Anonym (F) skrev 2024-08-15 23:46:12 följande:
Självklart får mitt ex fortsätta ha nyckel hem till mig, vi litar på varandra.
Mycket okontrollerad svartsjuka/kontrollbehov i tråden tydligen.
Det var inte så att jag inte litade på pappan, men det innebär inte att jag vill att han ska ha tillgång till mitt hem. Lika lite som jag vill ha tillgång till hans.
Någon gång när han varit bortrest har jag dock haft nyckel, för att kunna sköta kattlådan och ev vattna blommor.
Att som ny partner inte vilja att partners ex har tillgång till partnerns hem handlar inte om svartsjuka. Det är känslan, det känns fel.
Och detta är hur jag känner och inte en allmän sanning. Dock är det viktigt att som som nytt par kommer överens om hur det ska förhålla sig med nycklar till hemmet.
I ärlighetens namn skulle jag inte vilja att ungarna fick komma och gå som de vill heller när jag är där. Hur ska man kunna vara spontan med exempelvis sex då? Eller skulle vi tvunget vara i mitt hem när partnerns barn ha mammavecka för att slippa att på ertappade i en icke lämplig situation?
Tills sist, hur tänker du angående "okontrollerat kontrollbehov"? Svartsjukebiten förstår jag hur du tänker även om det inte är aktuellt för mig.
Men, jag hade oavsett inte inlett någon relation med någon som inte antingen är barnlös eller har utflugna barn.