• Anonym (Ingen lust med mat)

Tappat all lust med mat - Tvärstopp - Kom helt plötsligt

Det bara kom och helt plötsligt har jag tappat all lust till mat. Det är tråkigt och i princip ''inget gott'' känsla.

Jag vill varken laga elller äta. Jag var tidigare en mycket stor matälskare och älskade att kolla på olika matprogram och diskussioner om mat. Jag tyckte det såg trevligt och gott ut. Men nu tycker jag inget sådant är kul och det är inget roligt med mat.

Jag var en matälskare som gillade att ha heta i maten, men det är helt borta. Jag gillade att ha olika grönsaker m.m i maten, men det är också borta. Knappt som så att jag vill eller orka ha lök i maten.

Jag älskade kycklingcurry. Men det har bara försvunnit. Nu gör jag det bara för att det är min ''standard'' eller ''specialitet'' i köket.

Jag vill inte och kan inte prova något nytt. Det är all mat som är tråkigt. Så det är inte som så att det är känns extra kul att gå på restauranger. Eller hemma hos någon för den delen.

Jag är inte sorgsen eller så. Jag är inte deprimerad. Det är inget plötsligt som har hänt i min vardag. Denna tvärtstopp kom bara plötsligt. Jag visste inte om jag skulle ta upp detta med någon eller anse detta som allvarligt, då jag tvingar mig att äta ändå. Men jag börjar här med tråden, så får jag se om det anses allvarligt. Jag vet ingenting om ätstörningar eller så. Jag känner mig inte psykiskt eller fysiskt sjuk. Men det kanske finns en och annan doktor eller psykolog här, som kan anse att man bör vända sig till någon proffersionell? Kanske finns en underliggande fysiskt sjukdom, som kroppen inte reagerar på, utan reagerar med denna tvärstopp av mat i första hand? Jag vet inte?

• Svar på tråden Tappat all lust med mat - Tvärstopp - Kom helt plötsligt
  • Anonym (A.)

Hur länge har det varit såhär. Jag är också en matälskare och älskar att laga mat, allt möjligt, men i vissa perioder så bara tappar jag all lust till mat. Vet inte vad jag ska laga, är inte sugen på något. Det står helt blickstilla i huvudet. Kommer inte på någonting. Gör jag något blir det inte som det brukar. Men som sagt det kommer inte ofta men ibland blir det så. I perioder helt enkelt. Har du upplevt detta förut?

• Anonym (A.)

Krångel med att göra nr 2? Lös i magen?.hård?

Det går inte att citera?

Svar till Anonym A: Jag mår inte illa. Det här med att ha tappat lust till maten kom på fredag. Det har väl i och för sig ''bara'' gått tre dagar, men det är väldigt olik mig och dessutom är det liksom så ''konstigt'' med allt. Det är inte så att jag mår illa när jag ätit maten eller så. Jag bara får känslan av att jag vill inte ha det. Jag äter ju naturligtvis för att inte bli hungrig och energilös. Så tvinga mig själv, det kan jag göra.  För inte så länge sedan kunde jag gå runt och tänka: ''Det här skulle bli så gott och göra. Jag bara längtar tills jag kommer hem, så kan jag handla ingredienserna!''

Det är inget krångel med att göra nummer två. Jag är inte lös eller hård i magen.
  • Anonym (Stress?)

Citerafunktionen verkar lagt av helt. TS: jag får själv minskad aptit /viktnedgång i stressiga perioder, kan det vara något sånt? Med stress menar jag inte mycket på jobbet utan mer sånt som är jobbigt, sjuka anhöriga eller liknande.

Svar till Anonym (Stress?)

Intressant!

Jag har saknat mitt kreativa sida och en gång i tiden så höll jag på mycket på det estetiska verksamhet. Men lade av eftersom det blev svårt att försörja sig som konstnär och dessutom blev det mycket ''gratis'' jobb. En gång så kom jag med till en grupp. Vi alla jobbade gratis, inkl fick göra fastighetsskötsel arbete. Det blev så pass galet att jag kände att ingen vill betala och vara rättvis. Det var här som det blev stopp för min ''karriär''. Jag tappade lusten. Jag gjorde ''småjobb'' inom konsten ytterligare för att sedan göra ''riktiga''/''vanliga'' jobb. Det var mellan år 2015/2016, som jag la av.

Nu för tiden gör jag bara småprojekt om jag får höra att det kommer ske något i min hemstad, annars är jag inte så passionerad att jag vill resa runt, som förut, för att göra projekt. Då bryr jag mig inte det är gratis, utan det blir väldigt kul om det sker något i den staden jag bor i. Jag märker då hur stor glädje det sprutar ur mig. Uppenbarligen har jag egentligen kärleken kvar, men är inte kär i själva människan och hur alla vill att man skall jobba gratis. Och orättvis behandlingen.

Jag har klarat mig hyfsat sedan 2016. Men det var inte så länge sedan som jag ''startade'' mitt eget och jag gör bara för att det är kul. Dock är jag inte lika kreativ som förut, känner jag. Men när idéer poppar upp, så kan jag inte hjälpa att spendera i timmar på projektet. Denna helg blev toppen, då jag bara fick idéer efter idéer. Jag kände mig så glad. Jag hade nämligen känt en bekymmersamhet om jag hade blivit ointelligent och inte kunde vara lika fantasifull som förut.

Jag blev så glad.

Men annars, nu när jag tänker efter: Så antar jag att jag är lite ''stressad'' och kanske ledsen, för att jag inte är lika kreativ ändå. Lite mer hårdare mot mig själv och lite mer besviken eller känslan av att: ''Detta känns inget bra. Vad gör jag? Usch, det ser och är inte så bra ut!''. Men jag kommer på idé hur jag skall ''fixa' det. Dock lite självkritiskt kanske jag är ändå. Så antingen blivit mer självkritiskt eller blivit mindre fantasifull eller båda delarna, hehe.

Men det är nog detta som är boven kanske? Någonstans i mig vill egentligen sysselsätta detta och bara 'försvinna'', få vara ifred, så att jag kan sitta i ett alldeles egen plats och syssla med detta, utan något ansvar eller någonting till livet, hehe.
  • Anonym (Covid)

Jag är lite som du TS, har haft Covid tre gånger bekräftat, men troligtvis fyra gånger. Alltid älskat att laga mat och äta mina kulinariska kreationer innan, men mitt lukt- och smaksinne har aldrig hämtat sig efter covid, så efter sista gången var det som att den delen av hjärnan bara la av. Kan väl tycka att det typ är gott att köpa en glass på sommaren eller så, men liksom inte det där stora intresset för smak. För jag kan helt enkelt inte känna nyanserna som jag gjorde förr. Kan det vara något sådant som hänt, att lukt- eller smaksinnet är nedsatt utan att du riktigt märkt det? Jag menar jag känner ju smaker, bara inte på samma sätt som förr och det har ändå betydelse. 

• Anonym (biologen)

Rotavirus, en typ av magsjukevirus som ger lös mage och kräkningar hos barn, ger ibland bara aptitlöshet eller illamående hos vuxna. Det skiljer sig helt hur vi blir sjuka eftersom våra kroppar har besegrat dem redan när vi var barn och håller dem under kontroll, på ett sätt som inte är möjligt med norovirus (vinterkräksjukan).

Om det är detta så kan det hålla i sig 5-6 dagar för de är sega dessa virus, men sedan går det över. Jag har haft det flera gånger och brukar se det som en lagom kortdiet. Jag får ingen påverkan på mage utan bara en motvilja mot mat och ibland en svag känsla av illamående.

Svar på tråden Tappat all lust med mat - Tvärstopp - Kom helt plötsligt