Jag skulle säga att om det endast är tonåringen som är intresserad, låt bli. Förvisso är tonåringar proffs på att bada mellan typ... Februari och November, men beroende på vad annat som lockar kan det bli många, långa perioder då poolen knappt används och det är ju pengar i sjön.
Mina föräldrar byggde pool när min storasyrra var 5, jag var ej än påtänkt. De var de enda i deras bekantskapskrets som hade pool, och en av två familjer som öht bodde i villa med trädgård, och det var så klart populärt. Nu är mina föräldrar väldigt givmilda med gästfriheten och hade många fester och middagsbjudningar, annars hade det nog varit jobbigt, för jag kan tänka mig att påtrckningarna skulle vara många annars.
Både jag och syrran tog hem kompisar för bad och tv-spel var och varannan dag i tonåren, och med 7 års åldersskillnad var ju den perioden ganska lång för päronen. Men mellan jag flyttade hemifrån och jag fick barn (före syrran) blev poolen inte mycket använd. Någon gång ibland, kanske totalt 2 veckor om året. Med undantag för värmeböljan 2018, då min sambo var gravid, stackarn, som redan är värmekänslig. Nu är våra ungar 2-6 år och att åka hem till farmor och farfar och lattja i poolen är så klart dagens höjdpunkt i alla fall 5 dagar av 7.
Kostnader för en pol idag kan gå loss på vadsomhelst mellan 10 och 500 papp, men i själva underhållet är det inte så dyrt. Inte heller så mycket jobb, beroende på lite grann. Mina föräldrar har en ovanmarkpool, stor så den kräver bygglov, vilket är lite knöligare änen nedsänkt underhållsmässigt, men också säkrare. Ingen kommer någonsin råka trilla i den.
Vet inte om mitt svammel hjälper dig något men hoppas det.