• Anonym (C)

Skälig hyra

Vad är den högsta hyran ni tycker är rimligt för en 1a, 39kvadrat. I Eskilstuna, centralt. Oavsett skick, vad är det högsta en hyresvärd kan ta skulle ni säga?  
    Om varmvatten ingår men ej el. 

• Svar på tråden Skälig hyra
  • Cereal Killer

Du ställer två olika frågor här. En är vad vi tycker, och den andra har ett objektivt juridiskt svar.

Som svar på vad jag tycker är rimligt så säger jag max 220 kr per kvm, så ca 8600. 

• Mia448
    Cereal Killer skrev 2024-10-02 18:38:28 följande:

Du ställer två olika frågor här. En är vad vi tycker, och den andra har ett objektivt juridiskt svar.

Som svar på vad jag tycker är rimligt så säger jag max 220 kr per kvm, så ca 8600. 

Om 1an hade väggar av guld så visst
  • Cereal Killer
    Mia448 skrev 2024-10-02 18:45:00 följande:
    Om 1an hade väggar av guld så visst
    Det är alltså vad jag tycker borde vara den övre gränsen, inte vad jag själv skulle vilja betala. Mina hyresrätter har legat på hälften av detta (omräknat till dagens priser), dvs 110 kr per kvm. 
  • EpicF
    Cereal Killer skrev 2024-10-02 18:38:28 följande:

8600 för en 1a på 39kvm? 

Det var lite att ta i. 
    Anonym (C) skrev 2024-10-02 16:20:04 följande:
    Skälig hyra

Vad är den högsta hyran ni tycker är rimligt för en 1a, 39kvadrat. I Eskilstuna, centralt. Oavsett skick, vad är det högsta en hyresvärd kan ta skulle ni säga?  
    Om varmvatten ingår men ej el. 

Personligen skulle jag säga max 4500-5000kr. 
  • NyfiknaAstrid92

Eskilstuna är en riktig skitstad som är drabbade av otrolig mycket kriminalitet. Skulle inte ens bo där om jag fick bo gratis. Förstår att du vill bort därifrån.

• Anonym (C)
    NyfiknaAstrid92 skrev 2024-10-04 16:35:18 följande:

Eskilstuna är en riktig skitstad som är drabbade av otrolig mycket kriminalitet. Skulle inte ens bo där om jag fick bo gratis. Förstår att du vill bort därifrån.

Jo. Jag betalar ca 6000/mån. Bor i ett drabbat område där de lagt in extra bevakning med polis i en period pga gängkriminalitet. Dock är det precis Intill tågstationen och stan så de tänker väl att det är bra läge pga det. 
  • Anonym (Erfaren_man)

inte mer än 4500

• Anonym (Sola)

I Eskilstuna borde man snarare få betalt för att bo. Kan inte finnas någon annan stad i Sverige av jämförbar storlek med lika många problem...

Men för att hålla sig till ämnet. 5000-6000 kanske. Lite beroende på standard och läge. Kanske något mer om det är en etta utöver det vanliga.

Svar på tråden Skälig hyra