Inlägg från: Anonym (Emilja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Emilja)

Kan vi diskutera SVENSK VÅRD

Jag har hela mitt liv haft symtom, på värk i kroppen, ödem, lågblodtryck osv men ingets har gjort för att det visade inget på blodprover. 
    jag brukar ha skov som kommer och går o jag har levt med det. 
    Nu kommer något till alla som blir arga av det jag säger. men min kropp efter att jag tog covid vaccinen attackerade mig och jag va sjuk i 2 år.

Efter 2 års feber, värk elände och hur jag såg att man inte tog mig på allvar, att jag fejkade mina symtom, eller sa det gör inte så ont att jag är känslig. 

Det visade sig sen att jag hade lupus, där jag själv fick betala för utredningen.

Läkare har skrattat, förödmjukad mig, använt herska teknik och jag får ångest nu bara jag träffar en läkare. Det är precis som att bli anfallen på öppen gata och polisen skrattar och tittar på dig gör inget.

Efter det jag har varit med om, så vill jag nästan öppna en mottagning för alla patienter som inte får hjälp. 

Vad har ni för erfarenhet från vården?

Hoppas att jag kan hjälpa er, och vad tycker ni om en sån ide?

Vad har ni för en erfarenhet med vården.
    Jag är själv en sjuksköterska sen 16 år tillbaka och varit patient.
  • Svar på tråden Kan vi diskutera SVENSK VÅRD
  • Anonym (Emilja)

Det är klart att det är värt att starta tråd om.
    Hur kan vii tillåta detta, varför är det inget som görs.

Men du kanske inte har varit pat eller inte är sjuk. Hoppas verkligen att du slipper söka vård. 

• Anonym (Emilja)
    Anonym (Emilja) skrev 2024-09-15 22:37:35 följande:

Det är klart att det är värt att starta tråd om.
    Hur kan vii tillåta detta, varför är det inget som görs.

Men du kanske inte har varit pat eller inte är sjuk. Hoppas verkligen att du slipper söka vård. 

Ledsen att höra vad du varit med om. SVB-kärring lever tyvärr kvar. 

Många inom vården gör såklart ett fantastiskt arbete, och går på knäna till sin egen undergång. Sådant borde politiker ta tag i.

Men vården är bra på akuta saker, operationer och annat. Tyvärr inte alls så bra på problem som kräver större förståelse för kroppen och hur allt hänger ihop. 

Kunskapen finns men verkar inte ingå i utbildningen riktigt.

Ja en sådan klinik skulle vara guld värd. De som finns är privata och kostar mkt pengar vilket de flesta med "difusa sjukdommar" brukar sakna.

Hoppas du mår bättre!
  • Anonym (Emilja)

Sjuksköterska och undersköterskor gör ett fantastiskt arbete men läkare har tappat sitt hjärta under utbildningen. 

De letar efter prestige, status, och skiter i människor.

All privat vård av läkare är ett skämt, dem tjänar pengar på ditt besök, om det är något som skulle va något då skickar dem dig till vc, men de måste diagnostisera för att fåt pengar.

Gissa vad som är lättast att diagnostisera, jo ångest och depression. 

• Anonym (Emilja)
    Anonym (Suck) skrev 2024-09-15 22:41:18 följande:

Jag trodde i min enfald att det skulle vara bättre när det kom till små barn. För vår del var det sannerligen inte det. Jag fick själv googla mig till svaret och betala för privat DNA-analys utomlands. Först när vi kunde bevisa att det var den mycket allvarliga sjukdomen blev vi tagna på allvar.

Så blev det för mig med.

Jag var på väg att åka till Polen eller Tyskland eller funderar på det fortfarande. 

Vad bra att det fixade sig men jag blir arg. 
    Får man fråga vilket sjukhus?
    Har ni IVO anmält och bett om ersättning?
  • Anonym (Emilja)

Fast hur kan du acceptera det?

Jag skulle viljaa på riktigt lyssna på alla historier och uppmärksamma bombar IVO. 

Hur lyckades du lösa eller blev det löst?

• Anonym (Emilja)
    Agda90 skrev 2024-09-16 09:15:42 följande:

Som kvinna har jag mött de mest korkade läkare på VC. Min man trodde inte på mig att läkare kunde behandla en patient på det viset. Så jag visade honom min journal och efter det har han följt med mig de flesta gångerna som jag har behövt besöka vården. 
    Det är skrämmande och pinsamt hur annorlunda de har behandlat mig bara för att maken har varit med!

Sjukdomar följer inte alltid mallar och regler. Hade de gjort det hade det varit enkelt att få ordning på. Men verkligheten är annorlunda. Om man som jag har en en sköldkörtelsjukdom som inte beter sig så som läkare har fått lära sig under sin utbildning (gällande sköldkörtel är den så gott som obefintlig) så är det fel på psyket och man försöker gladeligen köra ner antidepressiva i halsen på mig. 

Att jag har levt med min sjukdom i snart 20 år och har ganska bra koll på den är inget man bryr sig om. Att jag vet att jag mår som allra bäst när mina värden ligger på ett visst sätt är bara BS enligt läkare. Det är tröttsamt och irriterande. 

Så sjukt att du säger detta, så sjukt.
    Jag har misstänkt länge att jag har en autoimmun sjukdom men levt med det. Senaste två åren har jag haft riktiga besvär och precis som du säger så pratar läkare med mig som jag borde dum i huvudet fast jag är ssk. Nu har inte jag en partner men ingen trodde på mig så jag tog med min store bror som är egenföretagare och tydligen så gjorde det en stor skillnad. Ändå blev han så chockad att han spelade in samtalet. Allt jag sa till min doktor alla mina symtom existerade inte och det var kroppsliga inbillningar. Jag har bla lymfkörtlar som varit svullna i 7 mån. man har tagit en ct o han säger att inget kunde hittas. Min bror bad läkaren öppna röntgen o förklara bilden men den jäveln kunde inte det och skulle be om granskning, det här är en öra näsa hals speciallist på Karolinska. Igår beställde jag hem bilderna och granskningen visade exakt det jag har skrikit om i 7 mån. Tror ni att man kontaktar mig, nej skicka tillbaka mig till vårdcentral för utredning.

jag kan skriva hur långt som helst, o fattar inte hur de kan komma undan. Jag kan inte släppa detta!! 
  • Anonym (Emilja)
    Anonym (SK) skrev 2024-09-16 00:06:51 följande:
    Det är bra att du startar en tråd om vården Emilja.

Det är inte patienten som tillåter detta det är politikerna i din hemregion. Vården kommer undan med att den får vara dålig och patienterna kan inte utkräva något ansvar än att vända sig till IVO som säger "ajjabaja det var dumt gjort" och sedan går livet vidare för läkaren men inte för dig.

Politikerna tar död på personalens arbetsmoral och cheferna är ointresserade av att ha en välfungerande verksamhet. När vården ska ha sparkrav så är det vårdpersonalen som rycker först  och allt som skapar trivsel som frukt och kaffe är struntsummor i sammanhanget.

Det finns guldkorn ute i vården och det gäller att ha tur. Har du inte tur så kan det vara slut.

Läkare är autistiska och letar efter prestige och forskning, bryr sig inte ett skit om människan. Sjuksköterskor och undersköterskor gör ett underverk med den lilla lön de har. Läkare sitter o skriker om hur många pat skriker på mig vet tror jag att jag är som söker vård när det finns cancer sjuka. läkare tjänar mest som vårdpersonal, orkar du inte jobba 100% så är det inte mitt problem. 

jag har kontaktat IVO, de finns till för att skydda läkare inte oss, jag vet detta så pass att IVO höll inne med en lag som kunde hjälpa mig men eftersom jag är ssk så presenterade jag lagen för henne och sa till henne antingen så kan du inte ditt jobb eller så ljög du för mig precis. nu var jag 100% säker på att IVO finns för att skydda läkare. nästan så jag har lust att anmäla IVO.

• Anonym (Emilja)
    Anonym (Suck) skrev 2024-09-15 23:29:33 följande:
    Hemskt att man ska behöva det. Vi har inte kommit så långt än. Det var bara nyligen vi fick svar. Vi tillhör Malmö. Vilket sjukhus var du på?

jag har den ärade Karolinska sjukhus där forskningen är främst o bäst i världen men de har bara glömt bort att faktiskt behandla patienter. 

Svar på tråden Kan vi diskutera SVENSK VÅRD