• Anonym (A)

Ni som tror på det övernaturliga - vad var detta?

Jag kan inte påstå att jag själv tror på sådant men jag vill höra vad ni som gör det tror att det här handlade om. 

Jag vill alltså inte höra från personer som inte tror på det övernaturliga. De argumenten kan jag redan, vänligen respektera det. 

Till saken: För många år sedan befann jag mig på en salsaklubb som hade två våningar. Jag stod i baren på den nedre våningen. Jag var inte alls berusad utan pratade med en vän. 

Från min position kunde jag se trappan som ledde ner från den övre våningen. Jag ser flera personer gå ner för trappan utan att tänka på det. 

Plötsligt ser jag en man (sydamerikansk, sannolikt från någon ursprungsbefolkning om det har betydelse) gå ner för trappan. Han vänder sig om och ser rakt på mig, som om han visste att jag stod där. 

Hans ögon såg helt svarta ut men det var inte vad jag reagerade mest på utan det extrema obehag som sköljde över mig. Det var ren rädsla jag upplevde enbart från hans blick som han höll kvar. 

Det är svårt att beskriva men jag fick en känsla av att ondska strömmade mot mig och det gav mig en stark fysisk reaktion som om något tog ett grepp om mig. 

Han fortsatte stirra på mig och log sedan ett obehagligt leende som om han visste vad jag upplevde i den stunden. 

Han försvann sedan i folkvimlet och jag såg honom inte igen. Jag gick kort efter det eftersom obehaget fanns kvar. 

Jag har inte upplevt något liknande varken före eller efter det här tillfället. Det är klart att man kan känna obehag inför någon utan att förstå varför men det här var något annat, något extremt starkt både fysiskt och psykiskt.

Jag är inte rädd av mig och har befunnit mig i flera farliga situationer under bland annat resor men aldrig känt den känslan jag gjorde då. 

Detta var alltså runt 20 år sedan och han har dykt upp i mina tankar ibland och väcker fortfarande ett obehag hos mig. 

Jag förstår inte varför jag fortfarande minns det så tydligt efter så lång tid. Jag kan se honom framför mig och alla detaljer runt om. 

Jag kan inte hitta någon rationell förklaring mer än en psykologisk reaktion av en slump. 

Därför skulle vilja läsa flera förklaringar inom områden som jag inte vet så mycket om. 

• Svar på tråden Ni som tror på det övernaturliga - vad var detta?
  • Giftskåneman

Tror inte det var övernaturligt, han kan ha påmint dig om nån skådis i nån våldsam film tex

• Anonym (A)
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 16:39:43 följande:

Tror inte det var övernaturligt, han kan ha påmint dig om nån skådis i nån våldsam film tex

Nja, det tror jag inte. Det hade jag kopplat eftersom jag har väldigt bra detaljminne. 

Vi människor har visserligen en mental och biologisk intuition, alltså inget övernaturligt, för fara som vi tappar alltmer eller inte längre känner igen. Jag kan rekommendera boken ?the Gift of fear? för den som är intresserad av ämnet.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/The_Gift_of_Fear

Det skulle ha kunnat vara intuition och den här mannen kanske var ett potentiellt hot. 

Fast jag är som sagt intresserad av alternativa förklaringar. 

• Giftskåneman

Tror han bara skrämde dig, du var inte beredd på han skulle komma och helt plöstsligt stod han framför dig.

• Anonym (A)
    Giftskåneman skrev 2024-09-14 17:09:57 följande:

Tror han bara skrämde dig, du var inte beredd på han skulle komma och helt plöstsligt stod han framför dig.

Han var i trappan på andra sidan rummet så han dök inte upp framför mig. 
  • Anonym (Nina)

Vet inte om det var övernaturligt men jag har vid flera tillfällen fått en väldigt dålig magkänsla av vissa människor utan att ens ha pratat med dem. Senare har det visat sig att de inte var snälla.

Ett exempel var en granne som nyss flyttat in och jag kände direkt att huset blev mer otryggt utan att jag kunde förklara varför. Några år efter att jag flyttade därifrån skedde en våldtäkt i området och jag fick veta att han var gärningsmannen.

Det var sannolikt min intuition som uppfattade att något var fel med den mannen.

• Lynx123

Ser inget övernaturligt i det. Han var en läbbig snubbe, helt enkelt.

• Anonym (Medial)

Jag är medial men varken ser eller känner att det skulle varit något "övernaturligt".

• Anonym (S)

Jag har en stark tro på det övernaturliga och kan dela med mig av vad jag tror. Jag tror att den man du såg inte var en levande man. En ande kan visa sig i mänsklig form och se exakt ut som en människa. Jag tror att han kände att du såg honom. Han ville förmedla något till dig. En ande kommunicerar inte på samma sätt som oss levande. De kan kommunicera på lite olika sätt typ tankeöverföring eller att de får en att känna samma känsla som dom själva upplevt. Låter flummigt. Men tror inte heller på ondska i andevärlden men vi levande kan uppfatta det som ondska eller bli rädda för att vi inte riktigt förstår vad de vill och kan tolka deras sätt att kommunicera lite fel. Den här mannen kanske ville varna dig från något den kvällen, han kanske distraherade dig så du skulle klara dig undan en katastrof. Han kanske ville förmedla sina egna känslor till dig. Så jag tror det inte är något ondskefullt även om du upplevde obehag så tror jag inte att det är det han ville få dig att känna. 

Hade mannen en svart äldre hatt på sig? 

• Asro22

Var klubben i Sydamerika? Var mycket konstiga grejer som hände i en lägenhet jag bodde i. Ett medium kom dit och berättade att var huset stod fanns en gång en samisk vandringsled. Anden var en samisk man.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (OoOoOoOoOoOoOoOoO)

Låter som att du stötte på en black eyed figur. Säkert en människa i köttet men är besatt av en demon. Han spanade in ett byte han kunde mörda. Sen såg han att du sket så gott som på dig och spanande vidare efter en mer full kvinna som inte skulle reagera som du gjorde, ett lättare offer alltså. 

Tur att du inte var på fyllan då hade din familj säkert letat efter dig ännu. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (F)

Det hade varit intressant om du frågade någon annan, om du hade någon vän med dig eller någon som stod nära dig i baren, om de också såg personen ifråga. Jag har sett andar(?), men för mig har synen av dem haft en tydlig kvalitetsskillnad jämfört med synen av en riktig person. (Så om jag själv hade varit i din situation hade jag förutsatt att personen var verklig.) Jag har en vän som är transmedial och hon kan dock se dem i alla möjliga former, inklusive som helt vanliga människor.

Det kan som någon nämnt ha varit en person som varit besatt av något. Jag vet att du inte efterlyser naturliga förklaringar men följande ligger i gränslandet: jag har kommit i kontakt med psykossjuka genom min utbildning. Majoriteten ser ju helt vanliga ut, men en och annan ger intrycket av att vara "svartögda" på det sättet du beskriver - inte riktigt som black-eyed children, det finns en ögonvita, men iris är lika svart som pupillen. De beskriver det som att de inte har kontroll över sin kropp, utan att det är någon/något annat som styr kroppsrörelser. Dessa fall har gett mig rysningar (utöver rejäl medkänsla för den stackars individen), och fått mig att fundera över om det inte finns en och annan stackars besatt person bland personerna som behandlas för psykossjukdomar.

• Anonym (S)

Hade mannen en hatt på sig. En svart av äldre modell? 

Svar på tråden Ni som tror på det övernaturliga - vad var detta?