röda brigaderna och fascister i Italien,  röda armefraktionen och palestinska svarta september i Tyskland, ETA i Frankrike, militanta sikher och Libyens statsterrorism som sprängde flygplan och flygplatser.

Det var flygplan, tågstationer, skjutningar i köpcenter -  bomber, sprängdeg, granater och automatvapen.

Nej det hade jag förträngt. 
    Det var skrämmande.

"Praktiskt" nog hade de lagt nyheterna mellan barnprogrammen för mindre barn som började kl 17:15, och de för något äldre barn som började kl 18, så hade man yngre syskon så fick man med sig både det ena och det andra som man kanske inte borde sett... 
Svar på tråden Fråga till er som är lite äldre