Inlägg från: Anonym (Tröttnat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tröttnat)

Lågt folat och högt homocystein - orsak till missfall?

Hej! 

Jag har sedan maj haft ett tidigt missfall samt ett ma. Mina värden visar ett homocysteinvärde på 28 och folsyrevärde på 7. Finns det någon kunnig som vet om detta är värt att utreda vidare och om det kan vara anledning till missfallen? 

• Svar på tråden Lågt folat och högt homocystein - orsak till missfall?
  • Anonym (Tröttnat)
    Anonym (Behandla) skrev 2024-09-07 12:10:13 följande:

Du har funktionell folatbrist och det är inte bra under graviditet, men har ingen om det är bakomliggande orsak till missfall. Har du fått b-vitaminet utskrivet? (Fick själv trioBe utskrivet vid liknande värden)

Hej! 

Nej, inga tillskott eller mediciner utskrivna. Min läkare verkar inte så lyhörd.. Jag tycker själv att dessa värden sticker ut i relation till våra försök att skaffa barn. 😊 Kanske borde be om att få vitaminer utskrivna 😊. 
  • Anonym (Tröttnat)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 12:51:24 följande:

Äter du inte redan folsyratillskott? Det rekommenderas ju alla att göra, helst innan graviditet skall man börja. Folsyratillskott minskar risken för ryggmärgsbråck och därmed förstås också för missfall. 

Har man slutat rekommendera gravida att äta folsyratillskott? Om du har högt homocystein kan det också bero på för lågt B12.

Hej! 

Jo, ätit över ett år 😊 Vi började försöka för dryga året sedan. Jag tycker det därför är underligt att mina värden är "dåliga". Tänkte mest om det finns bättre mediciner eller tillskott från vården. 
  • Anonym (Tröttnat)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 12:58:43 följande:
    Lägg till B12, allra helst ett B-vitamin totaltillskott med alla B vitaminerna, finns på apoteket. 
    Har du några problem med magen? Problem med magen och tarmar kan försämra upptaget av vitaminer?
    Hej! 

Ätit Natalben gravid under iallafall halvåret ungefär, vilken innehåller bland annat b-vitaminer. 😊 Jag kanske behöver något effektivare 🤔. Inga problem med magen vad jag vet om i nuläget. Upplever dock stressmage emellanåt. Denna veckan har jag lagt till tmg kosttillskott som kan bidra till att sänka homocystein utöver folsyra, Natalben och omega3. 
  • Anonym (Tröttnat)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 14:22:31 följande:
    Stressmage låter ju som ett magproblem?  Äter du någon medicin för det? Omeprazol tex? Omeprazol kan ge B12 brist.
    Nej, inte ätit något mot det på en evighet 😊. 
  • Anonym (Tröttnat)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-09-07 15:29:24 följande:

Jag kollade mina värden på mitt senaste prov på Werlabs. Jag hade Homocystein på 10 och folsyra på 50. Men då tar jag också en Berocca brustablett varje dag. 
    Du skulle kunna göra ett privat blodprov på Werlabs. En läkare går igenom alla resultaten och skriver en personlig rekommendation om lämpliga åtgärder, vid behov. Väldigt bra. 

Tack för tipset! 😊 Jag ska kolla upp detta. 
  • Anonym (Tröttnat)

Är det någon mer som har lust att dela med sig av vad ni fått för folatvärde? Intressant att se någon form av snitt. 😊 Gärna homocystein också om ni tagit det. 

• Anonym (Tröttnat)
    Anonym (B12) skrev 2024-09-09 00:40:30 följande:

Ditt Homocystein borde inte vara sådär högt med ett folat på 7. Ja 7 är inte super bra, men kommer ej att resultera i ett sådär högt Hcy resultat. Utan det rör sig troligtvis också om B12, och möjligen även B6. 

Fertilitetsproblem och missfall är väldigt vanligt förekommande när en B12 brist är involverad.

Äter du en kost innehållande kött och mejeriprodukter redan, är det helt omöjligt att utveckla en B12 brist - såvida inte ett malabsorptions problem /annan störning föreligger. Dvs, du MÅSTE i så fall ha B12 injektioner. Med tanke på att du nämner stressmage, kan det eventuellt vara så att du har någon typ av inflammation i tarmsystemet. B12 brist uppstår ofta då, och det kan även vara svårt för kroppen att tillgodose sig vissa andra vitaminer och mineraler när man har den problematiken.

Att din läkare inte reagerar mer på ett Hcy på 28 är ren skandal, och ärligt talat farligt. Högt Hcy är sammanlänkat till bland annat ökad risk för att drabbas av stroke. 

Klockan är mycket just nu, och jag skrev precis klart ett annat inlägg till en annan person där jag hänvisade till att söka rådgivning och hjälp i en Facebook grupp. Vitamin B12 Wake Up. Vi har flera moderatorer och även en admin som är expert på specifikt barn och graviditet. Detta kostar ingenting. Är helt gratis. 

Vill du bakgrundskolla vår organisation, så googla på The B12 Society. VB12WU är alltså organisationens självaste rådgivning-support gruppen online. Allt är 100% baserat på forskning, vetenskap, klinisk praxis och BNF-NICE riktlinjerna. Vi vet vad vi pratar om, och kan ta en titt på dina senaste blodprover för bedömning och rådgiva kring vad du skall ta upp med din läkare- alternativt, informera kring vad du kan göra för att självbehandla om läkaren ej är villig att lyssna. 

Gruppen är engelskspråkig, men det är inga problem att tolka svenska blodprover. Är din engelska usel, så kommer man be mig hjälpa till. 

Jag kan ej hjälpa dig med rådgivning specifikt här på forumet. Jag tar inte heller rådgivning via privata meddelanden, varken här eller på Facebook. Det hinns tyvärr inte med, att sprida ut min tid på flera olika håll. Hoppas du förstår. 

Jag tycker dock verkligen inte att detta är något du skall ignorera, utan ditt Hcy ligger inte bra. Det måste definitivt åtgärdas. 

Hej! 

Tack för ditt utförliga svar 😊 Jag ska kika på detta. 
Svar på tråden Lågt folat och högt homocystein - orsak till missfall?