Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:13:37 följande:
Xenia skrev att även invandrare har rösträtt. Ungefär som om alla invandrare skulle tycka det var dåligt att utvisa kriminella invandrare.
Visa mig den skötsamma polack som vill försvara en kriminell irakiers rätt att befinna sig i Sverige.
Olika regler för medborgarskap har vi redan eller kommer vi att få rätt snart. Beroende på hur du ser på det. Det är ingenting märkligt med det och så ser det ut i större delen av den civiliserade världen.
Trilskande hemländer kommer inte heller det att vara ett problem, om man inte vill att det ska vara ett problem, då vi redan nu (bland annat via EU) bygger upp strukturer för att skicka såväl asylsökande som brottslingar till tredje land. Om det nu inte skulle räcka med att ta med biståndet till dessa länder med i ekvationen.
Lycka till med dina idéer. Tyvärr kommer de inte fungera i den verkliga världen.
För någon som är född är är detta hemlandet, oavsett vad du hoppas på.
De flesta jag umgås med som har rötter i andra länder har rötter i fler än 1 land. Hur hade du tänkt att hantera dessa människor i din drömvärld?
Min vän med föräldrar från Libanon och Ghana? Min vän från Kanada och Surinam? Min vän från Nigeria och Jamaica?
Inbillar du dig att alla världens länder får bistånd från Sverige? Inbillar du dig dessutom att alla världens länder tycker det skulle vara en bra idé att ta emot brottslingar från Sverige?
Anonym (Matteus) skrev 2024-09-30 15:22:14 följande:
De förslag som förts fram handlar om pågående kriminalitet och åtminstone den närmaste familjen och möjligen också om det handlar om "ungdomar" där familjen/klanen i praktiken fortfarande har kontrollen.
Straff som biter på individer som skrattar åt Sverige och svenskarna men fruktar att deras heder skall skadas inför klanens överhuvud i irakiska Kurdistan eller liknande.
Du kan kalla det "andra klassens" om du vill men de facto är det skillnad på medborgarskap och medborgarskap.
Man föds med det eller får det som gåva av svenskarna via den stat de har byggt upp. Det är ingen rättighet att få vara svensk medborgare. Det är ett privilegium och det kommer att villkoras tydligare i framtiden.
Varför tror du att alla som inte är svenskar tillhör en klan eller kommer från länder med hedersproblematik? Tyvärr låter det som att du har en väldigt begränsad insikt i världen utanför Sveriges gränser. Man måste ha kunskap för att kunna genomföra förändringar. Det funkar inte att bara anta saker för att man har läst det i Expressen.