Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån

Både jag och maken jobbade delvis hemifrån redan innan pandemin, så möjligheten har funnits länge. Under pandemin blev det mycket mer jobb hemifrån, vilket varken jag eller maken trivdes med. Vi vill ha en arbetsplats att gå till, träffa kollegor osv.

MEN vi inser att alla är olika, och att det gynnar samhället om arbetsplatser kan vara flexibla. Det är väl för sjutton bättre om människor med viktig kompetens, som har svårt för arbetsplatser eller bor långt borta, kan jobba hemifrån, än inte jobba alls? Sen är det inte alla jobb, inte ens alla skrivbordsjobb, som kan eller bör skötas hemifrån, men det är en annan sak.

Nu är vi tillbaka till det normala, maken jobbar hemifrån på onsdagar, jag jobbar hemifrån på fredagar, övriga vardagar är vi antingen på kontoret / företaget eller ute i olika verksamheter. (Vi jobbar inte på samma ställe och har helt olika jobb, men båda är sociala jobb i varierande grad, där kundkontakter eller liknande ingår).

Jag skulle kunna jobba hemifrån mer om jag ville, i alla fall lite mer. Men jag vill inte, har dessutom nära till jobbet. De som har längre jobbar oftare hemifrån. Jag har "kollegor" jag knappt ser och andra jag träffar ofta. Ingen är otrevlig och det är självklart att man hälsar om man träffas, samt småpratar ibland. Då och då har vi after work, konferenser eller liknande. 

Anonym (Anders) skrev 2024-07-12 19:00:53 följande:
    Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån

Alltså jag och andra på företaget blir irriterade på dessa svikare som jobbar hemifrån medan alla andra jobbar på kontoret. De känns som främmande personer, de beter sig inte ens som kollegor längre. De hälsar inte och drar hem så fort som möjligt. De förstör gemenskapen och bidrar till en dålig stämning. Jag får lust att ge dem en utskällning. Vad tycker ni?

Tråkigt om de inte ens hälsar. Det tyder på bristande social kompetens. Att de drar hem så fort som möjligt kan du däremot inte göra mycket åt. Med tanke på hur du uttrycker dig och vad du har skrivit i tråden, kanske du inte är en person man vill umgås med?

Skulle det inte funka att jobba hemifrån, skulle arbetsgivaren självklart inte tillåta det.

Jag har ca 1,5 km till jobbet. När jag söker nytt jobb, vilket jag kommer att göra så småningom, kommer jag att få betydligt längre. Det finns inga liknande tjänster i närheten. Vi snackar minst en halvtimmes resväg med bil eller buss, enkel väg. Men förmodligen mer, beroende på var jag får jobb. En timmes resväg får jag räkna med.

Då blir det viktigare för mig att kunna jobba hemifrån. Jag vill inte jobba hemifrån på heltid, men vill inte behöva pendla två timmar om dagen, fem dagar i veckan. Två dagar i veckan vill jag kunna jobba hemifrån. Det kommer att vara ett krav när jag söker mig vidare.

Svar på tråden Blir irriterade på dessa som jobbar hemifrån