• Anonym (ah11)

Gardin i rätt storlek?

Kanske är det en dum fråga... men jag har precis flyttat till en ny lägenhet med breda fönster och undrar hur man köper gardiner som passar måtten. Den vanligaste bredden t.ex. på Hemtex är 140 cm men våra fönster är 230 cm breda. Jag har läst att gardinerna bör vara dubbelt så breda som fönstret vilket innebär att varje gardin borde vara 200 cm. Måste jag ta dem till skrädderi och sy ihop två? Eller hur gör man med större fönster? Obestämd

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Gardin i rätt storlek?
  • Anonym (Love)

Det beror ju på hur mkt utrymme du vill ha mellan gardinlängderna. 

om du tar dubbla bredden så blir där inte mkt fönster kvar om du inte hänger dom en bit in på väggen. Du vill ju ha mkt ljud in, förmodar jag. 

• Anonym (Ia)

Om du köper sådana dom hänger ner är det ju bara att köpa 4 st och hänga två på varje sida om gardinstången.

Något som är snyggt är ju att ha någon färg längst ut och så tunna vita på insidan.

• Anonym (Sömmerska)

Grattis till stora fönster.
    Som tidigare skrev, ska du ha gardiner som hänger och kan täcka hela fönstret köper du bara så många du behöver. Blanda, mönster, färg och material.
    Vill du ha kappa så köper du typ 5m till ett 230 cm fönster. Kappor finns på metervara.

• Anonym (Ulrika)

Är det en gardinkappa du ska köpa? Då brukar man köpa ungefär dubbelt så lång som fönstret är brett, så att den hänger veckad i överkant på hela fönstret.

Om det är längder som går ner till golvet och ska hänga en på varje sida av fönstret så räcker det med en på varje sida. Om du vill ha dem fördragna så att hela fönstret täcks så kan det bli snyggare med två på varje sida, så att de blir veckade när de är fördragna. Jag har en på varje sida av mina fönster, för jag drar bara för dem helt någon gång ibland, och då gör det inget om de är ganska raka. 

• Anonym (ah11)
    Tack för alla svar! 😊 Jag menade gardinlängder. Om man hänger en på varje sida och de är 140 cm breda blir det totalt 280 cm vilket är bara 50 cm mer än fönstrets bredd. Räcker det? Oftast kommer vi inte stänga gardinerna de är mest för att de är snygga på sidan och täcker väggen. Men i kontoret som också kommer att vara gästrum är det viktigt att kunna mörklägga rummet när vi har gäster. Tror ni att två gardinlängder på 140 cm kommer täcka fönstret tillräckligt bra för att mörklägga?
Svar på tråden Gardin i rätt storlek?