Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

69 år, måste jag vara en tant?

Anonym (Modernt???) skrev 2024-07-17 15:16:28 följande:
    Majoriteten av personerna i din ålder har inte transformerats till att se ut som eller ha hobbys som sina föräldrar. Så jag köper inte din beskrivning av att dina vänner plötsligt börjat gå på bingo medan du behåller din ungdoms intressen, ditt tjocka hår och bla bla bla. Typisk tråd där någon genom att hitta på ett problem få höra att de nog är lite bättre, snyggare, ungdomligare, äventyrligare osv än de flesta andra. 
    De flesta i ts ålder har inga föräldrar kvar i livet...
  • Anonym

Jag är 60 och orkar inte bry mig om min ålder. Gör som jag vill helt enkelt.
    Jag har två väninnor som är 70+ och de är verkligen inga tantiga tanter, även om jag på skoj kallar dem för mina tantkompisar. 
    Vi går på karaoke och sjunger mer än gärna, dansar och tjoar och har skitkul.

Dock gör vi inga försök att föryngra oss, det skulle bara se fånigt ut.

Numera känner jag inte att man måste klä sig eller vara på något speciellt sätt bara för att man fyllt x antal år heller för den delen.

Jag har både yngre och äldre vänner, och min man är ca tio år yngre än jag. 

• Anonym
    Valackare86 skrev 2024-07-17 16:20:26 följande:

Åldern tar ändock ut sin rätt vid 70. Ryggen kroknar och gången blir stel. Kanske säkrast med blus, kofta och längre klänningar. Helst ska man ju inte sticka ut i landet lagom. 

Haha, du har inte sett mina två tantkompisar du inte!
    Båda är 73 och pigga som bara den. 

Visst syns det att de är lite äldre, men några krokiga ryggar och stela kroppar har det då inte.

Fast, är du född 86 så är din fördom förlåten. 
  • Anonym
    Anonym (591) skrev 2024-07-17 18:01:04 följande:

Fast att du inte är gråhårig tror jag inte ett smack på, möjligtvis för att du färgar håret då.

Den dagen mitt hår blir vitt så kommer jag vara superglad, är skitsnyggt ju!

Jag är 60 och har blivit vit i luggen, i övrigt har jag kvar min hårfärg som jag alltid haft.
    Min mamma blev gråhårig först efter 80 års ålder. Inte ens när hon gick bort 93 år gammal var hon helgrå.
  • Anonym
    Cathariiina skrev 2024-07-17 20:37:28 följande:

Fast så är det väl inte, att det finns speciella "tantkläder" som varje generation måste byta om till vid en viss ålder? Jag menar, de som var födda på 1920-talet och unga på 1940-talet, bytte väl inte om till hellånga, höghalsade, svarta sammets- eller sidenklänningar på 1960-talet - för att deras mormödrar bar sådana i samma ålder?

Och 50-60-talister som sett sina föräldrar i hatt när de var barn, började inte plötsligt bära hatt själva när de fyllde 50.

Utan det brukar ju vara så att man ser det man själv bar som ung vuxen som det normala (utom vissa extrema modeflugor), och fortsätter bära det hela livet. Finns ju massor av både män och kvinnor i din ålder som har gått i jeans hela livet! 

Sedan är det en annan sak, att man kanske måste anpassa sin klädsel lite efter åldrandet, av estetiska och praktiska skäl. Man kanske inte vill visa en väldigt rynkig hals t.ex., utan väljer att bära en scarf, och av samma anledning bär man inte längre urringat. Celluliter och valkar är inte heller sådär jättefint, så tajta leggings som mejslar fram sådant kanske inte är den bästa idén. En mjukt böljande kjol eller klänning döljer sådana skavanker helt och hållet, men lite lösare byxor i tjockt tyg funkar också förstås.

Likaså slutar många med högklackat någonstans runt 50, och börjar bära fotriktiga skor för att slippa risken att vricka sig, och kunna gå längre innan fötterna börjar värka.

Jag är född första halvan av 60-talet och har aldrig sett mina föräldrar med hatt. Med ett undantag, min pappa på en begravning. Pappa var född i slutet av 10-talet.
    När jag tänker efter såg jag inte en enda av mina kompisars föräldrar med hatt heller.

Dock tycker jag att pillerhattar kan vara jättesnygga, även om jag troligtvis aldrig kommer att äga någon själv. Jag kör med solhatt jag, iaf på sommaren.
  • Anonym
    Anonym skrev 2024-07-18 05:33:44 följande:
    Jag är född första halvan av 60-talet och har aldrig sett mina föräldrar med hatt. Med ett undantag, min pappa på en begravning. Pappa var född i slutet av 10-talet.
    När jag tänker efter såg jag inte en enda av mina kompisars föräldrar med hatt heller.

Dock tycker jag att pillerhattar kan vara jättesnygga, även om jag troligtvis aldrig kommer att äga någon själv. Jag kör med solhatt jag, iaf på sommaren.
    Tillägg.

Det där med skorna skulle jag säga att det gäller hela livet. Finskor på fest, bekvämare skor på promenad.
    Själv har jag dock aldrig använt höga klackar då jag ser ut som en giraff med såna. (Är lång ändå.)

Att sluta med högklackat för att man fyller 50 känns mycket overkligt. Visst när man närmar sig 80 kanske, men femtio???
  • Anonym
    Anonym (591) skrev 2024-07-18 00:44:05 följande:
    Det är ingen kritik att inte tro på att någon man aldrig träffat hävdar att de har något superovanligt, nästintill ickeexisterande.
    Hade någon på 70 berättat att hon fortfarande har mens hade jag inte heller trott på det just för att det inte är möjligt.
    Ledsen att du tar det så ovanligt hårt också. Förstår du inte hur extremt megaovanligt det är att vid 69 endast ha en tunn grå slinga i luggen? Aldrig träffat någon med ofärgat hår som inte har lite grått vid 60 ens. Jag trodde att du kanske färgade håret och inte hade koll på att du faktiskt fått gråa strån?
    Dessutom, varför lägger du en sån väldigt dålig värdering i att ha grått hår? Annars hade du inte reagerat så hårt.
    Du har väl läst att jag själv längtar tills jag blir vithårig, det är supersnyggt, så jag delar inte din negativitet jämtemot grått hår. Tycker det är ascoolt med de på 40-50 som visar grå slingor i håret, verkar bli vanligare och vanligare bland trendmedvetna i den åldern iaf. i Sthlm där jag bor. 
    Jag upprepar det sjag skrev i #24.

"Jag är 60 och har blivit vit i luggen, i övrigt har jag kvar min hårfärg som jag alltid haft.
    Min mamma blev gråhårig först efter 80 års ålder. Inte ens när hon gick bort 93 år gammal var hon helgrå."

Många tror att jag har slingor, ja kanske, men de har naturen bjudit på. Speciellt "slingigt" ser det ut när håret är uppsatt.

Det är jättesnyggt, har absolut inget mot det. Lite konstigt är dock att de kom för säkert tio år sedan och det blev aldrig mer. Men det kommer väl tänker jag.

Till sist då, du skriver om både vitt och grått hår i samma mening. Det är ändå en viss skillnad på dessa färger.
  • Anonym
    Valackare86 skrev 2024-07-18 08:00:35 följande:

Mot ålderdomens förbannelse handlar det i första hand om att rationalisera sin klädsel och sin apparatur. En farbror till mig påbörjade denna övergång vid 60. Han ville inte riskera att bli allt för skröplig och stå utan korrekt apparatur. Han var nöjd med sitt beslut. Följdaktligen, han bytte alla sina skinnskor mot polyester-skor med kardborrefäste, byte bälten mot hängslen, klädde sig uteslutande i flanellskjortor, undantagsvis linneskjortor under värme, anlade promenadkäpp? etc etc Lika bra att stå förberedd brukade han säga.

Herregud, stackars människa!
    Eller, när hände detta? På 40-talet eller?
Svar på tråden 69 år, måste jag vara en tant?