• Anonym (Badbalja)

Är det värt att bygga pool i Stockholm?

Bor i villa i en förort. Har sjön 5 mim cykelväg bort.

Är kluven på pool. Vädret är sisådär. Är det värt med pool? Hur ofta kommer man bada i den? Har en tonåring hemma. 
    Tänker mest på vädret och jobbet att göra rent den osv. 

Kostnaden e låg vad jag förstått. Har man kupol krävs knappt uppvärmning.

Så, det verkar vara billigt o lite jobb säger många. Är det verkligen så? 

• Svar på tråden Är det värt att bygga pool i Stockholm?
  • Anonym (Jocke)

Jag skulle säga att om det endast är tonåringen som är intresserad, låt bli. Förvisso är tonåringar proffs på att bada mellan typ... Februari och November, men beroende på vad annat som lockar kan det bli många, långa perioder då poolen knappt används och det är ju pengar i sjön.

Mina föräldrar byggde pool när min storasyrra var 5, jag var ej än påtänkt. De var de enda i deras bekantskapskrets som hade pool, och en av två familjer som öht bodde i villa med trädgård, och det var så klart populärt. Nu är mina föräldrar väldigt givmilda med gästfriheten och hade många fester och middagsbjudningar, annars hade det nog varit jobbigt, för jag kan tänka mig att påtrckningarna skulle vara många annars.

Både jag och syrran tog hem kompisar för bad och tv-spel var och varannan dag i tonåren, och med 7 års åldersskillnad var ju den perioden ganska lång för päronen. Men mellan jag flyttade hemifrån och jag fick barn (före syrran) blev poolen inte mycket använd. Någon gång ibland, kanske totalt 2 veckor om året. Med undantag för värmeböljan 2018, då min sambo var gravid, stackarn, som redan är värmekänslig. Nu är våra ungar 2-6 år och att åka hem till farmor och farfar och lattja i poolen är så klart dagens  höjdpunkt i alla fall 5 dagar av 7.

Kostnader för en pol idag kan gå loss på vadsomhelst mellan 10 och 500 papp, men i själva underhållet är det inte så dyrt. Inte heller så mycket jobb, beroende på lite grann. Mina föräldrar har en ovanmarkpool, stor så den kräver bygglov, vilket är lite knöligare änen nedsänkt underhållsmässigt, men också säkrare. Ingen kommer någonsin råka trilla i den. 

Vet inte om mitt svammel hjälper dig något men hoppas det.

• Anonym (Abc)

Jag killgissar att det sällan är värt det. Det blir dyra bad. 

• Anonym
    Anonym (Jocke) skrev 2024-07-13 01:31:50 följande:

beroende på lite grann.

Det var ju ändå de bästa!

• PH76

Vi har inbyggt Pool som fanns när vi köpte huset, den används  flitigt när vi är hemma mellan mitten av maj  till mitten av september. Men det är fruktansvärt dyrt att bygga och jag vet inte om skulle gjort det, en nära vän gjorde det för 2 år sedan och notan landade på 650000.

• Anonym (N)

Vi byggde premiumpool utan liner som kommer att hålla i trettio år. Det gick på 800 000. 

Vi ser sjön från tomten ca trehundra meter bort, men badar hellre i 29 grader och slipper ha med folk att göra. 

Det hela hänger på dig. 

• Anonym (Vi)

Har man råd så hade jag byggt pool. Utan tvekan. 

Men det måste vara med pooltak och inga småbarn i omgivningen då en olycka kan hända så snabbt. Vore bra med lite längd i poolen så att man kan simma några tag.

• Anonym (Tea)

Mina föräldrar byggde pool när jag och min bror var i 10-12 årsåldern. Det var ju kul och vi hängde ofta vid den och hade kompisar här som badade och sov över. Nu står den dock ganska oanvänd men de har igång den varje sommar. Detta var ju på mitten av 90-talet och den har hållit sig fin och bra. Har ni pengar så är det väl bara att köra, det är en lyx man kan unna sig då, men ska ni låna så låt bli.

• Anonym (N)

Vi har swim jet också för träningens skull. 

• Studentpappa

Vi har ett spabad som ungarna badar väldigt flitigt i nu under sommaren. Gillar man inte att bada själv skulle jag inte bygga pool med bara en tonåring som snart flyttar ut.

Jag ligger i badet nu efter ett hårt träningspass, sjukt skönt!

Ride it like you stole it
  • Anonym (Badkrukan)

Nja tveksamt. I vårt klimat är det kanske 3-4 veckor max per år där det är såpass varmt att man känner att man ?måste bada?. Åker du dessutom iväg på semestern är det än mer ovärt.

ungefär som att köpa en cab i Sverige. Har du en massa pengar och vill bränna dem så fine.

det kan vara härligt att ha en pool med 30 grader i maj. Men då snackar vi driftskostnader 

Svar på tråden Är det värt att bygga pool i Stockholm?