Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?

Det låter som ett extremt populistiskt förslag som inte är genomförbart i praktiken.

Någon som har etniskt ursprung i en annan del av världen har inte nödvändigtvis medborgarskap i t ex föräldrarnas hemland. Hur ska Sverige kunna tvinga ett random land att ta emot en brottsling som har medborgarskap i Sverige? Det skulle inte gå, eftersom de skulle tacka nej.

Nästa grupp är sådana som jag, som har etniskt ursprung i 3-4-5 olika länder. Vilket av dessa länder skulle man fråga först? Jag har inte medborgarskap någon annanstans än i Sverige. Ska man göra dna-test och kolla vilket land man kommer mest ifrån? 

Ni hör ju hur löjligt det är och att det inte är genomförbart. 

Men det är lätt att vräka ur sig en massa skitsnack för att vinna röster. Grattis Österrike! 

• Mrs Moneybags
    OlgaElvira skrev 2024-09-30 11:04:04 följande:

Nej, man kan inte utvisa en svensk medborgare. Det styrs av reglerna i regeringsformen https://lagen.nu/1974:152#K2P7S1
    D
    et är en av våra grundlagar. Gör att förändra en grundlag så krävs två riksdagsbeslut med ett ordinarie val mellan dessa beslut.
    Det behövs alltså en  grundläggande förändring i den svenska opinionen för att det ska kunna genomföras.

Och även när man har gjort det, så ska man veta vart man ska skicka dessa personer. För deras förra hemland har nog inget intresse av det. 

Lite svårt att tvinga ett land att ta emot en medborgare från ett annat land som dessutom är kriminellt belastad. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2024-09-30 14:30:05 följande:
    Ja. Inkl folk som är födda här, blir utslängda, trots att dessa har svenskt medborgarskap.
    Det stämmer absolut inte.

Det gäller endast de som har medborgarskap i ett annat land.

Tror du på riktigt att ett land kan slänga ut sina egna medborgare bara för att de har ursprung någon annanstans? Du tänker inte att FN med flera skulle ha något att säga om detta? För att inte tala om mottagarlandet? Ja, tack Sverige! Vi vill gärna ha era kriminella medborgare hos oss! Och så bugar de sig ödmjukt. 

Bara för att SD säger något betyder det knappast att det är sant. Faktum är att du bör tänka precis tvärtom. När de säger något kan du utgå ifrån att det är lögn. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 14:54:12 följande:
    Som om alla skötsamma invandrare skulle ha ett intresse av att hålla kriminella invandrare om ryggen.

Snarare tvärtom..
    Det är inte det saken handlar om. Det handlar om att det inte ska finnas olika regler för de som har svenskt medborgarskap - oavsett ursprung. 

Det börjar så, sedan kommer det andra regler och förordningar som bara gäller oss. Sedan kommer koncentrationsläger och apartheidlagar, om du förstår vad jag menar. 

Hur som helst är det en omöjlighet att genomföra utan medverkan från det andra landet. 

• Mrs Moneybags
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:13:37 följande:
    Xenia skrev att även invandrare har rösträtt. Ungefär som om alla invandrare skulle tycka det var dåligt att utvisa kriminella invandrare.

Visa mig den skötsamma polack som vill försvara en kriminell irakiers rätt att befinna sig i Sverige.

Olika regler för medborgarskap har vi redan eller kommer vi att få rätt snart. Beroende på hur du ser på det. Det är ingenting märkligt med det och så ser det ut i större delen av den civiliserade världen.

Trilskande hemländer kommer inte heller det att vara ett problem, om man inte vill att det ska vara ett problem, då vi redan nu (bland annat via EU) bygger upp strukturer för att skicka såväl asylsökande som brottslingar till tredje land. Om det nu inte skulle räcka med att ta med biståndet till dessa länder med i ekvationen.
    Lycka till med dina idéer. Tyvärr kommer de inte fungera i den verkliga världen. 

För någon som är född är är detta hemlandet, oavsett vad du hoppas på. 

De flesta jag umgås med som har rötter i andra länder har rötter i fler än 1 land. Hur hade du tänkt att hantera dessa människor i din drömvärld? 

Min vän med föräldrar från Libanon och Ghana? Min vän från Kanada och Surinam? Min vän från Nigeria och Jamaica? 

Inbillar du dig att alla världens länder får bistånd från Sverige? Inbillar du dig dessutom att alla världens länder tycker det skulle vara en bra idé att ta emot brottslingar från Sverige? 
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:22:14 följande:
    De förslag som förts fram handlar om pågående kriminalitet och åtminstone den närmaste familjen och möjligen också om det handlar om "ungdomar" där familjen/klanen i praktiken fortfarande har kontrollen.

Straff som biter på individer som skrattar åt Sverige och svenskarna men fruktar att deras heder skall skadas inför klanens överhuvud i irakiska Kurdistan eller liknande.

Du kan kalla det "andra klassens" om du vill men de facto är det skillnad på medborgarskap och medborgarskap.

Man föds med det eller får det som gåva av svenskarna via den stat de har byggt upp. Det är ingen rättighet att få vara svensk medborgare. Det är ett privilegium och det kommer att villkoras tydligare i framtiden.
    Varför tror du att alla som inte är svenskar tillhör en klan eller kommer från länder med hedersproblematik? Tyvärr låter det som att du har en väldigt begränsad insikt i världen utanför Sveriges gränser. Man måste ha kunskap för att kunna genomföra förändringar. Det funkar inte att bara anta saker för att man har läst det i Expressen. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:45:53 följande:
    Du har missat den här?

Mördaren kan vara född i Sverige hur mycket som helst. Utan svenskt medborgarskap blir han ändå utvisad till det land han har pass i efter sina föräldrar.

Du kan försöka förminska mig och det jag skriver hur mycket du vill men värden ser inte ut som du verkar tro att den ser ut och det finns inget du kan göra åt det.
    Utan svenskt medborgarskap ja. Men inte MED svenskt medborgarskap.

Det är ju det jag har pratat om hela tiden. Men du kanske missade mina tidigare inlägg? 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (.) skrev 2024-09-30 15:43:56 följande:
    Intressant!

Men den unga killen som har sina rötter i Gambia, blev utvisad till det landet. Han skall sitta på anstalt och efter fängelsestraffet, så blir han utvisad/skickad till Gambia.

Han är född i Sverige och har svenskt medborgarskap.
    Fake news...
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Realist) skrev 2024-09-30 21:47:13 följande:

Originalfrågan är löjlig för det kommer inte hända. Om däremot den tidigare fängelsekunden begår ett brott igen nu när vi fått en regering som faktiskt gör nåt åt problemet så får dom mer än gärna skicka ut brottslingen. Är slappheten hos tidigare regeringar som "inte såg det komma" trots att alla normalt begåvade gjorde det som ställde till det för oss. Är så j*vla less på hur det gått för Sverige och allt pack vi betalar för i onödan som i många fall inte ens lär sig svenska utan ska ha gratis tolkhjälp dvs gratis för att vi andra betalar för det. Tidigare regeringar var ju också duktiga på att sluta redovisa ursprung på kriminella. Varför? För det skulle ju bara bekräfta precis vad vi alla sagt som faktiskt såg det komma.

Hade varit intressant med riktig statistik på ursprung på kriminella som sitter i fängelse. Min gissning är att 80-90% har minst en förälder som har sitt ursprung i annat land. Vad gissar ni andra? Nån som har riktiga siffror? Och kom ihåg att i Sverige hamnar man inte i fängelse för småsaker. Är man där har man gjort nåt rejält.

Min gissning är att 90% är män. Vad ska vi göra åt det? Hur kan vi utvisa dem?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Matteus) skrev 2024-10-01 15:22:05 följande:
    300 kriminella som dömts till utvisning från Danmark kommer att sitta i fängelse i Kosovo. Gissa i vilket land de befinner sig den dag de kliver ut genom fängelseporten?

Det Danmark hyr dessa 300 platser för 150 miljoner kronor om året.
    -
    Bara för att de har tagit emot dem som fångar så har de inte godkänt att de ska flytta till Kosovo efter avtjänat straff. Det här är ju en helt annan fråga som inte har med medborgarskap att göra. 

Eller tänker du dig att Kosovo kommer att erbjuda dessa brottslingar medborgarskap efter avtjänat straff?
  • Mrs Moneybags
    Cat71 skrev 2024-10-02 10:17:19 följande:

Inlägg #84: äntligen ett inlägg med korrekt fakta. I övrigt häpnar jag över de många inlägg som antingen tyder på en väldigt låg förmåga att ta in kunskap och källgranska, eller så förs en smutskastningskampanj med en politisk agenda. 

Fakta är att våra grannländer Finland, Norge, Danmark och Tyskland redan har möjlighet att återkalla medborgarskap under speciella omständigheter. dessa länder medger återkallelse vid både felaktiga uppgifter och allvarliga brott mot staten. 

För den som är intresserad ?på riktigt?: 
    https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2024/03/forslag-om-andringar-i-medborgarskapslagen-har-overlamnats-till-riksdagen/

Det finns ingenting i den propositionen som handlar om att återkalla medborgarskap. 
Svar på tråden Slänga ut de medborgare som begick brott tidigare - Trots efter att dessa tagit straff?