Inlägg från: Anonym (Linn) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Linn)

Ont att sitta herpes

Har läst herpes kan ge olika symtom och skiljer sig mycket från person till person.
    Men är det någon som har herpes som får ont av att sitta? Kan vara smärtfri ibland när jag står men så fort jag sätter mig så tar det bara några minuter så gör det ont runt slidöppningen och kan börja klia också.
    Har aldrig gjort ont vid sex eller sätta in tampong. 

• Svar på tråden Ont att sitta herpes
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-27 14:07:38 följande:

Inte svampinfektion?

Gynekolog tog en odling på svamp som var negativt. Hade blåsor och en sprucken blåsa vi underlivet vid en undersökning och dom misstänkte att det är herpes jag har.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hm) skrev 2024-09-27 14:44:08 följande:
    Jag förstår! Med tanke på att du har en sprucken blåsa är det nog inte så konstigt att det gör ont att sitta. Det ska finnas lindrande krämer väl? :/
    Tack så mycket för svar! Får inte så bra hjälp från vården/gynekologer, men testade xylocain 5% i en vecka som inte riktigt har hjälpt och ger mer besvär :( 
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ettan) skrev 2024-09-28 15:35:26 följande:

Fick du inte en tub vitt vaselin så köp det och smörj på rikligt också. Det lägger sig som en hinna och lindrar vid kisseriet också. Är det ett förstagångsutbrott? Har du fått andra mediciner än bedövningsgelen? 

Har haft besvären till och från sedan början på året, som återkommande skov. Har dock aldrig haft såhär, att det gör ont när jag sitter ner och så fort jag stor upp försvinner smärtan nästan direkt. Har vitt vaselin som verkar vara det som funkar mest 😊 Jag fick råd om xylocain 5% salva och använde den i en vecka men tyckte inte den hjälpte så mycket så återgick till bara vitt vaselin. 
    Tack för svar!
  • Anonym (Linn)
    Anonym (H) skrev 2024-09-29 16:29:00 följande:

Har du blåsor eller några fysiska symtom?
    Jag kunde inte ha sex vid herpes (bara haft de en gång och de har ännu inte kommit åter (drygt 1 år sen) trots stress och virusinfektioner i övrigt (båda kan trigga som jag förstått)

Besök gyn och få hjälp, ont ska du oavsett inte ha

Hade blåsor inne i slidan när jag senast besökte gyn, men har några små röda prickar utanför som gyn misstänkte också kunde vara blåsor, det är bl.a. där som det gör ont, svider och kliar. Haft mycket huvudvärk till och från hela året och allmän sjukdomskänsla. Ska till gyn/läkare i veckan så hoppas kunna få någon klarhet.
    Vad skönt att höra att du inte har fått återkommande skov, hur länge varade ditt första utbrott?
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Ettan) skrev 2024-09-30 09:28:46 följande:
    Har du så ofta besvär så bör de sätta in medicinering på dig över en längre period. Tror man kör 6 månader som längst. Då får du tabletter som du ska äta varje dag.

Efter en period på tabletter kan det lugna sig som jag förstått det. Men de måste bekräfta vilken herpestyp det är du har innan om de inte redan gjort det. 
    Ska höra med gyn imorgon!
    Dom tog herpes prov på blåsorna sist men eftersom det hade gick ett tag tills jag fick tid (ca 2 veckor) så visade provet negativt. Däremot trodde gyn/läkaren att det är ändå herpes som jag har då symtomen stämmer in så bra och hur länge jag haft besvären.
Svar på tråden Ont att sitta herpes