Inlägg från: flemens |Visa alla inlägg
  • flemens

Jag är en sk "människohatare" fråga mig vadsomhelst.

Jag är nu efter drygt 60 levda år kommit fram till att jag är en "misantrop". Misantropi betyder kortfattat att man har en aversion mot människosläktet, arten människa. Att man inte tror att människan i sig har någonting gott att tillföra världen eller universum. Alltså rasen människa, inte individer speciellt. Jag "hatar" inte någon individ för vad han eller hon gör eller säger. Helt enkelt för att han eller hon är bara ett resultat av arten människa oavsett vad han eller hon gör eller föreställer sig.

Har du, som kanske tror på det sk "goda" några frågor så svarar jag gärna på dem. Jag frågar för att se om min föreställning bekräftas. Men kanske kan nån fråga få mig att se på människan i ett nytt ljus?. 

• Svar på tråden Jag är en sk "människohatare" fråga mig vadsomhelst.
  • flemens

Jag kan av någon anledning inte citera direkt så jag får klippa och klistra:

"Hatar du dig själv oxå?"

Vilken del av konceptet "misantropi" flyger över ditt huvud?

• flemens
    flemens skrev 2024-08-05 19:02:25 följande:

Jag kan av någon anledning inte citera direkt så jag får klippa och klistra:

"Hatar du dig själv oxå?"

Vilken del av konceptet "misantropi" flyger över ditt huvud?

Ah.. det var Braves reklamblockerare som blockade citerandet.
  • flemens
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-05 19:38:37 följande:
    Är du även antinatalist som ett resultat av din misantropi? Hur definierar du gott och ont? Vi börjar där, så får vi se!

Citerandet här på sajten är inte lite konstigt, jag kan bara skriva i själva citatet
    Men visst, världen skulle naturligtvis bli mycket bättre expontionellt om mänskligheten minskade. Det är liksom en naturlig följd av konceptet "misantropi" eller hur?
  • flemens
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-05 19:38:37 följande:
    Är du även antinatalist som ett resultat av din misantropi? Hur definierar du gott och ont? Vi börjar där, så får vi se!

"Gott och ont" är en föreställning som konstruerats av människan, inte minst genom religiösa fantasier. Jag säger nu inte att de religiösa fantasierna inte utvecklat människan något, religionen gjorde så att människan kunde leva i större grupper och förmodligen därför den hittades på, men det är en konstruerad föreställning oavsett.

Men om man ska gå utefter min personliga föreställning om "gott och ont" så handlar det om att "jag skadar inte dig och du skadar inte mig"? Duger det som svar?

(ursäkta det märkliga citerandet som ser konstigt och inkonsekvent ut, men det verkar som sajten har problem med webläsaren Brave, trots att jag stängt av reklamblockerarna.)

• flemens
    VasseB skrev 2024-08-05 19:34:16 följande:

Vad är din inställning till djur? Då även husdjur som i många fall enbart existerar för att människan vill ha lite sällskap?

Min inställning till djur är naturligtvis att djuren har ett högre värde i mina ögon då de bara är, till skillnad mot människan som föreställer sig att hon är ditten och datten.
  • flemens
    fultextad användarhandbok skrev 2024-08-05 21:18:42 följande:
    Tack för svar! Jag instämmer i att det är något som konstruerats av människan, och jag kan ana att du kanske resonerar som så: Ont finns då människor finns och har konstruerat detta, finns inte människor finns inte heller ondska. Dock är det inget som jag ska anta rakt av, då du kan ha helt andra bakomliggande funderingar och orsaker. Det här går att applicera på en mängd olika företeelser, men vi håller oss till det här. Etik och moral finns inom mänskligheten, där mänskligheten inte finns, finns det inte, vad vi vet. 

Hur tar sig din misantropi ut praktiken? Hur uppstod den, på grund av det lidande du har sett som mänskligheten orsakat?
    Min misantropi påverkar inte min relation till individer. Hur den uppstod vet jag inte. Den har genom åren sakta vuxit fram i takt med att jag noterat hur mänskligheten som sådan beter sig. Jag har noterat att ingen variant av människan är bättre än de andra, de är i sin mänsklighet kopior av varandra oavsett kulturell bakgrund. Den kulturella fernissan som man blir inympad med genom uppväxten är inget annat än yta att visa upp för omvärlden.
  • flemens
    Mia448 skrev 2024-08-05 21:29:48 följande:
    Men hur känner du för människor som är allmänt snälla och inte dömmer andra på något sätt. De är ju typ som djur. Jag själv är en sådan som bara försöker ta mig igenom livet och är inte i vägen för någon. 

Jag menar inget illa mot dig som person, men du som individ är obetydlig i mänskligheten som helhet enligt min syn. Du kan vara hur "djurlig" och fantastisk medmänniska som helst, det är massans agerande som är problemet, inte individen. Massan agerar inte som individer. Och jag tror att det aldrig går att få massan att enas om någonting, se bara på det sk "miljöarbetet" som exempel runtom i världen som är ljusår ifrån tillräckligt, Oreras det inte om att klimatförändringen är "bluff" på det som förr hette twitter så pladdras det om "rättvisa" i medierna istället för faktiskt att göra någonting som har reell betydelse för att bromsa utvecklingen. I detta fallet med klimatet har jag fått lära mig att något måste göras omedelbart och globalt synkront för att det ska ske någon förbättring. Då funkar det inte med massa pladder om "bluff" och "rättvisa".

Jag ska inte ens gå in på alla krig mellan "folken".

Exemplet klimat baserar jag på de senaste 40 årens diskussioner om det. 

• flemens
    Anonym (Bakgrund) skrev 2024-08-06 10:21:27 följande:

Hur har din barndom sett ut? Hade du en trygg uppväxt med föräldrar som älskade och såg sig?

Hur har livet tett sig i övrigt? Har du fått kämpa dig genom livet eller upplever du att du har haft det ganska lätt för dig?

Hur har du det med relationer? Hur upplever du dig bli behandlad av människor i din omgivning? 

Jag hade en alkoholist till far, men i övrigt var den trygg. Inget misshandel eller så, vi hade mat på bordet varje dag. Vi flyttade runt mycket är väl det mest negativa så här retrospektivt. Antar att jag därför har svårt med anknytning till folk. Efter att jag blev vuxen har jag haft det lätt, särskilt efter jag gjort mig fri från skulder. Har alltid haft ett arbete, och med åren alltmer välbetalt, dock bara för att jag måste ha en inkomst.

Jag blir behandlad så som jag tillåter folk att behandla mig. Det bör väl inte komma som någon överraskning, men alltför intesiva relationer finner jag bara tråkiga och jobbiga. Vet inte om det är tråkigt för att det är jobbigt eller tvärtom. Har ett par vänner som förstår och är därför inte påträngade. Har 4 syskon men det går långt mellan varven där vi träffas, särskilt efter att mamma dog för några år sen, hon var liksom kittet. Men inte ens släktträffarna var särskilt behagliga mer än några timmar. Jag ogillar som sagt inte människorna omkring mig

Så, visst, min levnadssituation spelar säkert in på min avoghet mot det mäskliga släktet. Men å andra sidan har jag ju haft mer tid att reflektera över den på ett sätt som man kanske inte har när man är upptagen med det sociala livet och baserar sin syn på mänskligheten utefter de relationer man har med andra i sin omgivning.

• flemens
    Dimisi skrev 2024-08-05 22:47:55 följande:

Du verkar tycka att ondska inte existerar bland djur. När katter leker med sitt byte, så att det plågas långsamt till döds, är det bara kattens instinkt att träna sina reflexer? Och bytesdjuret upplever inte heller att det utsätts för ondska, för det har inte förmågan att tänka i sådana begrepp?

Att minimera lidande när man ska döda en individ, t ex för att man ska äta den, eller för att den upplevs som ett hot mot ens egen säkerhet eller välstånd, läs krig, är väl en typ av kulturell fernissa, som människor ibland håller fast vid och ibland struntar i när omvärlden blundar. Dvs ibland beter sig människor som djur, men ofta försöker de kontrollera sina drifter och utöva dem på ett annat sätt än djuren. Ett humant sätt som de tycker är finare än det djuriska tillvägagångssättet.

Är det alltså människans förmåga att reflektera kring etik, som gör att du värderar människor lägre än djur?

Att filosofera är lätt. Att hålla sig till sina värderingar i varje enskild handling är skitsvårt, men ganska kul att försöka. Men oavsett hur högt jag strävar i mina värderingar, och säg att jag lyckas till 70%, så kommer jag alltid vara mindre älskvärd än en hund i dina ögon? 

Och jag fattar att ditt hat inte riktar sig mot enskilda individer, så jag argumenterar inte för att du ska göra ett undantag för mig. Eller Lisa, eller Pelle. Ingen i kollektivet människa uppnår 100%. Därför är människan som art att betrakta som ond och hatvärd?

Intressant fråga, den om det är människans förmåga att reflektera kring etik som gör att jag inte känner detta "hat" mot djur. Har aldrig funderat ur den synvinkeln.

Nu när jag sitter och funderar, så ja, det kan vara en anledning. Just med tanke på att vi har den förmågan och ändå beter sig mänskligheten mångfallt värre än katten. Katten å sin sida har inte förmågan utan lever utefter sin natur. Nu vet ju ingen, men jag har svårt att föreställa mig att katten känner njutning och endast därför "leker" med bytet.

Vi ska väl inte glömma att katten är formad av människan genom sin avel, eller gör vilda, dvs av människan oformade djur, samma sak? Vet inte så mycket om naturliga vildkatter, men de stora vill ogärna slösa dyrbar energi på att leka utan dödar sitt byte så fort som möjligt.

Svar på tråden Jag är en sk "människohatare" fråga mig vadsomhelst.