Anonym (Ming) skrev 2024-09-21 08:11:55 följande:
Ni kanske kunde diskutera med läkare eller kunnig barnmorska och testa hormonspiral för att styra upp det där?
Hormonerna verkar lokalt i livmodern, de ska inte ha systemisk påverkan men visst, det finns biverkningar av allt.
En vän som är läkare har kört på hormonspiral hela sitt liv utom bilda-familj-åren och tycker det är kanon. Själv fick jag hormonspiral insatt i början av klimakteriet eftersom jag är mycket fertil och hade börjat få oregelbundna blödningar och jobbiga hormonella symptom.
Nu har jag en bra grundnivå av mående och slipper blödningar helt. Knappt några svettningar och sömnen är opåverkad. Blir inte lika arg heller. Enda problemet är att man får mer aptit (1 av 10 får det enligt biverkningstabellen).
Jag som har torr atopisk hud tycker även det är bra att få lite fetare hy, jag känner mig yngre och rosigare med detta. Så vissa biverkningar kan rentav vara uppskattade, beroende på hur man har det från början.
Det finns olika styrkor på hormonspiral, som yngre får man oftast Mirena men jag som är äldre valde Kyleena, den faller lite i koncentrationen av frisatt hormon efter ett år.
Ja, och hormonspiral går även att sätta in på unga kvinnor som inte fött barn, nuförtiden. Min dotter som är 20+ har en, och hon har berättat för mig att de flesta av hennes jämnåriga väninnor också har det. Det har blivit "omodernt" att ha mens!
Jag vet inte vad jag ska säga om det, jag tycker liksom att mensen hör livet till, och att hormoner inte är något man ska leka med i onödan. Men facit har vi väl först om 20-30 år. Har man så stora problem som beskrivs i trådstarten, så är det nog värt att ta riskerrna. Man ska ju leva här och nu också.