Anonym (N) skrev 2024-08-14 16:15:28 följande:
Ja, när man minst anar det ja, jag var inte ute och sökte när jag hittade denna kille. Han var bara där och jag blev kåt av hela hans utseende.
För mig gör inte personligheten mig kåt. Tyvärr.
Jag kanske funkar annorlunda än andra kvinnor, men för mig är utseende allt för att bli kåt.
För mig finns det inget som kan kompensera ett utseende jag inte är attraherad av.
Och jag skulle aldrig acceptera någon som sa till mig att han blir kåt på min personlighet. Blir han inte kåt på mitt utseende kan han sticka.
Alla är vi olika.
Jag hänvisade till att det finns forskning som visar att för kvinnor generellt funkar det så att personligheten och karaktären spelar en stor roll i hur attraktiv de finner mannen.
Medan för män är det enbart det yttre som påverkar den fysiska attraktionen, men förstås annat som spelar in i vad de tycker om personen som helhet.
Men det finns alltid undantag.
Jag har själv upplevt hur någon jag inte alls tänkte på som attraktiv blev den man jag varit allra mest attraherad av någonsin, efter att jag lärt känna honom och tyckte han var toppen på alla sätt och vis. Fortfarande en av de män som jag lärt känna som jag har högst tankar om (smart, empatisk, humoristisk, modig, hjärtat på rätt ställe, hög moral osv osv).
Men det är intressant forskning!!
Rekommenderar TS att lyssna på intervjuer med David Buss, tex när han var på Huberman podcast,
Eller hans bok "Evolution of desire" och "why women have sex".,
Eller podcasten Beat your genes, episode 35 och 230.
En podcast som handlar om evolutionsbiologi.