Dimisi skrev 2024-08-05 22:47:55 följande:
Du verkar tycka att ondska inte existerar bland djur. När katter leker med sitt byte, så att det plågas långsamt till döds, är det bara kattens instinkt att träna sina reflexer? Och bytesdjuret upplever inte heller att det utsätts för ondska, för det har inte förmågan att tänka i sådana begrepp?
Att minimera lidande när man ska döda en individ, t ex för att man ska äta den, eller för att den upplevs som ett hot mot ens egen säkerhet eller välstånd, läs krig, är väl en typ av kulturell fernissa, som människor ibland håller fast vid och ibland struntar i när omvärlden blundar. Dvs ibland beter sig människor som djur, men ofta försöker de kontrollera sina drifter och utöva dem på ett annat sätt än djuren. Ett humant sätt som de tycker är finare än det djuriska tillvägagångssättet.
Är det alltså människans förmåga att reflektera kring etik, som gör att du värderar människor lägre än djur?
Att filosofera är lätt. Att hålla sig till sina värderingar i varje enskild handling är skitsvårt, men ganska kul att försöka. Men oavsett hur högt jag strävar i mina värderingar, och säg att jag lyckas till 70%, så kommer jag alltid vara mindre älskvärd än en hund i dina ögon?
Och jag fattar att ditt hat inte riktar sig mot enskilda individer, så jag argumenterar inte för att du ska göra ett undantag för mig. Eller Lisa, eller Pelle. Ingen i kollektivet människa uppnår 100%. Därför är människan som art att betrakta som ond och hatvärd?
Intressant fråga, den om det är människans förmåga att reflektera kring etik som gör att jag inte känner detta "hat" mot djur. Har aldrig funderat ur den synvinkeln.
Nu när jag sitter och funderar, så ja, det kan vara en anledning. Just med tanke på att vi har den förmågan och ändå beter sig mänskligheten mångfallt värre än katten. Katten å sin sida har inte förmågan utan lever utefter sin natur. Nu vet ju ingen, men jag har svårt att föreställa mig att katten känner njutning och endast därför "leker" med bytet.
Vi ska väl inte glömma att katten är formad av människan genom sin avel, eller gör vilda, dvs av människan oformade djur, samma sak? Vet inte så mycket om naturliga vildkatter, men de stora vill ogärna slösa dyrbar energi på att leka utan dödar sitt byte så fort som möjligt.