Inlägg från: Anonym (Normalt?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Normalt?)

Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?

Ja, som frågan lyder, är det normalt att ex har nycklar hem till varandra? 

Min kille har tre barn med sitt ex, dessa är så stora ( två tonåringar och en över 10) att alla tre har varsin nyckel hem till honom och även även till mamman. Nu i helgen hörde jag hans ena dotter säga att "mamma har ju nyckel hem till dig för det är logiskt och du ska få en nyckel av henne". För mig är detta inte logiskt alls, speciellt inte eftersom hans barn är stora och har egna nycklar. Varför ger man sitt ex nyckel om barnen har nycklar och det dessutom finns flera uppsättningar på varje håll? Finns det någon anledning alls? Jag hade inte velat att mitt ex skulle ha en nyckel hem till mig, vi har också barn men mina barn har egna nycklar, vilket räcker!

• Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?
  • Anonym (Normalt?)
    Jemp skrev 2024-08-14 08:26:49 följande:

Antar att det är lika normalt att ha det som att inte ha det?
    Om nu barnen har varsin nyckel blir det väl lite onödigt, men det kanske är en kvarleva sen barnen var yngre? För många, beroende på relation osv, är exet kanske också närmast till hands för husvaktande etc.

Han skulle aldrig be henne om att vakta huset då de inte är direkt vänner. De har alltså ingen särskilt bra relation. Hade han kunnat hade han inte haft någon kontakt alls med henne men det går ju inte pga barnen.
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 08:33:46 följande:

Som säkerhet, om det yngre barnet tappar sin nyckel t ex, och inte de andra kan hjälpa till. 

Ser inga problem med det, så länge det inte missbrukas. 

Men barnen har ju sin pappa? Han har nyckel? Då behöver väl inte mamman ha en? Han arbetar närmare än vad exet gör.
  • Anonym (Normalt?)
    Cereal Killer skrev 2024-08-14 08:47:33 följande:

Det är inget konstigt med det. Sedan kan jag tycka att det verkar onödigt när barnen är så pass stora och har så många nycklar. Men onödigt är inte detsamma som onormalt. 

Hur länge ska exen ha nycklar då? Tills minsta barnet flyttar hemifrån? 
  • Anonym (Normalt?)
    OlleSQ skrev 2024-08-14 09:08:32 följande:

Låter som de är vuxna och kan bete sig som vuxna mot varandra och med tanke på 3 gemensamma barn så är det väl inget direkt konstigt även om barnen börjar bli stora. Alla som är ex är inte förbannade på varandra utan många kan umgås som normala vuxna och utan att det finns känslor.

Nja, både och. De är vuxna men de har ingen kontakt alls förutom när det gäller barnen. Han är förbannad på henne men har valt att inte lägga så mycket fokus på henne, hade gärna sluppit ha med henne att göra egentligen.
  • Anonym (Normalt?)
    Anonym (Mia) skrev 2024-08-14 08:33:46 följande:

Som säkerhet, om det yngre barnet tappar sin nyckel t ex, och inte de andra kan hjälpa till. 

Ser inga problem med det, så länge det inte missbrukas. 

Fast mamman jobbar i annan kommun, pappan i samma så han är den som är närmast till hands. 
  • Anonym (Normalt?)
    Räkan77 skrev 2024-08-14 09:33:57 följande:

Man litar väl helt enkelt på att den andra inte ska använda nyckeln och klampa in. Rent krasst så spelar det väl ingen större roll om det bara är barnen som har nyckel eller den andra vuxna. Den andra föräldern ksn ju alltid låna barnets nyckel.

Han litar inte på exet men hon skulle nog aldrig bara gå in i hans hus.
  • Anonym (Normalt?)
    Lynx123 skrev 2024-08-14 09:36:22 följande:

Säkerhetsgrej. Om du hade barn i ett hus eller en lägenhet, oavsett vems bostad det var, så skulle väl du också vilja ha tillgång dit?

Hans barn har tre nycklar, det borde räcka! Jag har inte nyckel till mitt ex, mina barn har, det räcker!
  • Anonym (Normalt?)
    LaFontaine skrev 2024-08-14 10:51:41 följande:
    Så länge som man känner att det behövs. Jag har extranycklar utdelade till höger och vänster. Mitt ex hade extranyckel i flera år, men bor nu så långt ifrån oss att det är meningslöst.

Varför är detta ett problem för dig?
    Det är inget problem, jag bara undrade utifrån mina egna tankar.
  • Anonym (Normalt?)
    Tukt skrev 2024-08-14 11:13:03 följande:

Vad spelar det för roll om något är "normalt"? Det viktiga är hur en själv känner.
    I det här fallet gäller det ju inte ens sin/din egna lägenhet, varför det heller har speciellt mycket med dig att göra.
    Men att sprida nycklar och ha reserver har såklart vissa fördelar. Känner man obehag för det kan man ersätta dörrlåset med ett digitalt sådant, så har man mer koll på vem som kommer och går.

Jag bara undrar. Jag är i stort sett helt ensam med mina barn så har inget att förhålla mig till. Jag har inte pratat med min kille om det, ville veta vad ni tycker och tänker. Nu tror jag inte det blir något problem då de typ inte har någon kontakt förutom när det gäller hämtning/lämning och om det är något annat speciellt.
Svar på tråden Normalt att ens ex har nyckel hem till sig?