• Anonym (Ny)

Atopiska eksem? Tvättmedel

Jag har inte haft eksem tidigare i livet men märkt att jag börjat få senaste tiden.

Börjar fundera på om det är det är en överkänslighet mot tvättmedel?
    Ett problem här är att där jag bor är tvättmaskinerna självdoserande, dvs. tvättmedlet doseras automatiskt från en dosa på väggen!

Jag kan ju alltså rent teoretiskt vara överkänslig mot det tvättmedlet men kan inte göra något åt det? Vad ska jag göra? 

Går ju inte att "välja bort" tvättmedlet och tvätta med eget...
    Kanske får jag välja extra sköljning men är inte säker på om det hjälper.

• Svar på tråden Atopiska eksem? Tvättmedel
  • Anonym (Man)

Skaffa tvättmaskin i lägenheten?

• Anonym (Hoa)

Kör en maskin utan tvättmedel som sköljning, om det är möjligt. 
    Kanske köra en tom maskin utan tvättmedel innan du tvättar för att få ren maskinen. Det kan ju hända att dina grannar häller i tvättmedel med parfym för att få god lukt. I så fall blir det massa tvättmedelsrester kvar. 

• Anonym (Ny)
    Anonym (Hoa) skrev 2024-09-03 20:55:30 följande:

Kör en maskin utan tvättmedel som sköljning, om det är möjligt. 
    Kanske köra en tom maskin utan tvättmedel innan du tvättar för att få ren maskinen. Det kan ju hända att dina grannar häller i tvättmedel med parfym för att få god lukt. I så fall blir det massa tvättmedelsrester kvar. 

Alltså tvättmedlet kommer automatiskt när man väljer ett tvättprogram som jag förstår det.
    Spelar alltså ingen roll om man tvättar en tom innan, det kommer tvättmedel ändå.
    Man använder alltså inget eget tvättmedel alls, utan tvättmedlet är samma för alla, och det doseras automatiskt från en dosa på väggen ner i tvättmaskinen....
  • Anonym (Ny)
    Anonym (Man) skrev 2024-09-03 20:49:01 följande:

Skaffa tvättmaskin i lägenheten?

Jag har inte råd.
  • Anonym (Hoa)
    Anonym (Ny) skrev 2024-09-04 07:43:24 följande:
    Alltså tvättmedlet kommer automatiskt när man väljer ett tvättprogram som jag förstår det.
    Spelar alltså ingen roll om man tvättar en tom innan, det kommer tvättmedel ändå.
    Man använder alltså inget eget tvättmedel alls, utan tvättmedlet är samma för alla, och det doseras automatiskt från en dosa på väggen ner i tvättmaskinen....
    Ajdå. Det går kanske att köra bara sköljning? 
  • Anonym (Ny)
    Anonym (Hoa) skrev 2024-09-04 07:46:20 följande:
    Ajdå. Det går kanske att köra bara sköljning? 
    Möjligt... Ska kolla det nästa gång..
Svar på tråden Atopiska eksem? Tvättmedel