Inlägg från: Anonym (problem) |Visa alla inlägg
  • Anonym (problem)

Dotterns lärare vill prata

Anonym (??) skrev 2024-08-15 10:13:14 följande:
    Dotterns lärare vill prata

Igår ringde min 14 åriga dotters lärare mig och frågade om min dotter kunde komma till skolan på fredag för att prata. Var betyder detta? Kan knappast tro att alla elever kommer in och pratar med läraren innan. Kan det vara så att det finns problem jag inte vet om??

Vad det betyder kan ju ingen veta utom de som är iblandade. Men ja, något problem lär det ju ändå handla om. Har ni inte fått några signaler tidigare om att något ev inte fungerar? 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 14:48:29 följande:

Det är vanligt att skolorna gör detta. Det gör även skolan där jag jobbar. Hos oss är det i alla fall så att mentorn pratar med alla elever där man känner att de kan ha något problem, att de kan känna obehag för skolan, kanske har vårterminen varit sämre än vanligt, barnet kan ha lite kämpigt i skolan eller haft lite jobbigt med kompisar. Och då vill man säkerställa att den eleven får en bra start och känner sig trygg. 

Det är ganska många som lärarna brukar prata med. Ett antal i varje klass. Det kan förstås variera. Så, det måste inte vara så allvarligt. 

Allt detta låter rimligt. Men det konstiga är om detta är de första signalerna som föräldrarna får om att något är problematiskt med barnets skolgång. 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-15 15:24:14 följande:
    Det här är igen en attityd som är förödande. Det saboterar. Det handlar inte om makt och ingen vill anklaga den flickan för något. Utan - jag utgår ifrån att de gör som min skola göra - de vill prata med flickan för att säkerställa att hon känner sig trygg inför skolstarten, att hon inte är orolig över något i skolan eller rädd för någon där.
    Fast det hade ju varit enkelt, och rimligt då, att läraren nämnde det vid samtalet. Inte bara kallade till ett samtal utan nån som helst indikation om vad det gäller. Föräldern som svarade kanske blev ställd och inte kom på att fråga, men läraren är ju den som initierar mötet och bör ju kunna berätta vad mötet gäller.  Är ju enkelt då att kort redogöra för orsaken till mötet, kan också underlätta för att förbereda sig och kunna fundera igenom det som ska tas upp.  Både för eleven och föräldrarna.
  • Anonym (problem)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:33:35 följande:
    Beror väl helt på vilket sorts möte. På arbetet visst. Men en 14 åring behöver ej förbereda sig inför ett möte med sin lärare. Barn har inget ansvar på det planet. 
    Men även ett barn har rätt att få veta vad mötet gäller och få chansen att förbereda sig. 
  • Anonym (problem)
    Anonym (C) skrev 2024-08-15 15:35:21 följande:
    Tror ni som är här på familjeliv är mest oroade över detta möte. 14 åringen kanske ej ens vet om det ännu.. 
    Nä, hon ska såklart bli överraskad med det beskedet imorgon på väg till själva mötet. 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 10:12:46 följande:
    OM det är något allvarligt. Men som sagt, lärarna pratar med ganska många. Jag är inte insatt i alla detaljer, för att jag inte har varit mentor och inte har jobbat så länge på en vanlig skola igen. Så, jag utgår ifrån att det inte är något stort, och det är säkert inte heller något som inte föräldrarna har hört tidigare. 

Jag menar - den här föräldern kanske tror att det har hänt något stort, men det handlar bara om att förebygga där man ser minsta risken. Och i så fall är det säkert något som föräldrarna också är medvetna om ELLER något som är så rent förebyggande och skolrelaterat att föräldrarna inte behöver oroas med hur en negativ utvecklings skulle kunna bli, när det inte ens blir så. 
    Det är ändå oerhört konstigt att komma med detta nu inför skolstart, om det är något som skolan sett redan under våren. Men jag känner igen det ifrån hur skolan ofta är ute i sista stund och kommer på alltför sen om nåt inte fungerar. 

Om läraren kontaktar en förälder om ett möte med en elev så är väl det minsta man kan begära att de också talar om vad mötet ska handla om. Det handlar ju bara om allmänmänsklig respekt.

Och om skolan ser en oro för ett barn så bör föräldrarna informeras om det oavsett hur lite skolan tror att det betyder. Och om det nu skulle vara så litet att det inte ens behöver nämnas, varför ens boka möte? Och om det nu bokas ett möte, varför inte informera om vad det gäller? 

Ibland verkar lärare ha glömt hur man fungerar i den vanliga världen. 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-16 12:18:51 följande:
    Det är säkert någon ny forskning som säger att det är en bra idé att göra så. Det brukar vara så.

Sent? Nej, tidigt snarare. Det handlar säkert inte om vad som hänt under våren, men det är klart att det är då man har sett barnet senast. Om man vet att barnet har haft en tuff vårtermin, så vill man förebygga så att höstterminen blir bättre. 

Det räcker helt och hållet att läraren säger att det är för att säkerställa en bra start. Mer skulle jag inte säga, och mer skulle jag inte förvänta mig som förälder.  Allt annat förstör ju syftet. 
    Alltså, vet du vad du skriver? Att det inte handlar om det som hänt under våren, men att det kan vara att vårterminen varit tuff? Är inte det då något som varit under våren? Och som borde kommit till föräldrarnas kännedom redan i våras i så fall?

Och sen det där med att läraren gör så pga ny forskning. Det var nog kanske den dummaste undanflykt jag någonsin hört. Dels så borde väl även lärare kunna tänka själva och inte bara falla för nya direktiv som känns helt fel och malplacerade. Och dels, varför i hela friden skulle nån forskning komma fram till att det är bra att kalla till möten utan att meddela vad mötet gäller? 

Dina inlägg stärker verkligen min syn på att lärare lever i nåt slags alternativ värld som inte är ett dugg förankrad i verkligheten som resten av oss lever i. 
  • Anonym (problem)
    Anonym (Herregud) skrev 2024-08-16 14:13:57 följande:

Härskartekniker...... hade TS bara frågat så hade läraren säkert berättat vad det handlar om, jag tror inte att det är något utstuderat sätt att visa makt på

I bästa fall är det bara obetänksamhet. Men även det är lite allvarligt när det kommer från någon som ska vara professionell, som en lärare. Då bör det kunna ställas lite högre krav på kommunikation och bemötande. 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-19 12:22:00 följande:
    Ja, jag tycker det beror på. Är det bråk med andra ungdomar, så tycker jag inte att föräldrarna behöver veta. Frånvaro däremot borde de informeras om (när det hände, inte så sent som nu). Men numera har ju de flesta skolor någon plattform där föräldrarna kan logga in och se . I så fall har den här läraren inte gjort något fel. 
    Hur menar du nu - att en förälder inte behöver veta om ifall deras minderåriga barn är i bråk med andra på skolan? Är du verkligen lärare? För jag blir verkligen oroad av att läsa hur du resonerar kring lärarrollen och ansvarsfördelning i den här tråden. Jag skulle inte vilja att mina barn hade lärare som resonerar och agerar som du beskriver. 

Om skolan kallar till ett extrainsatt möte utanför skoltid, genom föräldern, så är det mer än rimligt att både föräldern och barnet blir informerade om vad mötet gäller. Att du håller på och skickar in den ena dumma undanflykten efter den andra som försvar till att läraren undlåter att ge den informationen är helt sanslöst. 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-20 15:44:51 följande:
    Vad påstår du nu om mig, som inte stämmer överhuvudtaget???  Jag är framför allt mamma till tre vuxna barn, och jag tänkte mest på förälderrollen här. Som lärare vill jag helst inte veta barns hemligheter och hamna i ett sånt läge. 

Och jag är sååå glad att jag inte är mentor och får hysteriska föräldrar på mig för ingenting. Har jag SAGT att man inte ska säga något till föräldern? Jag har sagt, att man generellt visst ska göra det. Om dock barnet har anförtrott en något och inte vill att föräldrarna ska veta - det är en väldigt knepig situation, om det är något allvarligt. 

En lärarkollega till min ex-man fick höra av en 13-årig tjej att hon var gravid och berättade INTE det för hennes föräldrar. Vansinnigt! Fullständigt galet! I regel bör/måste man säga det till föräldrarna.

Men lite tjafs mellan klasskamrater? Beror på.  Om det är utredd och inte längre ett problem och ungdomen vill inte att man ska berätta det för föräldrarna, så bör man faktiskt inte göra det. Och det är inte så att speciellt jag resonerar så, utan så gör lärare generellt. 
    Jag läser bara det du skriver i dina inlägg. Och det är ytterst märkliga saker du tar till för att förklara och försvara att en lärare kallar till ett möte utan att tala om för varken förälder eller barn vad mötet ska gälla.

Du påstår att det skulle bero på nån ny forskning? Eller att det skulle minska förtroendet för läraren, och nu senast här att det kan vara något hemligt som föräldern inte ska få veta. Och sen när du får mothugg så drar du till med att föräldrar är hysteriska. Jag tycker att det är rätt allvarlig om du arbetar som lärare och tänker och agerar så mot elever och föräldrar. 

Jag är också väldigt glad att höra att du inte är mentor, för utifrån det du skriver här så känns du helt enkelt inte lämplig för såna arbetsuppgifter. 

Om nu barnet anförtrott läraren något som barnet inte vill att föräldern ska veta. Varför skulle då läraren ringa föräldern och be om ett extra insatt möte? Tänker du aldrig två varv innan du skriver?

Eller om det nu är ett så obetydligt tjafs mellan klasskamrater? Är det verkligen rimligt då att en lärare kallar till ett extrainsatt möte utanför skoltiden för det? Tänk efter lite innan du skriver. 
  • Anonym (problem)
    AndreaBD skrev 2024-08-20 15:55:15 följande:
    Vem har sagt att läraren skulle veta mer än föräldern? Vad är det för galna idéer som ni drar upp här? Det är EN LITEN detalj, ett tjafs i skolan med någon kamrat, som läraren kanske vet om - för att det har hänt i skolan. 

Jag tänker här som sagt mer som förälder själv. Hur mycket upplever barn utan att vi är med? Hur många saker löser de själva? Hur många idéer, problemlösningar och stöd får dem av andra vuxna? Eller t.o.m. av jämnåriga kompisar? I alla fall allt mer ju äldre de blir. 

Ingen, och framför allt inte jag, har väl sagt att man skulle undanhålla information om mobbning. Men det handlade ju inte om mobbning här utan det verkade handla om något betydligt mindre allvarligt. Annars hade man hanterat det HELT annorlunda. Det finns PLANER för hur man hanterar sånt,  och då hade föräldrarna informerats genast. Det är SÅ jag vet att det just inte är mobbning.
    Varför skulle läraren ens kalla till ett möte om det var så obetydligt?

Grunden i hela den här tråden är att om man kallar till ett möte, så informerar man också om vad mötet ska avhandla. Det gäller även lärare.
Svar på tråden Dotterns lärare vill prata