Inlägg från: Anonym (P) |Visa alla inlägg
  • Anonym (P)

Galonbyxor

Dottern vägrade galonisar efter höstterminen i ettan. Nu kör hon skalbyxor och en regnrock som går ner över rumpan.

• Anonym (P)

På vår lågstadieskola, sitter det varje dag uppe en skylt med vilka kläder som krävs för dagens rast. På sommaren står det till exempel keps och vattenflaska och en regnig dag står det regnbyxor. Då förväntas alla barn ha på sig någon typ av regnbyxa när de går ut. Min unge vägrar som sagt galon, men drar utan knot på sig skalbyxor då, eftersom alla andra har det på sig. På så vis kan också alla barn leka oavsett väder (vilket de också gör, eftersom alla andra gör det)

• Anonym (P)
    Anonym (Funderar) skrev 2024-09-11 18:46:40 följande:

Vem skulle ha bestämt att man inte kan ha galonbyxor på mellanstadiet? Vem sätter de normerna? Här är det inget konstigt alls och inte bara mina barn som har.

Saken är väl att äldre barn ofta har andra krav på rörelse och bekvämlighet. Galon främjar inte direkt rörelse och det blir varmt och fuktigt på en gång. Har man barn som är stilla går det säkert bra!
  • Anonym (P)
    Anonym (Regn) skrev 2024-09-13 01:00:32 följande:

Tycker också det låter väldigt märkligt att galonbyxor skulle helt otänkbart på mellanstadiet. Här är de ute precis lika mycket som på lågstadiet. Personligen tycker jag det är ett superbra alternativ som är lätt att göra rent och skyddar kläderna under. Som sagt den äldsta som är tonåring nu använder det till och med när vi är ute på landet.

Tonåring i galon? Varför utsätter man barnen för ett så vidrigt material som galon så länge? Det finns ypperliga alternativ till regnbyxor som andas och som medger rörelse på ett helt annat sätt än vad galon gör. 
  • Anonym (P)
    Anonym (Regn) skrev 2024-09-13 11:32:15 följande:
    Ursäkta hur menar du nu? Mina barn far inte illa på något sätt av att ha på sig galonkläder. Jag själv använder det också regelbundet och har aldrig upplevt obehag. I den här åldern springer de ju inte runt som de gjorde när de var mindre. Det är ju ett smidigt och praktiskt plagg vid båtturer eller picknick i skogen etc.
    För mig är det otänkbart att klä mig i galon. Inte ens femåringen väljer det frivilligt längre. Tyvärr förstår inte förskolan bättre, så han tvingas på det med jämna mellanrum.
Svar på tråden Galonbyxor