Inlägg från: Anonym (....) |Visa alla inlägg
  • Anonym (....)

Thanks, I Hate It...

Det där känner jag inte igen. På den tiden jag hade mens, kom den som ett urverk (utom det sista året då den glesade ut) med fyra veckors mellanrum, och varade fyra dagar. Inte särskilt våldsamt. Under några år när jag hade kopparspiral var det lite riktligare, men inte på något sätt okontrollerbart. Man måste ju ändå byta binda av hygieniska skäl. Ibland lite mensvärk innan, men den var aldrig våldsam, den heller (utom de första månaderna när jag var 13 år, minns jag). PMS har jag aldrig haft. 

Om man har så stora problem som ni har, så kanske det är vettigt att äta p-piller varje dag utan att använda sockerpillren emellan. Alltså bara fortsätta äta de riktiga hormonpillren utan uppehåll. Då slipper man mensen helt. Men man ska alltid förankra sådant hos en gynekolog först. 

• Anonym (....)
    Anonym (Ming) skrev 2024-09-21 08:11:55 följande:

Ni kanske kunde diskutera med läkare eller kunnig barnmorska och testa hormonspiral för att styra upp det där?
    Hormonerna verkar lokalt i livmodern, de ska inte ha systemisk påverkan men visst, det finns biverkningar av allt.

En vän som är läkare har kört på hormonspiral hela sitt liv utom bilda-familj-åren och tycker det är kanon. Själv fick jag hormonspiral insatt i början av klimakteriet eftersom jag är mycket fertil och hade börjat få oregelbundna blödningar och jobbiga hormonella symptom.

Nu har jag en bra grundnivå av mående och slipper blödningar helt. Knappt några svettningar och sömnen är opåverkad. Blir inte lika arg heller. Enda problemet är att man får mer aptit (1 av 10 får det enligt biverkningstabellen).

Jag som har torr atopisk hud tycker även det är bra att få lite fetare hy, jag känner mig yngre och rosigare med detta. Så vissa biverkningar kan rentav vara uppskattade, beroende på hur man har det från början.

Det finns olika styrkor på hormonspiral, som yngre får man oftast Mirena men jag som är äldre valde Kyleena, den faller lite i koncentrationen av frisatt hormon efter ett år. 

Ja, och hormonspiral går även att sätta in på unga kvinnor som inte fött barn, nuförtiden. Min dotter som är 20+ har en, och hon har berättat för mig att de flesta av hennes jämnåriga väninnor också har det. Det har blivit "omodernt" att ha mens!

Jag vet inte vad jag ska säga om det, jag tycker liksom att mensen hör livet till, och att hormoner inte är något man ska leka med i onödan. Men facit har vi väl först om 20-30 år. Har man så stora problem som beskrivs i trådstarten, så är det nog värt att ta riskerrna. Man ska ju leva här och nu också.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ming) skrev 2024-09-21 19:01:25 följande:
    Vi är i 50- årsåldern och min vän har alltså haft hormonspiral sen hon var 20.
    Så de där 20-30 åren av biverkningsrapporteirngar har redan gått.

Inget läkemedel är perfekt men har man det så jobbigt som TS finns det all anledning att söka hjälp igen och prova något annat.
    Ja men din väninna är EN person. Och i hennes generation var det inte vanligt att börja med det som ung och ha det i decennier. Krävs en kontrollerad studie för att få veta sanningen.
  • Anonym (....)
    Anonym (Ming) skrev 2024-09-21 19:14:47 följande:
    Det finns massvis av studier.

Utan dem hade man inte kunnat förlänga tiden som Mirena får sitta kvar i livmodern från 5 till 8 år.
    Hur kan den utsöndra hormoner i åtta år..? En kopparspiral kan funka i tio år men det är ju en annan sak, det är bara att linda på tillräckligt tjock koppartråd. 

Hur eller hur så har vi inte långtidsperspektivet ännu. Vi vet t.ex. inte hur många som fått olika typer av cancer, eller som blivit ofrivilligt barnlösa.

Jag gillar inte att min dotter använder denna spiral, när det inte är nödvändigt (hon har inget förhållande utan gör det bara för att slippa mensen), men samtidigt är det inget jag kan göra åt det... Själv hade jag inte velat göra detta, för jag tycker att det hör livet till när man är kvinna, att ha dessa cykler med ägglossning och mens. Och då och då en graviditet + amningsperiod emellan.
Svar på tråden Thanks, I Hate It...