Dryga "grannar"
Jag vet inte hur jag ska göra.Bor i en form av marklägenhet som är "ihopkopplad" med 5 andra lägenheter. Bor här med mina 3 barn som jag har varannan vecka. Flyttade hit i maj månad.
I källaren under min lägenhet har ortens hemtjänst sina lokaler. Min exmake jobbar inom hemtjänsten här. Hans kollegor vet att jag bor här.
Det jag tycker är tråkigt och störigt är att de varenda gång de går förbi mitt stirrar in i mitt hem. Någon vecka efter att jag flyttat in i lägenheten, det var röd dag och jag var hemma och plockade i lägenheten tillsammans med min ena son, går sonika en utav personalen och ställer sig vid altandörren och tittar rakt in i min lägenhet. Nyfiken i en strut.
Har slutat nu med att jag satt upp och dragit för mina gardiner för mitt privatlivs skull.
När mina barn har varit och lekt utanför och jag har varit inne och plockat med något har de ringt till mitt ex för att säga något som mina barn inte ska göra (ex cykla med sparkcykel). Ska tilläggas att jag har koll på mina barn. De vågar själv enligt deras egna utsago gå och prata med mig för de "vågar inte knacka på för att de vet inte om jag är hemma samt inte vill tränga sig på" vilket de visst vet. Dålig ursäkt för slapphet och dåligt beteende.
Var eller varannan gång man är ute och gör någonting ska de kommentera (även om det inte är negativt). Likaså mina katter om de är ute eller inte o.s.v.
Senast idag söndag kl 07.15(!!!) ringer de på dörren för att mitt ex inte kommit till jobbet än. De hade försökt att få tag på honom på olika sätt men inte lyckats och ville att jag skulle ringa/försöka få tag på honom. Känner att vad ska jag göra liksom. Han svarar ju inte mer för att jag ringer och håller på samt stt jag kan inte ansvara för hans liv. Visade sig sen att han hade försovit sig. När exet sen ringer mig blir han sur för att jag säger ifrån och säger att jag inte vill ha med dem att göra. Att det börjat gå överstyr. Finns liksom en anledning dessutom till varför jag separerade från honom, för att jag vill ha så lite så möjlighet med honom att göra utöver barnen.
Hur hade ni reagerat? Hur ska man agera?
Tack på förhand!