• Anonym (Hj)

Vad kan min mormor ha haft för diagnos?

Funderar mycket kring detta då mitt barn är du under utredning.
    Hon tog inte hand om min mamma, gav inte henne mat osv. Hon blev arg fort och hade det väldigt stökigt. Gillade inte att kramas..

• Svar på tråden Vad kan min mormor ha haft för diagnos?
  • Anonym (A)

Ingen "har" en diagnos. Det är något man får av läkare och psykologer efter utredning av de symptom som kan avläsas.

Finns nog rätt många diagnoser som hon kan ha "fått" om hon blev utredd. Antisocial personlighetsstörning eller Asbergers kanske.

• Anonym (Hj)

Jo det vet jag ju såklart, men på den tiden gjorde man inga utredningar.
    Hon är ett mysterium för mig. Hon var dock väldigt social och ville aldrig vara själv 

Anonym (A) skrev 2024-07-07 15:35:14 följande:

Ingen "har" en diagnos. Det är något man får av läkare och psykologer efter utredning av de symptom som kan avläsas.

Finns nog rätt många diagnoser som hon kan ha "fått" om hon blev utredd. Antisocial personlighetsstörning eller Asbergers kanske.

• Anonym (Butter)

Varför måste alla olika personligheter få en diagnos? Vi är helt enkelt olika, och bara för att man inte är som alla andra så behöver man inte få en diagnos.

• Anonym (Trfc)

Varför skulle hon ha Aspergers? Det låter som en abusive förälder. 

PS, AS stavas utan b.
  • Anonym (traum)
    Anonym (Hj) skrev 2024-07-07 15:24:06 följande:

Hon tog inte hand om min mamma, gav inte henne mat osv. Hon blev arg fort och hade det väldigt stökigt. Gillade inte att kramas..

Hon kan också ha haft en dålig mamma i sin tur, och aldrig lärt sig hur man visar känslor eller håller hemmet i skick. Eller rena trauman som påverkat hennes förmåga att hantera känslor och tillvaron.

Många på den tiden ville inte heller ha barn, men hade inte tillgång till preventivmedel, eller kanske inte fick välja om de ville ha barn, utan det förväntades att de skulle ha det. Samma med äktenskap och liknande, det var kanske inte ett val utan nödvändigt för försörjningen eller tvång för att en kvinna inte skulle leva ensam.
  • Anonym (traum)

Alltså, man kan ju "ha" ett tillstånd, oavsett om det är utrett eller diagnossatt. 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Butter) skrev 2024-07-08 12:33:32 följande:

Varför måste alla olika personligheter få en diagnos? Vi är helt enkelt olika, och bara för att man inte är som alla andra så behöver man inte få en diagnos.

Tydligen måste någon alltid skriva dylika plattityder i ämnen som dessa.
    Ingen har skrivit att alla olika personligheter ska få en diagnos. Ingen tycker det.
    Det vet du säkert egentligen själv.
  • Anonym (Hj)

om man inte fungerar i vardagen så är det ju ngt som ligger bakom, och det blir ju en diagnos om man har stora bekymmer att kunna ta hand om sig själ och andra

Anonym (Butter) skrev 2024-07-08 12:33:32 följande:

• Anonym (Sp)
    Anonym (Hj) skrev 2024-07-07 15:24:06 följande:

Kan hon haft någon missbruksproblematik? Alkohol?
  • Anonym (Hj)

Nej det hade hon inte. 

Anonym (Sp) skrev 2024-07-08 14:23:49 följande:
    Kan hon haft någon missbruksproblematik? Alkohol? E
Svar på tråden Vad kan min mormor ha haft för diagnos?